Nový Opel Mokka se poprvé ukázal v ČR. Na tuhle sexy stylovku se vyplatí počkat!

Nový Opel Mokka se sice začne na českém trhu prodávat až v prvním kvartálu příštího roku, předsériové prototypy jsme si už ale mohli prohlédnout přímo v Praze. A stály za to!

V případě nového Opelu Mokka by dávalo smysl hovořit o druhé generaci, je to však trochu složitější. Zatímco první vydání, které bylo uvedeno v roce 2012 a v rámci faceliftu si do názvu přidalo i písmenko X, vznikalo pod křídly GM a nabídlo i pohon všech kol, novinka představená v letošním roce stojí na platformě CMP a sdílí techniku s malými modely koncernu PSA. Technicky vzato jde o bráchu Peugeotu 2008 či crossover odvozený od Opelu Corsa, ani s jednou z uvedených definic neuděláte chybu.

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

Jde o módní crossover do města, které v posledních letech rostou jako houby po dešti. A dokonce i v řadách značky Opel, která už téměř čtyři roky vyrábí model Crossland X. Během prvního statického představení nové mokky v pražských Vysočanech jsem se tedy nemohl nezeptat, zda si modely Crossland X a Mokka nepolezou do zelí. A prý nepolezou. Zatímco Opel Mokka má v rámci portfolia zastávat funkci sexy stylovky pro lidi, kteří se chtějí odlišit, Crossland X zůstává vozem, u nějž převládá cíl naplnění požadavku „value for money“.

Opel Crossland má po faceliftu. Změnil jméno a obličej, dostal i lepší podvozek

Opel Crossland má po faceliftu. Změnil jméno a obličej, dostal i lepší podvozek

V tuto chvíli je těžké říci, kolik bude nový Opel Mokka. České zastoupení značky Opel už prý má k dispozici první „nástřel“ cen z centrály, ten ale údajně nekoresponduje s tím, co chce značka českým zákazníkům nabídnout. Podbízet se ale nemusí. Jedním z konkurentů nové mokky totiž bude Volkswagen T-Cross, který aktuálně začíná na částce 467.900 Kč (1.0 TSI/70 kW). Téměř jisté ovšem že, že bude mokka dražší než crossland, což by aktuálně znamenalo základní cenu okolo 400.000 Kč (bez akční slevy).

Chytrá a sexy. Co chtít více?

Opel nám v pražských Vysočanech představit hned dvě nové mokky najednou. Bílou s černou kapotou a červenými detaily (GS Line) a rosničkově zelenou v linii Ultimate (vrchol nabídky), do které byste ale benzin nebo naftu lili zbytečně – šlo totiž o elektromobil, který vstoupí do prodeje společně s běžnými spalovacími verzemi. Elektrická verze se od té spalovací liší pouze absencí koncovky výfuku, kterou zase přinejmenším Mokka GS Line přiznává. V obou případech se jedná o designovou pecku, na kterou se vyplatí počkat.

Nový Opel Mokka se spalovacími motory je tady. Má až 130 koní, GS Line nechybí

Nový Opel Mokka se spalovacími motory je tady. Má až 130 koní, GS Line nechybí

Nová mokka je první Opel osazený novou tváří nazvanou Opel Vizor. Tvar odkazuje na kupé Manta ze 70. let (v galerii), byl představen u konceptu GT X Experimental z roku 2018 a naživo vypadá naprosto famózně. Celá příď je krásně hladká a v kombinaci s výrazně tvarovanou kapotou vypadá vůz svalnatě. Mnohem lépe na mě působilo celočerné provedení verze GS Line se spalovacím motorem, doplněné o červené lišty táhnoucí se od kapoty až k zadnímu oknu. Nic pro konzervativce, na ty ale nová mokka primárně necílí.

Je super, že se podařilo odkaz vnějšího design přenést i dovnitř. Černá s červenou totiž byly v bílo-černém kousku nastoupeny v míře víc než hojné. Mokka může mít 12palcový virtuální kokpit a 10palcový displej infotainmentu, klimatizace má samostatný panel a pod středovou obrazovkou zůstala fyzická tlačítka pro rychlý přístup k základním funkcím. V době, kdy nová auta ve velkém o klasická tlačítka přicházejí, je to skoro až zázrak.

Nový Opel Mokka-e oficiálně: Uvádí nový směr značky, interiér ovládly displeje

Nový Opel Mokka-e oficiálně: Uvádí nový směr značky, interiér ovládly displeje

Všimněte si navíc, jak je celá přístrojovka kratinká, respektive kolik místa řidiči zůstává před koleny. Mokka je snad první auto, u nějž jsem neměl potřebu si volant nastavovat blíže k tělu, ale spíše jsem jej zasouval do přístrojovky. Pak mi došlo, že to není až tak dobrý nápad, protože bych musel řídit s koleny pod bradou, takže pro člověka s výškou 190 centimetrů je zbylý prostor mezi koleny a přístrojovkou spíše nevyužitý. Neříkám ovšem, že to musí platit obecně. Však znáte některé holky a jejich snahu sedět co nejvýš a blízko a volantu… Ty budou v Opelu Mokka spokojené!

Vpředu se mi sedí skvěle, sedadla jsou pohodlná, všechny potřebné prvky mám hezky na dosah rukou, jen řadicí páku bych u verzí s automatem hledal marně. Jak už je dnes pomalu zvykem, místo klasického voliče řadíte režim jízdy malinkým by-wire voličem, který udělá tu samou službu, ale šetří místo. Na rozdíl od Peugeotu 2008 nemusíte lovit tlačítko pro vypínání systému aktivního hlídání jízdních pruhů v útrobách infotainmentu, ale máte ho na středovém tunelu, ruční brzda je elektronická a nechybí ani snadno dostupný prostor pro větší mobilní telefon, který rovnou i nabijete. Jsem spokojený!

Opel poprvé ukázal interiér nové Mokky. Něco takového jste v Opelu ještě neviděli

Opel poprvé ukázal interiér nové Mokky. Něco takového jste v Opelu ještě neviděli

Zatímco karoserie nové mokky je téměř o 13 cm kratší než u předchozí generace a stejně vůz ztratil i do výšky, rozvor 2557 mm ještě o dva milimetry narostl. „Za sebe“ se posadím s drobnou rezervou před koleny, nástupní prostor dozadu není úplně nejmenší, ale spíše se budete potýkat s výraznějšími podběhy zadních kol. A co se prostoru nad hlavou týče, tam jsem v pohodě do té doby, než se opřu o hlavovou opěrku. Přímo nad ní je totiž na vnitřním obložení střechy schod. Vzadu to zkrátka není primárně pro dlouhány, ale přežijí tam v pohodě.

Kufr má základní objem 350 litrů, podlážku nastavitelnou ve dvou rovinách a pravidelný tvar. U crossoveru to naprosto stačí, stěhovák z něj nikdo dělat nebude. Rozdíl mezi spalovací a elektrickou verzí spočívá v tom, že ta elektrická nemůže mít rezervní kolo, prostor pro něj ale bývá započítán v objemu kufru. Pohled do technických dat udělal jasno. Zatímco „spalovák“ má v základu 350 litrů a po sklopení zadních opěradel nabídne 1105 litrů, Mokka-e (elektrická) disponuje 310, respektive 1060 litry.

Nový Opel Mokka úplně bez maskování! Ostrému zraku veřejnosti se však vyhýbá

Nový Opel Mokka úplně bez maskování! Ostrému zraku veřejnosti se však vyhýbá

Pořád je z čeho vybírat

Jak již bylo řečeno, nová mokka vstoupí na český trh začátkem příštího zároveň se spalovacími motory i jako elektromobil. V prvním případě se bavíme o tříválcích 1.2 Turbo s výkony 74 a 96 kW, z nichž ten silnější může být vedle šestistupňového manuálu párován také s osmistupňovým automatem (případ bílo-černého kousku na fotkách). Nafťák je v nabídce jediný – jde o čtyřválec 1.5 CDTi z dílny PSA (Francouzi jej mají pod značením BlueHDi) s výkonem 81 kW a šestistupňovým manuálem.

Nový Opel Mokka: Technická data spalovacích verzí
Motor 1.2 Turbo 1.2 Turbo 1.5 CDTi
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1499
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/5000 96/5500 81/3500
Točivý moment [N.m/min-1] 205/1750 230(1750) 250/1750
Převodovka 6M 6M (8A) 6M
Vnější rozměry [mm] 4151 x 1791 x 1531, 2557
Provozní hmotnost [kg] 1270 1275 (1295) 1295
Objem kufru min/max [l] 350/1150
Maximální rychlost [km/h] 188 202 (200) 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 9,1 (9,2) 10,8
Spotřeba [l/100 km] 5,5-5,7 5,5-5,6(5,9-6,0) 4,3-4,5

Žádný ze spalovacích motorů nové mokky se dle metodiky NEDC nevejde pod 100 gramů CO2 na kilometr, k snížení průměru tedy musí pomoci elektromobil. Mokka-e má přední kola hnaná elektromotorem s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 N.m a akumulátor s kapacitou 50 kWh by měl stačit k ujetí až 324 kilometrů. Vůz podporuje rychlonabíjením s výkonem až 100 kW, díky kterému se dostanete u nuly na 80 procent kapacity asi za půl hodiny. S 11kW wallboxem zabere nabíjení zhruba 5 a čtvrt hodiny.

Elektrický Opel Corsa-e má české ceny. Značná výhoda nemusí vydržet dlouho

Elektrický Opel Corsa-e má české ceny. Značná výhoda nemusí vydržet dlouho

Maximální rychlost elektromobilu je omezena na 150 km/h, z nuly na padesátce je za 3,7 sekundy a zrychlení z nuly na stovku zabere 9 sekund. Zajímavostí jsou zadní kotoučové brzdy, o těch si může nechat Škoda Enyaq iV jen zdát. Jde ale pochopitelně o nejtěžší verzi nabídky. Zatímco mokka se spalovacím motorem nepřekročí hmotnost 1,3 tuny, ta elektrická kvůli baterii váží téměř 1,6 tuny. Záruka na baterii je 8 let/160.000 km.

Nový Opel Mokka-e: Technická data
Motor elektrický
Největší výkon [kW/min-1] 100/-
Točivý moment [N.m/min-1] 260/-
Převodovka A
Vnější rozměry [mm] 4151 x 1791 x 1532, 2561
Provozní hmotnost [kg] 1598
Objem kufru min/max [l] 310/1060
Maximální rychlost [km/h] 150
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9
Spotřeba [kWh100 km] 17,4-17,8
Kapacita akumulátoru [kWh] 50
Dojezd na jedno nabití [km] 318-324
Doba nabíjení DC 100 kW 0-80 % cca 30 min
Doba nabíjení AC 11 kW 0-100 % cca 5 h 15min

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 je Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Za volantem Škody Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW): To nejlepší z Mladé Boleslavi?

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI (147 kW)

S novou Škodou Octavia Scout jsme poprvé jezdili už v pondělí, o dojmy se však můžeme podělit až teď. Jak jezdí s nejsilnějším a v současnosti jediným dostupným motorem v Česku?

dnes | Jan Mička | 66 příspěvků
TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků