Nový motor 1.5 TSI: Co jste o něm možná nevěděli

Volkswagen letos představil úplně nový benzinový čtyřválec s označením 1.5 TSI. Je to součástí strategie sjednocování pohonných jednotek a zjednodušování koncepcí. Zatímco nyní nabízel Volkswagen v kategorii od 1,0 l do 2,0 l objemu několik různých motorů (1.0 MPI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI), teď to bude výrazně jednodušší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor 1.5 TSI slibuje zajímavé parametry a především výrazně lepší reálnou spotřebu paliva ve skutečném provozu, nikoli jen v laboratoři

Základní řada znamená tříválce 1.0 MPI a 1.0 TSI. Právě přeplňovaný tříválec nahradí také motor 1.2 TSI. Nový motor 1.5 TSI pak nahradí všechno od základních provedení motoru 1.4 TSI po jednotku 1.8 TSI. A vrchol nabídky vytvoří motory s označením 2.0 TSI.

VW připravuje motory 1.0 TSI (272 k), 6.0 TSI (608 k) a 2.0 TDI (300 k)

VW připravuje motory 1.0 TSI (272 k), 6.0 TSI (608 k) a 2.0 TDI (300 k)

Motor 1.5 TSI tak zastoupí poměrně široké spektrum výkonů, ale předpoklady k tomu má. Prozatím se představily verze s výkonem 96 kW (130 k) a 110 kW (150 k). Je zde ale prostor ještě pro další zvýšení výkonu k hodnotě 132 kW (180 k).

Motor 1.5 TSI pochází z konstrukční řady EA211. Tu možná znáte z aktuální Octavie, Fabie nebo i malého modelu Citigo. Právě atmosférický tříválec ve Fabii a Citigo patří do této konstrukční řady. Na rozdíl od dřívějších provedení, například od motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI, má patnáctistovka již rozvodový řemen.

Například u příbuzné jednotky 1.0 MPI v Citigo je řemen zapouzdřený a podle automobilky doživotní. No, jak na tom bude s životností u 1.5 TSI, na to si ještě počkáme. Podle všeho má ale řemen lépe snášet torzní kmity vznikající při práci v nízkých otáčkách. Ostatně, právě podtáčení motorů stálo za rychlým vytahováním nešťastných řetězů u motorů TSI, ale to je na jiný článek...

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Test ojetiny Škoda Rapid: Konečné řešení rozvodové otázky

Konstrukční zajímavostí je systém deaktivace dvou válců, který Volkswagen zkoušel už u motoru 1.4 TSI ACT. Tady bude standardně. Novinkou je také práce motoru v tzv. Millerově cyklu, kdy zůstává sací ventil otevřený i při pohybu pístu vzhůru. Má to přínos především pro efektivitu při částečném zatížení. Zatímco podobný upravený Atkinsonův cyklus pracuje s atmosférickým sáním, Millerův cyklus vyžaduje přeplňování.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1 v tzv. Millerově cyklu. Používá také přímé vstřikování common-rail a turbo s proměnnou geometrií lopatek

Nový motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, přesto podle Volkswagenu potřebuje jen benzín s oktanovým číslem 95. Když se teď řeší nové palivo E10, které má během pár let nahradit úplně Natural 95, tak i s tím nový motor počítá a E10 mu vadit nebude.

Velkou novinkou je také přeplňování pomocí turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. Tento systém známe už několik let u dieselů, ale u benzinových aut s ním teprve nedávno přišlo Porsche ve vrcholném modelu Turbo a Turbo S. U konzumního motoru v obyčejném autě se tak objeví vůbec poprvé.

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin

Motor má také proměnné časování ventilů, během jedné sekundy se umí vačka přenastavit až o 300°. I to se podílí na tom, že se podle Volkswagenu nový motor dostane z částečného zatížení k plnému točivému momentu o třetinu rychleji než dříve.

Jednotka 1.5 TSI se rozšíří prakticky celým koncernem. Bude ho mít nová Octavia, Yeti a později ho najdeme také v Superbu nebo Kodiaqu. Do menších aut segmentu A a B se pravděpodobně jen tak nedostane. Malé modely si budou muset vystačit s tříválcem 1.0 TSI.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků