Nový Nissan Patrol GR

Nissan Patrol GR se na českém trhu poprvé objevil roku 1993 a prakticky okamžitě zazářil. Od té doby si až dodnes úspěšně drží pozici absolutně nejžádanějšího “těžkého” off-roadu v ČR.
Nový Nissan Patrol GR
Nissan Patrol GR se na českém trhu poprvé objevil roku 1993 a prakticky okamžitě zazářil. Od té doby si až dodnes úspěšně drží pozici absolutně nejžádanějšího “těžkého” off-roadu v ČR. Celkově se u nás zatím prodalo 826 kusů, čímž Patrol GR jako uznávaný král terénu významnou měrou přispěl k vytvoření pověsti značky Nissan coby specialisty na off-roady do nejtěžšího terénu. A nyní nastupuje omlazený Patrol GR s úplně novým, o pětinu výkonnějším a zároveň úspornějším třílitrovým motorem.

Poslední generace Patrolu GR, představená v roce 1998, pomohla Nissanu ještě v témže roce docílit rekordního evropského prodeje 51.750 terénních vozů. V minulém roce Nissan pokračoval dalším rekordem, když prodal 53.430 off-roadů, a ještě výraznější zlepšení očekává od nyní modernizované vlajkové lodi své terénní flotily.

V roce 2001 Patrol oslaví své již padesáté narozeniny. Ale díky současnému omlazení dokáže legendární Patrol GR uspokojit i ty nejnáročnější požadavky teprve nastupující generace evropských zákazníků v novém tisíciletí.

Patrol GR jako jeden z mála nových off-roadů zachovává klasickou koncepci žebřinového rámu a tuhé přední i zadní nápravy, která garantuje schopnost překonávat i ten nejobtížnější terén.

Tvář nového Patrolu GR nabízí spoustu nablýskaného chromu, dodávající všem verzím proslulého off-roadu noblesní vzhled. Nová generace se ale pyšní také svěže vyhlížejícím čalouněním a novými barvami karoserie. Zlepšila se zároveň bezpečnost a zabezpečení vozu – ve výbavě Elegance můžete mít například také boční airbagy a dopředu i dozadu seřiditelné přední opěrky hlavy.

Technické inovace dovolují Patrolu GR nabídnout komfortnější, jistější jízdu po cestách i mimo ně. Je prvním automobilem v Evropě, který byl vybaven vypínatelným zadním stabilizátorem. Ten zlepšuje vedení nápravy na silnici i stabilitu v zatáčkách a zároveň umožňuje mimořádně dobrý kontakt kol s terénem, lepší záběr a větší komfort v náročných podmínkách. K silným stránkám Patrolu GR patří extrémní odolnost, mnohokrát prokázaná i ve spoustě soutěží po celém světě, včetně pověstné Rallye Paříž - Dakar. Patrol GR je skutečný drsný off-road pro lidi, požadující nezdolný terénní vůz, skvěle vybavený pro každodenní používání v běžném silničním provozu.

Motor

Srdcem nového Patrolu GR je třílitrový turbodiesel ZD30DDTi, čtyřválec s mezichladičem stlačeného vzduchu. Čtyři ventily na každém válci řídí dva vačkové hřídele (DOHC). Pověst Nissanu jako výrobce špičkové techniky potvrzuje použití nejnovější unikátní technologie spalování Nissan M-Fire.

Motor ZD30DDTi je postaven tak, aby produkoval jen minimální úroveň hluku a vibrací stejně jako motory s nepřímým vstřikováním, ale s podstatně vyšším výkonem, nižšími emisemi a nízkou spotřebou motorů s přímým vstřikováním.

V porovnání s předchozím šestiválcem 2,8 l vzrostl výkon o 20 % na 158 koní (116 kW) a točivý moment dokonce o 41 % na plných 354 Nm. Pozoruhodné je, že točivý moment nového motoru je už při 1000 ot./ min. vyšší, než byl maximální výkon dosavadního šestiválce. Maximální rychlost se zvýšila ze 155 na 160 km/h, mnohem významnější je ale zkrácení doby potřebné ke zrychlení z 0 na 100 km/h o celé tři sekundy. A doba akcelerace ze 100 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň se zkrátila o více než čtyři sekundy.

Podvozek

Hlavní předností Patrolu GR je zachování charakteru ryzího terénního vozu s odděleným žebřinovým rámem a samostatnou karoserií. Na extrémně tuhém šasi, odolávajícím kroucení, jsou kola zavěšená systémem multi-link - vpředu s tříbodovým zavěšením, vzadu s pětibodovým. Odpružení zajišťují vinuté pružiny, které kolům dovolují volný pohyb po dlouhé dráze.

V náročných podmínkách se skvěle uplatní unikátní elektricky vypínatelný stabilizátor zadní nápravy, umožňující kolům extrémní výkyv při kopírování terénu. Je to vysoce efektivní, byť mechanicky velmi jednoduché zařízení, ovládané stiskem tlačítka na přístrojové desce. Při návratu na silnici se stabilizátor opět snadno zapne, aby omezil naklánění karoserie v zatáčkách a zajistil cestujícím v Patrolu GR komfort srovnatelný s luxusní limuzínou. Pro všechny případy se stabilizátor zapíná automaticky okamžitě, jakmile rychlost automobilu překročí 20 km/h.

Široký rozchod předních i zadních šestnáctipalcových kol poskytuje vozu výtečnou stabilitu na cestách i mimo ně, ale je jen jedním z mnoha důvodů překvapivě dobré ovladatelnosti tak impozantního terénního vozu. Pro jízdu náročným terénem jsou velice důležité i nájezdové úhly. Vpředu 37o, vzadu 30o a k tomu schopnost přebrodit vodu hlubokou 700 mm nebo zvládnout boční náklon 48o. Patrol GR si dokáže snadno poradit s velice mnohotvárným terénem. A po výjezdu na silnici automaticky znovu zapne stabilizátor, aby nabídl komfort osobního vozu.

Bezpečnost

Výborná ovladatelnost Patrolu GR vyvolává ve všech cestujících příjemný pocit bezpečí. Vysoký posaz dává řidiči příležitost zahlédnout potenciální nebezpečí z větší dálky než v limuzíně, a citlivé řízení s posilovačem je zárukou skvělé stability i při vysokých rychlostech.

Robustní podvozek a odolná karoserie prokázaly své kvality v mnoha rozsáhlých nárazových zkouškách, zaručujících extrémní pevnost kabiny v kombinaci s energii pohlcujícími deformačními zónami. Tříkanálový pětisenzorový ”inteligentní” protiblokovací systém ABS dokáže rozeznávat rozdíl mezi jízdou po cestách i mimo ně, a dokonce také jízdu s uzamčeným diferenciálem. Řídicí jednotka ABS, spolupracující s G-senzory reagujícími na přetížení, dovoluje ABS spolehlivě pracovat na jakémkoli povrchu - na dokonalé letištní rozjezdové ploše i na kluzké zasněžené stráni.

Airbag na místě řidiče a airbag pro spolujezdce doplňují v nejnovějším Patrolu GR také na přání dodávané boční airbagy. Elektronicky aktivované předpínače předních bezpečnostních pásů mají nyní standardně také omezovače tahu a do výbavy Elegance patří i vpřed a vzad seřiditelné opěrky hlavy. Zadní bezpečnostní pásy s automatickým uzamykáním A/ELR navíc umožňují bezpečné upevnění dvojice dětských autosedaček.

Zabezpečení

Jako vlajková loď evropské flotily Nissanu používá Patrol GR ty nejvyšší zabezpečovací standardy, odpovídající luxusním osobním vozům. Samozřejmostí je nejnovější ochranný systém NATS 5 s integrovaným imobilizérem. Do základní výbavy patří také centrální zamykání se superzamykáním a dálkovým ovládáním s plovoucím kódem. Dálkové ovládání zahrnuje Anti-Hijack System, ideální ochranu pro osamělé řidiče. První stisk ovládacího tlačítka odjišťuje pouze dveře řidiče a teprve druhým stiskem se odjistí pro nástup početnější posádky i dveře zbývající.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 125 143 km
Cena: 200 000 Kč
Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2010
Stav: 55 851 km
Cena: 126 000 Kč
Nissan Pulsar 1,5
Rok výroby: 2015
Stav: 27 875 km
Cena: 340 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 100 138 km
Cena: 310 000 Kč
Nissan Almera Tino 1,8
Rok výroby: 2005
Stav: 121 477 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků