Nissan Qashqai založil třídu kompaktních crossoverů a rychle si získal popularitu. Třetí generace má velké předpoklady v ní pokračovat, přidává totiž na kvalitě i uživatelské přívětivosti.
Od roku 2007, kdy se představil první qashqai, se celosvětově prodalo přes pět milionů
těchto vozů, z toho v Evropě více než tři miliony. Nynější novinka vyjíždí na moderní platformě CMF-C, kterou využívají i další vozy aliance Renault- -Nissan-Mitsubishi. Karoserie získala řadu dílů z odlehčených materiálů – dveře jsou z hliníku a zadní víko kufru z kompozitu. Ušetřilo se tím 36 kg. Celková hmotnost vozu se přesto zvýšila zejména kvůli mild-hybridnímu systému a lepší výbavě, rozdíl však činí jen 28 kg. Rozměrově vůz narostl na délku o 35 mm (4429 mm), rozšířil se o 32 mm (1838 mm) a naopak snížil o 9 mm (1616 mm). Rozvor se prodloužil o 20 na 2666 mm.
Design rozvíjí motiv písmene V na přední masce. Tu doplňují i přední rozdvojené světlomety, které mohou mít nově funkci Matrix-LED. Zádi dominují horizontálně orientovaná světla protažená hodně do boků a výrazný zamračený prolis podobný Škodě Karoq.
Co říká na nový Nissan Qashqai Standa Kolman z Auto.cz?
Náhrada za golf
Proti předchůdci se zásadně změnil interiér, nemusíte se však bát žádného dotykového
šílenství. Ovládání je příjemně konvenční a na nastavování všeho důležitého zůstala klasická tlačítka. Skvělým způsobem Nissan modifi koval středový displej – posunul ho výše, zvětšil na 8“ či 9“ (dle výbavy), doplnil o velká tlačítka a dvě otočná kolečka. Navíc zpřehlednil a zjednodušil menu. Snadno se ovládá i palubní počítač pomocí tlačítek na volantu. Ergonomie a intuitivnost patří mezi velmi silné stránky. Dříve to byla dominanta golfu, nyní qashqaie. Doladit by chtělo jen zobrazování rychlostních limitů, na nichž se mapové podklady a čtecí kamera neshodnou.
Velký důraz byl kladen na zlepšení kvality materiálů a hojně jsou použity měkčené plasty. Příjemnou pozici za volantem umocňují podstatně širší možnosti seřízení volantu a vhodné tvarování středového panelu, který netlačí do kolene. Vyšší jedince může utiskovat snad jen hodně dopředu protažené madlo na dveřích. Naopak narostlo místo pro nohy cestujících vzadu. I vyšší osoby tak mají před koleny solidní rezervu. Potěší navíc velký úhel otevření dveří.
Jen benzin
Z motorů se nabízí výhradně přeplňovaná zážehová třináctistovka, doplněná o mild-hybridní systém. Motor pochází ze společného vývoje Renaultu s Mercedesem. Pro qashqai jsou k dispozici verze 103 a 116 kW. Obě se standardně spojují s šestistupňovým manuálem. Ten má lehce delší dráhy, řadí ale přesně, hladce a chválíme i příjemné sladění se spojkou.
Silnější provedení je navíc k dispozici s bezestupňovou převodovkou CVT. Typický projev zrychlování při ustálených otáčkách je zde potlačen a převodovka řadí podobně jako klasický automat. V praxi je tak jízda se samočinnou skříní velmi příjemná, motor monotónně nehučí a zároveň nedochází k žádným prodlevám při „řazení“. V manuálním režimu je předvoleno sedm virtuálních stupňů s širokým rozsahem, při 130 km/h umí převodovka točit jen 2000 min-1.
V příštím roce se objeví i unikátní verze E-Power s pohonem pomocí elektromotoru, jehož baterky bude nabíjet výhradně zážehový motor. Výrobce u něj slibuje spotřebu pod úrovní současných dieselů.
Dvě nápravy
Novinkou jsou v případě qashqaie až 20“ kola. Celkový průměr s pneumatikou narostl proti předchůdci o 25 mm, takže se netřeba obávat příliš nízkého profilu. Rozměr činí 235/45 R20. S dvacítkami a pro čtyřkolky (mohou mít 18“ až 20“) se standardně dodává zadní víceprvek. Ostatní verze mají vlečenou nápravu. V případě prvních jízd jsme výrazný rozdíl nepocítili. U obou variant platí, že jízdně qashqai velmi dozrál a zmizelo nervózní poskakování na nerovnostech. Podvozek se podařilo slušně utlumit i z hlediska akustiky. Vůz se pak daleko příjemněji řídí díky novému posilovači, který se přesunul ze sloupku řízení k hřebenu, což znamená výrazně lepší zpětnou vazbu. K rychlejší odezvě přispívá také citelně strmější převod (14,7:1 místo 19,1:1).
Nový qashqai se ve všem hodně zlepšil a je to normální, příjemné a smysluplné auto, což bohužel platí u dnešních novinek čím dál méně.
Otázky pro Lászlóa Fülöpa, marketingového ředitele Nissan MC
Čím se liší nová převodovka CVT od předchozí?
Velkou změnou je použití elektrického olejového čerpadla, které doplňuje klasické mechanické. Díky tomu probíhá změna převodového poměru výrazně rychleji a nedochází k prodlevě při potřebě prudkého zrychlení. Proti předchůdci je tak nyní verze s x-tronikem ve zrychlení lepší než provedení s manuálem.
Kolik bude stát chystaný hybridní model E-Power?
Prodej začne až v příštím roce, takže na konkrétní ceny je brzy. V nabídce nahrazuje diesel, cenové zařazení bude tedy odpovídat vznětovým motorům s automatem. Nemusíte se bát výrazného odskoku od konvenčních verzí, jako je to v případě konkurenčních plug-in hybridů.
Jestliže má být pohon E-Power vrcholem nabídky, lze u něj v budoucnu čekat i pohon 4x4?
U qashqaie to není na pořadu dne. Je to však věc, kterou obecně zvažujeme. Možná se tedy v budoucnu takové verze u vozů Nissan objeví.
Hodnocení Světa motorů
Plusy
- Kvalitní materiály a zpracování
- Zachování klasických ovladačů
- Výborná ergonomie
- Solidní prostornost i kufr
- Příjemně naladěný podvozek a řízení
- Možnost pohonu 4x4
Minusy
- Menší nabídka motorů (absence dieselu)
- Špatně fungující zobrazování rychlostních limitů
Nissan Qashqai: Technická data a české ceny |
Motor |
1.3 DIG-T |
1.3 DIG-T |
1.3 DIG-T |
1.3 DIG-T 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1332 |
1332 |
1332 |
1332 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
103/5500 |
116/5500 |
116/5500 |
116/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
240/- |
260/- |
270/- |
270/- |
Převodovka |
6M |
6M |
Xtronic |
Xtronic |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,2 |
9,6 |
9,2 |
9,9 |
Max. rychlost [km/h] |
188 |
206 |
198 |
198 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
6,4-6,6 |
6,4-6,7 |
6,3-6,7 |
6,7-7,2 |
Hmotnost [kg] |
1405-1534 |
1422-1541 |
1468-1586 |
1577-1645 |
Cena Visia [Kč] |
569.000 |
- |
- |
- |
Cena Acenta [Kč] |
629.000 |
644.000 |
684.000 |
- |
Cena N-Connecta [Kč] |
714.000 |
729.000 |
769.000 |
809.000 |
Cena Tekna [Kč] |
799.000 |
814.000 |
854.000 |
894.000 |
Cena Tekna+ [Kč] |
- |
884.000 |
924.000 |
964.000 |
Akční ceny s bonusem 30.000 Kč |
Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.