Nissan Qashqai je mezi evropskými crossovery pojem. Třetí generaci jsme si dnes mohli poprvé prohlédnout naživo přímo na pražské náplavce.
O českém zastoupení automobilky Nissan nebylo v poslední době skoro vůbec slyšet. Vozy této značky se u nás samozřejmě prodávat nepřestaly, když ale uvážím, že nová generace crossoveru Juke dorazila na český trh už v prosinci 2019 a dodnes není na českých silnicích či v redakčních testech prakticky vidět, je něco špatně.
Situace by se měla postupně zlepšovat. Český import vozů Nissan má nové složení a své první oficiální uvedení spojil s představením nové generace modelu Qashqai. Třetí vydání veleúspěšného crossoveru vsadilo na hodně výrazný design, přepracovaný interiér, zajímavou pohonnou techniku i atraktivní cenu. Kompletní ceník zatím nemáme, základní cena však byla stanovena na 539.900 Kč, což je vzhledem k mild-hybridní čtyřválcové třináctistovce s výkonem 103 kW fakt slušné.
První vozy se objeví u dealerů na přelomu srpna a září, jeden kousek jsme si však mohli už dnes prohlédnout na pražské náplavce. Qashqai stojí na nové platformě CMF-C, jeho rozměry se mezigeneračně změnily jen minimálně a má hodně sebevědomý výraz, který koresponduje se zmíněným jukem, ryze elektrickým modelem Ariya (na trhu už začátkem příštího roku) a novou generací modelu X-Trail (na trhu v polovině roku 2022).
Zvenku qashqai určitě přitáhne pozornost, on se ale povedl také uvnitř. Může mít digitální přístrojový štít, head-up displej, velkou středovou dotykovou obrazovku a všimli jsme si i paměti poloh elektricky nastavitelného sedadla spolujezdce, což není v daném segmentu obvykle. Vystavený vůz nešetřil koženkou na sedadlech, přístrojové desce či výplních dveří, dříve moderní klavírní „lak“ se už téměř vytratil a místo něj uvnitř dominují matné dekory se zajímavou povrchovou úpravou.
Místa je uvnitř dost i pro čtveřici vzrostlých cestujících a mezigeneračně narostl zavazadlový prostor. Teď má 461 litrů (+31 litrů), respektive 504 litrů, ukotvíte-li mezipodlahu do spodní polohy. Navíc už konečně nemusíte zavírat kufr ručně, protože se výbava rozrostla o elektrické ovládání pátých dveří. Ty jsou mimochodem vyrobeny z lehčího kompozitu.
Stran pohonných jednotek je situace poměrně jednoduchá. Zážehová jedna-trojka bude dostupná ve verzích s výkonem 103 kW a 116 kW, přičemž tu silnější bude možné kombinovat s pohonem všech kol a novou převodovkou Xtronic (CVT). Slabší verze bude výhradně předokolka s manuálem.
Naše pozornost se bude ubírat hlavně k pohonu e-Power, který kombinuje benzinovou patnáctistovku s elektromotorem. Spalovací motor ale funguje v roli generátoru. Kombinovaný výkon motoru e-Power činí 140 kW a spotřeba by se mohla pohybovat okolo 3 l/100 km. Naftový motor tím pádem ztrácí smysl a v nabídce vůbec nefiguruje.