Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Značky Kia a Hyundai představily novou osmistupňovou samočinnou převodovku. Má snížit spotřebu paliva u modelů s pohonem předních kol.
Nový osmistupňový automat Kie a Hyundai podrobně. Šetří palivo!

Velké vozy značek Kia a Hyundai se osmistupňovým samočinným ústrojím již nějaký čas chlubí. Jde však o modely s podélně uloženým hnacím řetězcem a tedy pohonem zadní nápravy. Novinka nyní míří mezi auta s příčnou zástavbou pohonu. V tomto případě je to těžší, neboť místa v přídi vedle motoru není zrovna nazbyt. Na rozdíl od podélně uloženého pohonu si nemohou konstruktéři „ulevit“ zkrácením kloubového (kardanového) hřídele. Převodovka pro příčnou zástavbu je tak na vývoj náročnější.

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Automobilka Kia možná úplně opustí dieselové motory. Vývoj je drahý

Vozy Kia a Hyundai dosud využívaly šestistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu, přičemž ta se stala základem nového „osmikvaltu“. Zachována zůstala trojice planetových soukolí, pouze k nim přibyla ještě jedna třecí lamelová spojka. Jak uvádí výrobce, při vývoji převodovky bylo přihlášeno 143 nových patentů.

Mezi ně patří nové řešení mechatroniky, konkrétně bloku magnetických ventilů. Namísto běžných dvou solenoidů je pouze jediný, jenž zajišťuje jak ovládání pracovního tlaku, tak i zároveň řídícího. Dosud k tomu bylo třeba dvou ventilů. Korejci tomu říkají takzvaný přímý solenoid. Další změny hledejte na olejové pumpě, která je menší, neboť převodovka vystačí s menším množstvím oleje.

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Hydrodynamický měnič je z principu zdrojem ztrát, ve snaze je omezit jej převodovka účinně blokovat (nebo přemosťovat, chcete-li). K tomu slouží třecí spojka se čtyřmi lamelami namísto s jednou.  Změny lze najít rovněž v ložiskách ozubených kol. Běžná kuželíková valivá nahradily takzvaná šikmá ložiska. Korejci uvádějí, že spotřeba paliva motorů se ve spojení s novou převodovkou snížila o 7,3 procenta v porovnání s verzí se šestistupňovým automatem.

Ač má nová skříň o dva převody více, podařilo se snížit hmotnost o 3,5 kg. Nové ústrojí budou vozy Kia a Hyundai kombinovat se zážehovými motory Lambda a Theta Turbo GDI a také s diesely z řady R.

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Hyundai ix35 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 96 400 km
Cena: 252 000 Kč
Hyundai Getz 1,1
Rok výroby: 2003
Stav: 71 166 km
Cena: 40 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 84 523 km
Cena: 157 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2012
Stav: 28 994 km
Cena: 207 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 229 102 km
Cena: 122 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků