První jízda s novým Nissanem Qashqai: Díky za normální SUV! Ani CVT už nevadí

Nissan Qashqai založil třídu kompaktních crossoverů a rychle si získal popularitu. Třetí generace má velké předpoklady v ní pokračovat, přidává totiž na kvalitě i uživatelské přívětivosti.

Od roku 2007, kdy se představil první qashqai, se celosvětově prodalo přes pět milionů
těchto vozů, z toho v Evropě více než tři miliony. Nynější novinka vyjíždí na moderní platformě CMF-C, kterou využívají i další vozy aliance Renault- -Nissan-Mitsubishi. Karoserie získala řadu dílů z odlehčených materiálů – dveře jsou z hliníku a zadní víko kufru z kompozitu. Ušetřilo se tím 36 kg. Celková hmotnost vozu se přesto zvýšila zejména kvůli mild-hybridnímu systému a lepší výbavě, rozdíl však činí jen 28 kg. Rozměrově vůz narostl na délku o 35 mm (4429 mm), rozšířil se o 32 mm (1838 mm) a naopak snížil o 9 mm (1616 mm). Rozvor se prodloužil o 20 na 2666 mm.

Design rozvíjí motiv písmene V na přední masce. Tu doplňují i přední rozdvojené světlomety, které mohou mít nově funkci Matrix-LED. Zádi dominují horizontálně orientovaná světla protažená hodně do boků a výrazný zamračený prolis podobný Škodě Karoq.

Co říká na nový Nissan Qashqai Standa Kolman z Auto.cz?

Náhrada za golf

Proti předchůdci se zásadně změnil interiér, nemusíte se však bát žádného dotykového
šílenství. Ovládání je příjemně konvenční a na nastavování všeho důležitého zůstala klasická tlačítka. Skvělým způsobem Nissan modifi koval středový displej – posunul ho výše, zvětšil na 8“ či 9“ (dle výbavy), doplnil o velká tlačítka a dvě otočná kolečka. Navíc zpřehlednil a zjednodušil menu. Snadno se ovládá i palubní počítač pomocí tlačítek na volantu. Ergonomie a intuitivnost patří mezi velmi silné stránky. Dříve to byla dominanta golfu, nyní qashqaie. Doladit by chtělo jen zobrazování rychlostních limitů, na nichž se mapové podklady a čtecí kamera neshodnou.

Nový Nissan Qashqai má kompletní ceny pro Česko. 30.000 Kč vám odpustí hned

Nový Nissan Qashqai má kompletní ceny pro Česko. 30.000 Kč vám odpustí hned

Velký důraz byl kladen na zlepšení kvality materiálů a hojně jsou použity měkčené plasty. Příjemnou pozici za volantem umocňují podstatně širší možnosti seřízení volantu a vhodné tvarování středového panelu, který netlačí do kolene. Vyšší jedince může utiskovat snad jen hodně dopředu protažené madlo na dveřích. Naopak narostlo místo pro nohy cestujících vzadu. I vyšší osoby tak mají před koleny solidní rezervu. Potěší navíc velký úhel otevření dveří.

Jen benzin

Z motorů se nabízí výhradně přeplňovaná zážehová třináctistovka, doplněná o mild-hybridní systém. Motor pochází ze společného vývoje Renaultu s Mercedesem. Pro qashqai jsou k dispozici verze 103 a 116 kW. Obě se standardně spojují s šestistupňovým manuálem. Ten má lehce delší dráhy, řadí ale přesně, hladce a chválíme i příjemné sladění se spojkou.

Podívejte se, jak se vyrábí nový Nissan Qashqai. Produkci předcházela tučná investice

Podívejte se, jak se vyrábí nový Nissan Qashqai. Produkci předcházela tučná investice

Silnější provedení je navíc k dispozici s bezestupňovou převodovkou CVT. Typický projev zrychlování při ustálených otáčkách je zde potlačen a převodovka řadí podobně jako klasický automat. V praxi je tak jízda se samočinnou skříní velmi příjemná, motor monotónně nehučí a zároveň nedochází k žádným prodlevám při „řazení“. V manuálním režimu je předvoleno sedm virtuálních stupňů s širokým rozsahem, při 130 km/h umí převodovka točit jen 2000 min-1.

V příštím roce se objeví i unikátní verze E-Power s pohonem pomocí elektromotoru, jehož baterky bude nabíjet výhradně zážehový motor. Výrobce u něj slibuje spotřebu pod úrovní současných dieselů.

Nový Nissan Qashqai oficiálně: Jezdí i čistě na elektřinu, vybavený je bohatě

Nový Nissan Qashqai oficiálně: Jezdí i čistě na elektřinu, vybavený je bohatě

Dvě nápravy

Novinkou jsou v případě qashqaie až 20“ kola. Celkový průměr s pneumatikou narostl proti předchůdci o 25 mm, takže se netřeba obávat příliš nízkého profilu. Rozměr činí 235/45 R20. S dvacítkami a pro čtyřkolky (mohou mít 18“ až 20“) se standardně dodává zadní víceprvek. Ostatní verze mají vlečenou nápravu. V případě prvních jízd jsme výrazný rozdíl nepocítili. U obou variant platí, že jízdně qashqai velmi dozrál a zmizelo nervózní poskakování na nerovnostech. Podvozek se podařilo slušně utlumit i z hlediska akustiky. Vůz se pak daleko příjemněji řídí díky novému posilovači, který se přesunul ze sloupku řízení k hřebenu, což znamená výrazně lepší zpětnou vazbu. K rychlejší odezvě přispívá také citelně strmější převod (14,7:1 místo 19,1:1).

Nový qashqai se ve všem hodně zlepšil a je to normální, příjemné a smysluplné auto, což bohužel platí u dnešních novinek čím dál méně.

Nový Nissan Qashqai odhaluje motory. K mild-hybridu přidá také elektrický pohon

Nový Nissan Qashqai odhaluje motory. K mild-hybridu přidá také elektrický pohon

Otázky pro Lászlóa Fülöpa, marketingového ředitele Nissan MC

Čím se liší nová převodovka CVT od předchozí?

Velkou změnou je použití elektrického olejového čerpadla, které doplňuje klasické mechanické. Díky tomu probíhá změna převodového poměru výrazně rychleji a nedochází k prodlevě při potřebě prudkého zrychlení. Proti předchůdci je tak nyní verze s x-tronikem ve zrychlení lepší než provedení s manuálem.

Kolik bude stát chystaný hybridní model E-Power?

Prodej začne až v příštím roce, takže na konkrétní ceny je brzy. V nabídce nahrazuje diesel, cenové zařazení bude tedy odpovídat vznětovým motorům s automatem. Nemusíte se bát výrazného odskoku od konvenčních verzí, jako je to v případě konkurenčních plug-in hybridů.

Jestliže má být pohon E-Power vrcholem nabídky, lze u něj v budoucnu čekat i pohon 4x4?

U qashqaie to není na pořadu dne. Je to však věc, kterou obecně zvažujeme. Možná se tedy v budoucnu takové verze u vozů Nissan objeví.

Hodnocení Světa motorů

Plusy

  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Zachování klasických ovladačů
  • Výborná ergonomie
  • Solidní prostornost i kufr
  • Příjemně naladěný podvozek a řízení
  • Možnost pohonu 4x4

Minusy

  • Menší nabídka motorů (absence dieselu)
  • Špatně fungující zobrazování rychlostních limitů
Nissan Qashqai: Technická data a české ceny 
Motor 1.3 DIG-T 1.3 DIG-T 1.3 DIG-T 1.3 DIG-T 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1332 1332 1332 1332
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 103/5500 116/5500 116/5500 116/5500
Točivý moment [N.m/min] 240/- 260/- 270/- 270/-
Převodovka 6M 6M Xtronic Xtronic
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,2 9,6 9,2 9,9
Max. rychlost [km/h] 188 206 198 198
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4-6,6 6,4-6,7 6,3-6,7 6,7-7,2
Hmotnost [kg] 1405-1534 1422-1541 1468-1586 1577-1645
Cena Visia [Kč] 569.000 - - -
Cena Acenta [Kč] 629.000 644.000 684.000 -
Cena N-Connecta [Kč] 714.000 729.000 769.000 809.000
Cena Tekna [Kč] 799.000 814.000 854.000 894.000
Cena Tekna+ [Kč] - 884.000 924.000 964.000
Akční ceny s bonusem 30.000 Kč

Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.  

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

DS 4 je synonymem pařížského luxusu. Už jsme se svezli a máme dobré zprávy

DS 4 PureTech a E-Tense

Tři roky po ukončení výroby se vrací DS 4 ve druhé generaci. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v zemi, kde je tenhle kompaktní model s nádechem luxusu doma: ve Francii.

včera | David Šprincl | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Arteon R 2.0 TSI SB: Chladnokrevně efektivní bijec v kvádru

Vokswagen Arteon R Shooting Brake

Velké benzinové kombi s pořádnou porcí výkonu a bez elektromotorů? Do budoucna půjde o stále vzácnější zboží. V téhle formě je snadné odpustit mu i drobné nedokonalosti.

14.  9.  2021 | Richard Herbich | 35 příspěvků
Poprvé za volantem nové Dacie Duster: Opět se vyplatilo poslouchat zákazníky

Dacia Duster TCe 130 EDC

Nové funkce, automatická převodovka, lepší interiér. Facelift dokazuje, že skvělá Dacia Duster může být ještě lepší.

12.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 35 příspěvků