| Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

Uvnitř jsou sportovní sedačky s lepším bočním vedením a velmi netradiční dekor palubní desky. Před spolujezdcem je totiž kus pokrytý pravou břidlicí. Kámen známý svou křehkostí je zde údajně tak tenký, že se chová podobně jako papír, zároveň ale stále dostatečně tvrdý na to, aby v něm nezůstávaly rýhy třeba po nehtu. | Renault Rafale Foto: Renault

Uvnitř jsou sportovní sedačky s lepším bočním vedením a velmi netradiční dekor palubní desky. Před spolujezdcem je totiž kus pokrytý pravou břidlicí. Kámen známý svou křehkostí je zde údajně tak tenký, že se chová podobně jako papír, zároveň ale stále dostatečně tvrdý na to, aby v něm nezůstávaly rýhy třeba po nehtu. | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

Vzhledem k rozvoru shodnému s espace je na zadních sedačkách opravdu spousta místa na kolena. Překvapivě ale také na hlavu, střecha totiž neklesá tak prudce a trochu pomáhá i panoramatické střešní okno, které bylo v testovaném kusu | Renault Rafale Foto: Renault

Vzhledem k rozvoru shodnému s espace je na zadních sedačkách opravdu spousta místa na kolena. Překvapivě ale také na hlavu, střecha totiž neklesá tak prudce a trochu pomáhá i panoramatické střešní okno, které bylo v testovaném kusu | Renault Rafale | Foto: Renault

Inspirací pro jméno Rafale je letoun vyrobený v kooperaci firem Caudron a Renault ve 30. letech minulého století. | Renault Rafale Foto: Renault

Inspirací pro jméno Rafale je letoun vyrobený v kooperaci firem Caudron a Renault ve 30. letech minulého století. | Renault Rafale | Foto: Renault

Caudron Renault Rafale, který dostal řadový šestiválec renault o objemu 7,95 litru a výkonu 246 kW, v roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h, čímž stanovil rekord ve své kategorii.  | Renault Rafale Foto: Renault

Caudron Renault Rafale, který dostal řadový šestiválec renault o objemu 7,95 litru a výkonu 246 kW, v roce 1934 dosáhl rychlosti 445 km/h, čímž stanovil rekord ve své kategorii.  | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

 | Renault Rafale Foto: Renault

 | Renault Rafale | Foto: Renault

Uvnitř jsou sportovní sedačky s lepším bočním vedením a velmi netradiční dekor palubní desky. Před spolujezdcem je totiž kus pokrytý pravou břidlicí. Kámen známý svou křehkostí je zde údajně tak tenký, že se chová podobně jako papír, zároveň ale stále dostatečně tvrdý na to, aby v něm nezůstávaly rýhy třeba po nehtu. | Renault Rafale Foto: Renault
 | Renault Rafale Foto: Renault
Vzhledem k rozvoru shodnému s espace je na zadních sedačkách opravdu spousta místa na kolena. Překvapivě ale také na hlavu, střecha totiž neklesá tak prudce a trochu pomáhá i panoramatické střešní okno, které bylo v testovaném kusu | Renault Rafale Foto: Renault
Inspirací pro jméno Rafale je letoun vyrobený v kooperaci firem Caudron a Renault ve 30. letech minulého století. | Renault Rafale Foto: Renault
54
Fotogalerie

Nový Renault Rafale s tříválcem jde do boje proti prémii. Už jsme se svezli, šance má vysoké!

Vlajkovou lodí Renaultu vždy býval velký sedan, kterým ale doba vůbec nepřeje. Francouzi si tak vzali techniku modelu Espace a zabalili ji do stylové karoserie inspirované úspěchem menší arkany. Renault Rafale je SUV-kupé inspirované letectvím a dostupné se dvěma různými elektrifikovanými pohony.

Možná podpořen úspěchem menší arkany se Renault rozhodl udělat SUV–kupé i z většího modelu segmentu D. Vznikl tak třetí sourozenec k již prodávané dvojici Austral a Espace, který zároveň zaujal pozici vlajkové lodi francouzské značky. Po letadle pojmenované rafale je k dispozici se samodobíjecím nebo plug-in hybridním systémem. Na cestách kolem španělské Sevilly jsme měli možnost pořádně protáhnout první jmenovaný pohon.

Základem modelu je poslední generace platformy CMF-CD. Rozvor rafale sdílí s espace, oba mají shodně 2,74 metru. Skelet vozu je až po sloupek B shodný s oběma sourozenci, až za ním začíná střecha s pozvolným svažováním. Jiné jsou ale i plechy karoserie a celkový výraz vozu. Rafale už totiž přešel na modernější pojetí designu značky, stejně jako clio nebo captur po faceliftu. Jiná jsou tak i přední světla, která mají sofistikovanější systém Matrix LED s více segmenty než starší austral a espace, a velmi se liší také záď.

Mezi nejlepšími

Interiér už překvapením není, je totiž téměř totožný jako u sourozenců. Což je dobře, moderní provedení palubních desek Renaultu je velmi dobré. Velký a na výšku postavený centrální displej opět využívá systém OpenR Link se softwarem od Google. Důležitou novinkou je možnost vypnout si dvojím stlačením tlačítka nalevo pod volantem zvolené bezpečnostní asistenty, včetně otravného hlídání překročení rychlosti.

Pohonné jednotky jsou k dispozici dvě. Základní E-Tech má kombinovaný výkon 150 kW a využívá 1,2litrový přeplňovaný tříválec o výkonu 96 kW s 205 Nm točivého momentu. U toho se mimochodem Renault chlubí velmi vysokou tepelnou účinností 41 %. Doplňuje jej dvojice elektromotorů vpředu. Hlavní má výkon 50 kW a 205 Nm točivého momentu, sekundární (vysokonapěťový startér-generátor) má výkon 25 koní a 50 Nm. O napájení se stará lithium-iontová baterie s kapacitou 2 kWh. Jde tedy o stejný systém, jaký už známe z australu a espace, a opět pohánějící pouze přední kola.

Novinkou je plug-in hybrid, který využívá stejný základ, tříválec však díky novému turbodmychadlu posílil na 110 kW. Kombinace elektromotorů na přední nápravě zůstává stejná, přibyl však jeden s výkonem 100 kW a točivým momentem 195 Nm vzadu. Energii zde dodává baterie li-ion o kapacitě 22 kWh, která by měla stačit k dojezdu až 100 km jen na elektřinu. Dobíjet ji lze pouze střídavým proudem, výkonem 7,2 kW.

Kombinovaný dojezd je 1000 km, auto si totiž ponechává stejně velkou, 55litrovou nádrž na benzin jako klasická hybridní verze. Zajímavé je, že stejně jako hybrid s pohonem předních kol si i čtyřkolka ponechává systém natáčení zadních kol 4Control, s úhlem natočení až 5°. Naopak jen plug-in hybrid, a to pouze v nové vrcholné výbavě Atelier Alpine, může mít adaptivní tlumiče. Ty například dokážou díky kameře snímající vozovku před autem připravit jednotlivá kola na blížící se výmol.

Ticho a hluk

Na letišti v Seville nás čekal klasický hybrid a výbava Esprit Alpine ve stříbrném lakování. Dynamicky vypadající vůz se jízdně příliš neliší od australu se stejným pohonem. Na stovku se dostane za 8,9 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezená na 180 km/h. Dynamikou tedy nenadchne, ale jako komfortní hybrid funguje velmi dobře.

Složitá dvouspojková šestistupňová multimódová převodovka, která má dvě rychlosti pro elektromotor a čtyři pro spalovací motor, funguje velmi plynule a po většinu času o její práci téměř nevíme. A to platí i pro tříválec, který je opravdu velmi dobře odhlučněný. Při akceleraci je jakoby v dálce lehce slyšet jeho rykot, naprostou většinu času ale v kabině prostě není slyšet vůbec. Bohužel podvozek už tak dobře odhlučněný není a na nekvalitním povrchu silnic jižního Španělska jsou pneumatiky v kabině slyšet hodně.

Komfort podvozku je slušný, ani větší nerovnosti jej příliš nerozhodí. Zároveň má i lehké sportovní nadání, vysoká karoserie se příliš nenaklání a při pokusu o dynamičtější jízdu se až překvapivě dobře drží v zatáčkách. Rafale nabízí modernizovaný elektronický systém řízení zadní nápravy Véhicle Motion Control (VMC 2), který zajišťuje lepší předvídání ztráty přilnavosti.

Odlišné je také nastavení pružin, tlumičů, protiprokluzového systému nebo instalace širších pneumatik (245 mm). To je možné také díky rozšíření rozchodu o 4 centimetry (ve srovnání s espace), podběhy zde standardně vyplňují 20“ kola. Na zakroucených cestách neustále střídajících stoupání a klesání se dá hezky vyhrát s rekuperací, která se zde stejně jako v elektromobilech ovládá pádly pod volantem.

Renault Rafale: Technická data a české ceny
Motor Full Hybrid PHEV
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199
Válce/ventily 3/4 3/4
Největší výkon motoru [kW/min-1] 96/4500 110/4500
Točivý moment motoru [N.m/min-1] 205/1750 230/1750
Největší výkon elektromotoru [kW] 50 + 25 vpředu 50 +25, vzadu 100
Kombinovaný výkon [kW] 150 224
Akumulátor [typ/kapacita] 2 22
Převodovka 6A 6A
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 6,4
Max. rychlost [km/h] 180 180
Objem nádrze [l] 55 55
Spotřeba WLTP [l/100 km] 4,7 0,7
Provozní hmotnost [kg] 1660 není k dispozici
Základní cena [Kč] 990.000 není k dispozici

Spotřeba při naší ne úplně úsporné jízdě se po 300 kilometrech ustálila na 5,7 litru, což zahrnovalo dálnici i vyhlídkovou jízdu po centru Sevilly. S trochou snahy by nebyl žádný problém dostat se na spotřebu 5,5 litru, a tím na reálný dojezd 1000 kilometrů.

V České republice bude Renault Rafale v základní výbavě Techno s hybridním pohonem začínat na ceně 999.900 Kč. Vyšší výbava Esprit Alpine bude s příplatkem rovných 100.000 Kč. Na ceník plug-in hybridní verze si zatím musíme počkat.

Renault si slibuje, že v segmentu D přebere zákazníky i prémiovým značkám. Potenciál na to jistě má, hezky zpracovaný interiér nabízí jeden z nejlepších multimediálních systémů dneška a stylová karosérie přitahuje pohledy všude, kde se rafale objeví. V České republice přes 80 % kupujících vozů SUV v tomto segmentu volí s pohonem všech kol, zde by tedy mohl mít výhodu rafale s dobíjecí zásuvkou.

Hodnocení Světa motorů
Klady
Pohledný design
Pohledný design
Úsporný pohon
Skvělý software
Zápory
Hluk od podvozku
Hluk od podvozku

Článek vyšel ve Světě motorů 12/2024. Časopis si můžete zakoupit na ikiosek.cz

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud