Nový rám pro vozidla „NICHE“

Některé inovační návrhy vznikají z potřeb snížení nákladů nebo racionalizace výrobního procesu. Další vznikají z touhy vylepšit vlastnosti určitých komponentů a poskytnout tak motoristům vyšší výkon, spolehlivost nebo komfort. Zdvojený rám je formou designu automobilové karosérie, která nabízí obě tyto výhody.
Nový rám pro vozidla „NICHE“
Abychom pochopili, jak vznikl nápad vyrábět automobily s použitím zdvojeného rámu, musíme se vrátit v čase - přesně do roku 1922. To byl rok vozu Lancia Lambda, prvního automobilu se samonosnou karosérií na světě.

Dokud se neobjevila Lambda, vyráběly se automobily s karosérií přišroubovanou k podvozkovému rámu , který byl používán jako kotva pro mechanické díly. Nový vůz znamenal úplnou revoluci v konstrukčním řešení automobilů. Bez ohledu na tento průlom, nebyla chytrá myšlenka Vincenza Lancii až do 2. světové války v širším měřítku využívána. Po válce, když začaly být automobily vyráběny ve velkém množství, se stala skořepinová karosérie rozhodujícím faktorem, udržujícím náklady na nízké úrovni.

Toto řešení je účinné pro modely s velkým objemem výroby, ale podstatně méně efektivní, když je od každého modelu vyráběn menší počet kusů. Tento problém je dnes mimořádně aktuální, protože trh znovu objevil automobily „niche“ a specializovaná vozidla, jako např. otevřené sportovní vozy, kupé, MPV (víceúčelová vozidla) a kabriolety. Drahé odlévací formy potřebné k výrobě skořepinových karosérií v takových případech jen zvyšují investiční náklady a snižují atraktivitu takového podnikání.

Z tohoto důvodu zažíváme u specializovaných modelů návrat k myšlence rámu. V podstatě jde o nové využití staromódního chassis, zkonstruovaného s využitím nových materiálů a forem (dobrým příkladem je Fiat Multipla) a vyráběného s využitím ultramoderních technologií, jako je hydraulické tváření, ohýbání dílů karosérie atd.

Vývojoví pracovníci společnosti Fiat Auto pak rozvinuli tuto ideu dál. Představili si, že by mohli rozdělit kostru automobilu na dvě odlišné části: spodní modulární podvozek by umožňoval záměny mechanických součástí (motor, převodovka, zavěšení kol), zatímco horní rám by podpíral díly karosérie, které dávají modelu tvar a objem. Tyto dva prvky by nebyly spojeny pevně jako v primárních dobách výroby automobilů, ale pružně pomocí řady bloků.

Tato myšlenka nejenže nabízí technologické výhody, ale znamená též lepší izolaci prostoru pro pasažéry proti hluku a vibracím, přenášeným z vozovky a motoru. U vozů se zdvojeným rámem jsou zavěšení (která dnes filtrují vibrace vzniklé z odvalování kol) a pružné uložení pohonné jednotky, která tlumí vibrace generované motorem, doplněny novým filtračním systémem. Tyto bloky tlumí vibrace přenášené podvozkem do prostoru pro pasažéry.

U původních prototypů jsou rámy spojeny osmi elastomerními bloky (z gumy a kovu), které se již velmi dobře osvědčily.

V budoucnu však budou elastomerní bloky nahrazeny jiným typem adaptabilních bloků (opět z gumy, ale tentokrát hydraulické). Tuhost a tlumicí kapacita bloků (a tím i reakce na namáhání) bude potom nastavitelná tak, aby se zlepšilo chování vozu za různých podmínek. Jinými slovy, již žádné kompromisy: tuhé bloky pevně spojující obě části rámu, pokud chceme sportovní jízdu, a pružnější bloky, když chceme zvýšit komfort, třeba i na dvou či třech různých úrovních.

Časem bychom mohli být schopni vyvinout plynule nastavitelné adaptabilní bloky, které již nebudou omezeny na dvě nebo tři možnosti nastavení. Nicméně budou umožňovat plynulé přizpůsobení a zajišťovat ideální odezvu ve všech situacích. Takového výsledku je možno dosáhnout s použitím magneto?reologických kapalin uvnitř každého hydraulického prvku, které mění míru viskozity v závislosti na změnách aplikovaného magnetického pole.

Bloky jsou výhodou samy o sobě, ale další rozvojové perspektivy se nabízejí díky faktu, že rám může být dále rozdělen na několik prvků. Pokud se budeme držet myšlenky rozdělení skořepinové karosérie do dvou částí, které by dokonce mohlo být provedeno odlišnými procesy, nic nám nebrání rozdělit rámy na ještě menší části. Tím by minimalizoval počet komponent, které jsou specifické pro každý model. To všechno by znamenalo svobodu designérům pokud se týče tvaru a stylu, maximální flexibilitu vozu a přizpůsobení potřebám uživatelů při nízkých nákladech.

Pro motoristu znamená zdvojený rám hlavně akustický komfort. Výrazně se totiž skrze konstrukční součástky redukuje hluk přenášený z vozovky a motoru (5 až 7 decibelů). To znamená, že prostor pro pasažéry je o 50 % tišší než u současných automobilů. Cestovní pohodlí je zajištěno též omezením vibrací přenášených stejným způsobem.

Všeho bude přirozeně dosaženo bez negativního vlivu na bezpečnost nebo ovládání automobilu. Vlastní podvozek, tj. spodní část zdvojeného rámu, zajišťuje vynikající chování vozu, jak bylo potvrzeno při crash testech stejně jako při zkouškách stability na silnici.

Schopnost spodní části rámu uspokojivě reagovat v těchto podmínkách by nám mohla umožnit odlehčení karosérie. Mohli bychom například zmenšit průřez předních i zadních sloupků a obejít se bez středních sloupků, což by pasažérům zajistilo lepší viditelnost a umožnilo pohodlný přístup do prostoru pro cestující.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků