Průkopník elektromobility u Nissanu prošel řádnou proměnou. Designem sází na poptávku dnešního trhu a dojezdem vůbec nezklame.
Nissan pokračuje s modelovou ofenzivou a po uvedení nové Micry již představuje rovněž třetí generaci svého elektrického bestselleru Leaf. Modelová řada, které se celosvětově prodalo téměř 700.000 kusů, se nadobro proměnila v trendy „SUV-kupé“ a nyní sdílí platformu AmpR Medium (dříve CMF-EV) například s větším Nissanem Ariya nebo aliančně příbuznými Renaulty Megane a Scenic E-Tech či Alpine A390.
Oproti druhé generaci (ještě ve formě pětidveřového hatchbacku) se novinka vnějšími rozměry zmenšila. Na délku měří 4350 mm (dříve 4490 mm), přičemž kratší je i rozvor náprav s 2690 mm (dříve 2700 mm). Objem zavazadelníku každopádně zůstává na takřka identických 437 litrech (dříve 435 l). O dodatečném úložném prostoru pod přední kapotou se Nissan v tiskové zprávě nezmiňuje.
Nový Leaf bude k dispozici ve dvou specifikacích pohonného ústrojí. S elektromotorem o výkonu 130 kW (177 koní) a baterií o využitelné kapacitě 52 kWh pro dojezd až 436 km, respektive s výkonem 160 kW (217 koní) a 75kWh baterií zajišťující až 604 km. Větší baterie podporuje DC nabíjení výkonem až 150 kW (menší jen 105 kW), což má zajistit obnovení dojezdu o 417 km za pouhých 30 minut. Všechny uvedené hodnoty jsou nicméně předběžné homologaci pro evropský trh.
Jinak Leafu nechybí inteligentní řízení teploty baterie, které ji připraví už během dojezdu k nabíječce, funkce řízení jedním pedálem s maximální úrovní rekuperačního brzdění až do zastavení, funkce V2L (Vehicle-to-Load) pro nabíjení externích zařízení (s volitelným adaptérem) a v budoucnu také V2G (Vehicle-to-Grid) pro navrácení uložené energie zpět do elektrické sítě.
Uvnitř sází Nissan na jednoduché rozvržení palubní desky se spojenou dvojicí 14,3palcových obrazovek, infotainment nabízí integrované služby a aplikace Google a samozřejmě mu dnes nechybí schopnost aktualizací na dálku (OTA). Ve výbavě nového Leafu se taky objevuje třeba 360stupňový kamerový systém s funkcí „průhledné kapoty“, panoramatická střecha s proměnlivou průhledností, audiosystém Bose Personal Plus nebo integrovaný reproduktor v opěrce hlavy řidiče, který zajišťuje oznámení z navigace a telefonu, takže není cestujícím přerušována hrající hudba.
Nový Leaf se bude vyrábět v závodě Nissanu v britském Sunderlandu. Cenovky zatím neznáme. Spuštění objednávek je plánováno na podzim letošního roku, první dodávky vozů pak na jaro příštího roku.
Nissan Leaf (2025): Dostupné technické údaje |
Pohon |
přední kola |
přední kola |
Výkon [kW] |
130 |
160 |
Točivý moment [N.m] |
345 |
355 |
Akumulátor netto [kWh] |
52 |
75 |
Nabíjení DC max. [kW] |
105 |
150 |
Nabíjení DC max. 20-80 % [min] |
<30 |
Dojezd [km] |
436 |
604 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,6 |
7,6 |
Maximální rychlost [km/h] |
160 |
Hmotnost [kg] |
1789–1937 |
Rozměry [mm] |
4350 x 1810 x 1550 |
Rozvor [mm] |
2690 |
Objem kufru [l] |
437 |
Zdroj: Nissan | Zdroj videa: Nissan