Pátá generace luxusního a v terénu nadále velmi schopného SUV Range Rover konečně přichází (předchůdce byl s námi již od roku 2012).

Pátá generace luxusního a v terénu nadále velmi schopného SUV Range Rover konečně přichází (předchůdce byl s námi již od roku 2012).

Ačkoliv se novinka vnějším designem nezdá natolik odlišná, všechny klíčové atributy tradičního modelu posunuje Land Rover na další úroveň, která bude moci konkurovat v poslední době bohatě rozšířené konkurenci luxusních SUV.

Ačkoliv se novinka vnějším designem nezdá natolik odlišná, všechny klíčové atributy tradičního modelu posunuje Land Rover na další úroveň, která bude moci konkurovat v poslední době bohatě rozšířené konkurenci luxusních SUV.

Design je evolucí. Land Rover se snažil linie hranatějšího modelu dále zaoblit a zjednodušit. Znát to je především na uhlazené přídi, bocích vozu se zapuštěnými klikami dveří...

Design je evolucí. Land Rover se snažil linie hranatějšího modelu dále zaoblit a zjednodušit. Znát to je především na uhlazené přídi, bocích vozu se zapuštěnými klikami dveří...

...a rovněž na zádi, která je u nové generace největší změnou – úzké zadní LED svítilny jsou na první pohled zatemněné, a to včetně směrových světel, umístěných na stranách pod horizontálním panelem dveří kufru.

...a rovněž na zádi, která je u nové generace největší změnou – úzké zadní LED svítilny jsou na první pohled zatemněné, a to včetně směrových světel, umístěných na stranách pod horizontálním panelem dveří kufru.

Samotná platforma Range Roveru je zbrusu nová. Se základem MLA-Flex novinka zase o něco vyrostla, především pak po stránce rozvoru, který bude nabízen dvou provedeních pro krátký model SWB (2997 mm) a prodloužený LWB (3197 mm).

Samotná platforma Range Roveru je zbrusu nová. Se základem MLA-Flex novinka zase o něco vyrostla, především pak po stránce rozvoru, který bude nabízen dvou provedeních pro krátký model SWB (2997 mm) a prodloužený LWB (3197 mm).

U prodloužené verze s celkovou délkou 5252 mm (standardně 5052 mm) pak značka poprvé nabízí i možnost sedmimístné konfigurace interiéru. Do třetí řady sedadel přitom bez větších problému usednou i dospělí.

U prodloužené verze s celkovou délkou 5252 mm (standardně 5052 mm) pak značka poprvé nabízí i možnost sedmimístné konfigurace interiéru. Do třetí řady sedadel přitom bez větších problému usednou i dospělí.

Dvoudílné dveře zavazadlového prostoru si novinka ponechává s možností funkce lavičky se sedátky. Standardní objem kufru (za druhou řadou sedadel) čítá 725 litrů.

Dvoudílné dveře zavazadlového prostoru si novinka ponechává s možností funkce lavičky se sedátky. Standardní objem kufru (za druhou řadou sedadel) čítá 725 litrů.

V interiéru došlo také na zjednodušení palubní desky, kde je dominantou velký zakřivený 13,1palcový displej infotainmentu s haptickou odezvou. Před řidičem je pak 13,7palcový digitální přístrojový štít.

V interiéru došlo také na zjednodušení palubní desky, kde je dominantou velký zakřivený 13,1palcový displej infotainmentu s haptickou odezvou. Před řidičem je pak 13,7palcový digitální přístrojový štít.

Další dvojice obrazovek (11,4 palce) může na přání bavit cestující v druhé řadě sedadel, zatímco 8palcový dotykový displej je zabudován také vzadu do středového panelu mezi sedadly při zvolení čtyřmístné konfigurace interiéru.

Další dvojice obrazovek (11,4 palce) může na přání bavit cestující v druhé řadě sedadel, zatímco 8palcový dotykový displej je zabudován také vzadu do středového panelu mezi sedadly při zvolení čtyřmístné konfigurace interiéru.

Z dalších příplatků lze zmínit audiosystém Meridian s 35 reproduktory.

Z dalších příplatků lze zmínit audiosystém Meridian s 35 reproduktory.

Podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením používá nově pětiprvkovou zadní nápravu a rovněž elektronicky řízené aktivní stabilizátory vpředu i vzadu. Nastavení podvozku upravuje systém i díky datům z navigace.

Podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením používá nově pětiprvkovou zadní nápravu a rovněž elektronicky řízené aktivní stabilizátory vpředu i vzadu. Nastavení podvozku upravuje systém i díky datům z navigace.

Novinkou je dále systém natáčení kol zadní nápravy až do úhlu 7,3 stupně. Pohon všech kol s redukcí je přirozeně standardem, nechybí elektronicky řízený zadní diferenciál.

Novinkou je dále systém natáčení kol zadní nápravy až do úhlu 7,3 stupně. Pohon všech kol s redukcí je přirozeně standardem, nechybí elektronicky řízený zadní diferenciál.

Pod kapotou se objevují zážehové i vznětové motorizace, vždy ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Pod kapotou se objevují zážehové i vznětové motorizace, vždy ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF.

Vrcholem bude P530 s 4,4litrovým twin-turbo V8 (v upravené formě původem od BMW), která zajistí výkon 530 koní (390 kW) a točivý moment 750 N.m.

Vrcholem bude P530 s 4,4litrovým twin-turbo V8 (v upravené formě původem od BMW), která zajistí výkon 530 koní (390 kW) a točivý moment 750 N.m.

Pod ní najde místo zážehový třílitrový řadový šestiválec P400 s mild-hybridní výpomocí, výkonem 400 koní (294 kW) a točivým momentem 550 N.m.

Pod ní najde místo zážehový třílitrový řadový šestiválec P400 s mild-hybridní výpomocí, výkonem 400 koní (294 kW) a točivým momentem 550 N.m.

Mild-hybridní jsou poté i vznětové třílitrové šestiválce D250 (250 k/183 kW, 600 N.m), D300 (300 k/221 kW, 650 N.m) a D350 (350 k/257 kW, 700 N.m).

Mild-hybridní jsou poté i vznětové třílitrové šestiválce D250 (250 k/183 kW, 600 N.m), D300 (300 k/221 kW, 650 N.m) a D350 (350 k/257 kW, 700 N.m).

A nakonec využívá zážehové řadové šestiválce o objemu tří litrů i plug-in hybridní P440e (kombinovaně 440 k/324 kW, 620 N.m) a P510e (510 k/375 kW, 700 N.m), kde je součástí ústrojí elektromotor (105 kW) integrovaný v převodovce.

A nakonec využívá zážehové řadové šestiválce o objemu tří litrů i plug-in hybridní P440e (kombinovaně 440 k/324 kW, 620 N.m) a P510e (510 k/375 kW, 700 N.m), kde je součástí ústrojí elektromotor (105 kW) integrovaný v převodovce.

V čistě elektrickém režimu umí plug-in hybridní Range Rover ujet až 100 km (baterie o využitelné kapacitě 31,8 kWh).

V čistě elektrickém režimu umí plug-in hybridní Range Rover ujet až 100 km (baterie o využitelné kapacitě 31,8 kWh).

Do prodeje míří nový Range Rover už nyní. První cenovky tak zveřejňuje i české zastoupení značky. S výchozí vznětovou motorizaci D250 začíná novinka od 3.241.132 Kč, na druhou stranu P530 s V8 startuje od 3.674.353 Kč.

Do prodeje míří nový Range Rover už nyní. První cenovky tak zveřejňuje i české zastoupení značky. S výchozí vznětovou motorizaci D250 začíná novinka od 3.241.132 Kč, na druhou stranu P530 s V8 startuje od 3.674.353 Kč.

Plug-in hybrid se zatím v nabídce v Česku neobjevuje. Blízkou budoucností je nakonec i čistě elektrická verze modelu, kterou má značka uvést v roce 2024.

Plug-in hybrid se zatím v nabídce v Česku neobjevuje. Blízkou budoucností je nakonec i čistě elektrická verze modelu, kterou má značka uvést v roce 2024.

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

 Zdroj: Land Rover

| Zdroj: Land Rover

Pátá generace luxusního a v terénu nadále velmi schopného SUV Range Rover konečně přichází (předchůdce byl s námi již od roku 2012).
34
Fotogalerie

Nový Range Rover Sport se představí již brzy. Dostane verze SVR motory z BMW M?

Menší atletický sourozenec plnotučného Range dostane novou platformu, spoustu hybridů a s trochou štěstí i výkon přes 600 koní.

Na podzim loňského roku měla svou premiéru pátá generace všehoschopného britského SUV. Její techniku převezme o něco menší, ale stále hodně veliký model Sport. Stát bude na nové platformě MLA Flex, která má nabídnout zhruba dvakrát větší torzní tuhost, než konstrukce druhé generace, a také by měla výrazně méně přenášet vibrace od vozovky. Dá se čekat, že nabídka pohonu bude kopírovat velký Range – těšit se tedy můžeme na benzinové a naftové motory.

Vznětové jednotky mají šest válců v řadě a mild-hybridní techniku, nabídnou výkon 183 kW, 221 kW a 257 kW. Zážehové šestiválce pak disponují 294 kW (s mild hybridem) či 324 kW nebo 375 kW ve formě plug-in hybridu s elektrickým dojezdem až 100 km na jedno nabití. Ohledně benzinových osmiválců sáhne Range Rover Sport k technice BMW, konkrétně po jednotce V8 4.4 twin turbo s 390 kW a u provedení SVR zřejmě po vyšlechtěné dvakrát přeplňované V8 ze současných verzí BMW M.

Podle informací magazínu Autocar provede Land Rover úpravy motoru, aby odpovídal charakteru značky. Ve vrcholné formě, určené pro BMW M s označením Performance, má motor s označením S63 výkon 460 kW (625 k) a točivý moment 800 Nm. Pod kapotou Sportu nahradí kompresorový pětilitrový osmiválec řady AJ, jehož původ lze vystopovat až do roku 1996. Ten ve své nejvýkonnější podobě dával 441 kW (600 k) ve sportovním Jaguaru XE SV Project 8.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud