Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.
Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

V souvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-Trailu jsme si povzdechli, že Nissan nezveřejnil více podrobností o technice svého nového SUV. Zaujaly nás zejména systémy aktivního brzdění motorem a aktivního řízení jízdního komfortu, zmíněné v tiskové zprávě bez bližších podrobností.

Do jejich fungování teď vnesl (o trochu) více světla Dan Heur z amerického technického střediska Nissanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
X-Trail vyměnil vzhled pracovitého SUV za uhlazený styl moderního crossoveru

Aktivní brzdění motorem pomáhá k plynulejšímu zastavení. „Když vůz zpomaluje, řidič obvykle moduluje tlak na brzdový pedál ve snaze dosáhnout plynulého přechodu ze zpomalování do zastavení,“ řekl Heur. Nový X-Trail ale postupně navyšuje brzdný moment motoru.“ Výsledkem má být plynulé zastavení, i když řidič působí na brzdový pedál stále stejnou silou.

Jestli teď trochu pochybujete, nakolik bude takový systém doopravdy přínosný, počkejte si na vysvětlení aktivního řízení jízdního komfortu.

Brzdami proti houpání

V článku z Frankfurtu jsme se naprosto zmýlili, když jsme podle názvu systému předpokládali přítomnost adaptivních tlumičů. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpružení pomocí týchž „nástrojů”, jaké používá stabilizační systém – regulováním točivého momentu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

Jak lze tímto způsobem ovlivnit komfort jízdy? Při brzdění se auto sklápí okolo osy naklánění dopředu, při akceleraci naopak dozadu. A toho lze využít pro potlačení „houpání”, které okolo osy naklánění vzniká při přejezdu nerovností.

„Aplikováním prakticky neznatelné brzdné síly, popřípadě točivého momentu na poháněných kolech, vůz působí proti pohybům karoserie a vyhlazuje tak jízdu,“ říká Heur. Nemůžeme se dočkat, až funkčnost tohoto řešení ověříme v praxi.

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický příbuzný Rogue jsou prvními modely aliance Renault Nissan vyvinutými na architektuře CMF (common module family). Ta mimo samotné podlahové plošiny zahrnuje také rámy sedadel i soustavu topení, ventilace a klimatizace.

Američané už znají kompletní technické údaje Rogue, specifikaci jednotlivých výbav i ceny. My si na odpovídající informace o X-Trailu ještě nějakou dobu počkáme.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

včera | Jan Mička | 3 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků