Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

Severoamerická premiéra Nissanu Rogue, který je blízkým příbuzným nového X-Trailu, poodhalila princip fungování dvou nových systémů.
Nový Nissan X-Trail zlepšuje jízdní komfort přibrzďováním kol. Vážně.

V souvislosti s frankfurtskou premiérou nového X-Trailu jsme si povzdechli, že Nissan nezveřejnil více podrobností o technice svého nového SUV. Zaujaly nás zejména systémy aktivního brzdění motorem a aktivního řízení jízdního komfortu, zmíněné v tiskové zprávě bez bližších podrobností.

Do jejich fungování teď vnesl (o trochu) více světla Dan Heur z amerického technického střediska Nissanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
X-Trail vyměnil vzhled pracovitého SUV za uhlazený styl moderního crossoveru

Aktivní brzdění motorem pomáhá k plynulejšímu zastavení. „Když vůz zpomaluje, řidič obvykle moduluje tlak na brzdový pedál ve snaze dosáhnout plynulého přechodu ze zpomalování do zastavení,“ řekl Heur. Nový X-Trail ale postupně navyšuje brzdný moment motoru.“ Výsledkem má být plynulé zastavení, i když řidič působí na brzdový pedál stále stejnou silou.

Jestli teď trochu pochybujete, nakolik bude takový systém doopravdy přínosný, počkejte si na vysvětlení aktivního řízení jízdního komfortu.

Brzdami proti houpání

V článku z Frankfurtu jsme se naprosto zmýlili, když jsme podle názvu systému předpokládali přítomnost adaptivních tlumičů. Nový Nissan X-Trail zlepšuje komfort odpružení pomocí týchž „nástrojů”, jaké používá stabilizační systém – regulováním točivého momentu motoru a přibrzďováním jednotlivých kol.

Jak lze tímto způsobem ovlivnit komfort jízdy? Při brzdění se auto sklápí okolo osy naklánění dopředu, při akceleraci naopak dozadu. A toho lze využít pro potlačení „houpání”, které okolo osy naklánění vzniká při přejezdu nerovností.

„Aplikováním prakticky neznatelné brzdné síly, popřípadě točivého momentu na poháněných kolech, vůz působí proti pohybům karoserie a vyhlazuje tak jízdu,“ říká Heur. Nemůžeme se dočkat, až funkčnost tohoto řešení ověříme v praxi.

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nissan Hi-Cross Concept: hybridní X-Trail představen

Nový Nissan X-Trail a jeho severoamerický příbuzný Rogue jsou prvními modely aliance Renault Nissan vyvinutými na architektuře CMF (common module family). Ta mimo samotné podlahové plošiny zahrnuje také rámy sedadel i soustavu topení, ventilace a klimatizace.

Američané už znají kompletní technické údaje Rogue, specifikaci jednotlivých výbav i ceny. My si na odpovídající informace o X-Trailu ještě nějakou dobu počkáme.

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků