První jízda s novým Peugeotem 308: Golf z Francie se zlepšil! V rámci možností...

Po osmi letech Peugeot představil třetí generaci modelu 308. Na první pohled osloví atraktivním vzhledem, přičemž v útrobách se ukrývá moderní technika. Přesto žádnou revoluci nečekejte. Vývoj novinky šel spíše cestou vylepšení stávajícího hardwaru. Co nabízí nové 308, to jsme zjišťovali na jihu Francie.

Peugeotu 308 se někdy přezdívá francouzský golf. Zřejmě proto, že je přímou odpovědí ze země galského kohouta na německý hatchback, který dle mnohých kdysi založil tento segment. První vydání dorazilo v roce 2007. Technicky vycházelo z revoluční 307 vyráběné od roku 2001, s níž sdílelo architekturu. Ke třem karosářským verzím – tří- a pětidveřovému hatchbacku a kombi SW později přibylo kupé-kabrio 308 CC po vzoru 307 CC.

Zlobivou elektroniku původního 307 výrobce vychytal už v rámci modernizace přechodem z nespolehlivé francouzské multiplexní sítě VAN (Vehicle Area Network) na konvenční CAN bus (Controller Area Network). Největší novinkou tak byly zážehové pohonné jednotky 1.6 VTi a THP z nové řady EP, které krátce před tím stihly debutovat v modernizované první generaci Citroënu C4. Spolu s nimi přišla také zbrusu nová manuální šestistupňová převodovka řady MC s velmi lehkým a přesným řazením.

Nový Peugeot 308 oficiálně: Je luxusní, hybridní a konkurenci nic nedaruje

Nový Peugeot 308 oficiálně: Je luxusní, hybridní a konkurenci nic nedaruje

Druhé vydání z podzimu 2013 ale přineslo revoluční změny. Zcela nová modulární podlahová plošina dala sbohem elektrohydraulickému posilovači řízení, takže 308 přešla na elektromechanický systém, v té době již léta používaný v menší 207. Změnila se také přední náprava, u níž litá ramena s otočeným čepem šroubovaným do těhlice nahradila konvenční plechová.

Z pohledu uživatele se největší změna udála uvnitř, kdy klasickou palubní desku nahradil známý i-cockpit, tedy řešení s malým šišatým volantem a vysoko umístěnou přístrojovou deskou. Navíc vůbec poprvé u značky se většina funkcí ovládala přes dotykovou obrazovku rozhraní. Čili zmizela klasická tlačítka a displeje klimatizace/ventilace/topení.

Nový Peugeot 308 SW oficiálně: Krásné kombi má překvapivě menší kufr než dřív

Nový Peugeot 308 SW oficiálně: Krásné kombi má překvapivě menší kufr než dřív

Zvýšila se kvalita zpracování jak kabiny, tak i karoserie. Auto se stalo mnohem komfortnější, bohužel někdejší nebývale přesné řízení peugeotů bylo pryč (také z důvodu odlišné konstrukce přední nápravy, kde relativně tuhé silentbloky ramen nahradily mnohem větší měkké). Modelová řada přišla o třídveřovou karoserii, stejně jako kupé-kabrio. Modulární plošina EMP2 ale umožnila relativně snadno prodloužit rozvor verze kombi SW, což bylo velmi vítané. To první generace nenabízela.

Z druhého vydání

Třetí generace technicky na druhou navazuje, když v útrobách využívá i nadále architekturu EMP2, ovšem změn je tolik, že jde o opravdu zcela nové auto. Zajímavé je, že design, jakkoliv velmi progresivní, v nás předchozí 308 trochu evokuje. Co zůstává, jsou dva rozvory. Kratší vyhrazený pro hatchback se chlubí 2675 mm, což znamená přírůstek 55 mm, delší pro kombi SW disponuje 2732 mm, což je zvětšení o pouhé 2 mm. Novinka je o 110 mm delší (4367 mm u hatchbacku), současně ale o 20 mm nižší. Linie jsou dynamičtější, přičemž výrobce zapracoval i na aerodynamice.

Minitest Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Zachránce dieselových kompaktů?

Minitest Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Zachránce dieselových kompaktů?

Součinitel čelního odporu vzduchu začíná na 0,28, jeho součin s čelní plochou vychází 0,621 m2. Nové 308 je vždy vybaveno plně diodovými předními světlomety. Ty základní jsou ve dvou verzích, výbavy GT a GT Pack dostaly standardně zbrusu nové svítilny LED Matrix. Kupodivu, u levnějších verzí (například Allure) nelze mít tyto světlomety ani za příplatek. Když už jsme u osvětlení, tak GT/GT Pack nabízejí dotykově ovládané vnitřní osvětlení, kdy vzadu máte hned dvě stropní lampičky.

Tím se dostáváme do kabiny, která je zbrusu nová, moderní a neotřelá. Pocitově se sedí velmi nízko. Jen Active Pack se musí spokojit se základními předními sedadly. Ostatní výbavy využívají takzvaná dynamická sedadla, rozumějte sportovnější s výraznějším bočním vedením. Novinkou je možnost získat certifikát AGR (příplatek 18.000 korun), který známe třeba z opelů. Boční vedení lepších sedadel s certifikátem AGR (měla je testovaná auta) je až překvapivě dobré.

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Co zůstává, je koncept i-cockpit, který je u zákazníků oblíbený. Kabina nové 308 je natolik impozantní, že jsme skoro zapomněli na jeho neduhy. Anebo se peugeotu podařilo ergonomii pozice řidiče natolik zlepšit, že k ní už nelze mít v podstatě výhrady. V každém případě za volantem se sedí pohodlně. Zpracování je kvalitní a výběr materiálů velmi zdařilý, kdy lze mít dokonce palubní desku potaženou kůží.

Motory a jízdní vlastnosti probíráme v další kapitole

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků