Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Značky Kia a Hyundai představily novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Má snížit spotřebu paliva u modelů s pohonem předních kol.
Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Velké vozy značek Kia a Hyundai se osmistupňovým samočinným ústrojím již nějaký čas chlubí. Jde však o modely s podélně uloženým hnacím řetězcem a tedy pohonem zadní nápravy. Novinka nyní míří mezi auta s příčnou zástavbou pohonu. V tomto případě je to těžší, neboť místa v přídi vedle motoru není zrovna nazbyt. Na rozdíl od podélně uloženého pohonu si nemohou konstruktéři „ulevit“ zkrácením kloubového (kardanového) hřídele. Převodovka pro příčnou zástavbu je tak na vývoj náročnější.

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Vozy Kia a Hyundai dosud využívaly šestistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu, přičemž ta se stala základem nového „osmikvaltu“. Zachována zůstala trojice planetových soukolí, pouze k nim přibyla ještě jedna třecí lamelová spojka. Jak uvádí výrobce, při vývoji převodovky bylo přihlášeno 143 nových patentů.

Mezi ně patří nové řešení mechatroniky, konkrétně bloku magnetických ventilů. Namísto běžných dvou solenoidů je pouze jediný, jenž zajišťuje jak ovládání pracovního tlaku, tak i zároveň řídícího. Dosud k tomu bylo třeba dvou ventilů. Korejci tomu říkají takzvaný přímý solenoid. Další změny hledejte na olejové pumpě, která je menší, neboť převodovka vystačí s menším množstvím oleje.

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Hydrodynamický měnič je z principu zdrojem ztrát, ve snaze je omezit jej převodovka účinně blokovat (nebo přemosťovat, chcete-li). K tomu slouží třecí spojka se čtyřmi lamelami namísto s jednou.  Změny lze najít rovněž v ložiskách ozubených kol. Běžná kuželíková valivá nahradily takzvaná šikmá ložiska. Korejci uvádějí, že spotřeba paliva motorů se ve spojení s novou převodovkou snížila o 7,3 procenta v porovnání s verzí se šestistupňovým automatem.

Ač má nová skříň o dva převody více, podařilo se snížit hmotnost o 3,5 kg. Nové ústrojí budou vozy Kia a Hyundai kombinovat se zážehovými motory Lambda a Theta Turbo GDI a také s diesely z řady R.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků