Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Značky Kia a Hyundai představily novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Má snížit spotřebu paliva u modelů s pohonem předních kol.
Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Velké vozy značek Kia a Hyundai se osmistupňovým samočinným ústrojím již nějaký čas chlubí. Jde však o modely s podélně uloženým hnacím řetězcem a tedy pohonem zadní nápravy. Novinka nyní míří mezi auta s příčnou zástavbou pohonu. V tomto případě je to těžší, neboť místa v přídi vedle motoru není zrovna nazbyt. Na rozdíl od podélně uloženého pohonu si nemohou konstruktéři „ulevit“ zkrácením kloubového (kardanového) hřídele. Převodovka pro příčnou zástavbu je tak na vývoj náročnější.

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Vozy Kia a Hyundai dosud využívaly šestistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu, přičemž ta se stala základem nového „osmikvaltu“. Zachována zůstala trojice planetových soukolí, pouze k nim přibyla ještě jedna třecí lamelová spojka. Jak uvádí výrobce, při vývoji převodovky bylo přihlášeno 143 nových patentů.

Mezi ně patří nové řešení mechatroniky, konkrétně bloku magnetických ventilů. Namísto běžných dvou solenoidů je pouze jediný, jenž zajišťuje jak ovládání pracovního tlaku, tak i zároveň řídícího. Dosud k tomu bylo třeba dvou ventilů. Korejci tomu říkají takzvaný přímý solenoid. Další změny hledejte na olejové pumpě, která je menší, neboť převodovka vystačí s menším množstvím oleje.

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Hydrodynamický měnič je z principu zdrojem ztrát, ve snaze je omezit jej převodovka účinně blokovat (nebo přemosťovat, chcete-li). K tomu slouží třecí spojka se čtyřmi lamelami namísto s jednou.  Změny lze najít rovněž v ložiskách ozubených kol. Běžná kuželíková valivá nahradily takzvaná šikmá ložiska. Korejci uvádějí, že spotřeba paliva motorů se ve spojení s novou převodovkou snížila o 7,3 procenta v porovnání s verzí se šestistupňovým automatem.

Ač má nová skříň o dva převody více, podařilo se snížit hmotnost o 3,5 kg. Nové ústrojí budou vozy Kia a Hyundai kombinovat se zážehovými motory Lambda a Theta Turbo GDI a také s diesely z řady R.

Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

včera | Miro Mihálik | 13 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků