Nový Mercedes-Benz Vision EQXX je technický div světa. Ohlašoval revoluci, tohle ale čekal jen málokdo

Včera v 18 hodin ukázal světu Mercedes-Benz svůj nejnovější technický počin VISION EQXX. Ten byl dosud opředen tajemstvím, avšak střípky naznačovaly revoluci. Co přišlo, čekal málokdo.

Vision EQXX je pro automobilku klíčový projekt ukazující nový přístup ke konstrukci automobilů. Přitom vývoj konceptu zabral týmu pouhých 18 měsíců. Proces zrychlila vysoká úroveň práce v digitálním prostředí usnadňující přesnou modelaci a testování jednotlivých částí. Karoserie postavená na základu platformy MMA pro kompaktní a středně velké vozy s rozvorem 2800 mm je doslova technickým divem světa.

Dokonale hladká příď nese světlomety podobné současnému EQS. Každý prolis má svou funkci. Například otvory v přední a zadní části blatníku usměrňují tok vzduchu kolem předního dvacetipalcového kola z magnesia s rozměrným krytem.  Vision EQXX má i celou řadu aktivních prvků, jako je zadní difuzor, který se může přiblížit k silnici a vysunout směrem dozadu ve vyšších rychlostech. Záď připomíná supersportovní McLaren Speedtail, i když jako celek se více blíží VW LX1. Dalším aktivním prvkem jsou výdechy na kapotě vedoucí vzduch od spodní části vozu. Odměnou za náročnou práci je extrémně nízký odpor vzduchu Cd 0,17.

Vyspělá práce s aerodynamikou přímo souvisí se sofistikovaným systémem chlazení pohonné soustavy. Díky vysoké efektivitě produkuje jen minimální odpadní teplo. Systém chladicího okruhu s vodním čerpadlem je velmi kompaktní a mimořádně lehký. Při vysokých teplotách je aktivními otvory veden čerstvý vzduch k chladicí desce umístěné v podlaze. Pokud jsou otevřené klapky pro větší přísun chladného vzduchu, aerodynamický odpor vzroste pouze o Cd 0,007. Efektivita chladicího managementu přispěla k dojezdu 20 kilometry. Dalšího prodloužení bylo dosaženo použitím 117 ultra tenkých solárních panelů na střeše.

Zajímavé nejsou jen tvary nového konceptu, pozornost si zaslouží i použité materiály. Konstrukce využívá vysokopevnostní ocel MS1500 a plochou nízkoemisní ocel ze 100% recyklovaných materiálů. Dveře jsou kombinací karbonu a laminátu, která je zpevněná hliníkovými výztuhami. Když jsme u hliníku, z tohoto materiálu jsou vyrobeny také brzdy, jež zanechávají o 90 % méně prachových částic. Spodní hranu dveří doplňuje speciální pěna absorbující energii při bočním nárazu.

Při vývoji elektrického pohonu využila automobilka dosavadní know-how podpořené zkušenostmi z Formule 1 a Formule E. Účinnost současného systému e-drive (od baterie po kola) je na úrovni 75 %. Koncept Vision EQXX posunul laťku na famózních 95 %. Nová baterie o hmotnosti 495 kg včetně OneBoxu vychází ze setu, jímž disponuje nedávno představená limuzína EQS. Vývojovému týmu ve Stuttgartu se podařilo snížit její hmotnost o 30 procent ve srovnání s modelem EQS a zmenšit rozměry o 50 procent. Dá se tedy hovořit o zcela novém komponentu s hustotou 400 Hw/l. Elektromotor samotný pak nabídne výkon 150 kW a využívá technické prvky vycházející z hypersportu Mercedes-AMG Project ONE.

Výsledkem je spotřeba energie 10 kWh na 100 kilometrů. Vzhledem ke kapacitě baterie 100 kWh automobilka hodlá pokořit hranici 1000 kilometrů na jedno nabití. Úctyhodný výkon na automobil vážící přibližně 1750 kg.

Revolučnímu interiéru dominuje obrazovka s rozlišením 8K. Svou úhlopříčkou 47,5 palce zabírá celou šíři kokpitu. Při honbě za úsporností má LED displej více než 3000 jednotlivých stmívacích zón, takže jsou vždy osvětleny jen nezbytně nutné oblasti. 

Srdcem multimediálního rozhranní je cloudový avatar. Ten plní přání posádky a zajišťuje její pohodlí prostřednictvím hlasového ovládání. Gigantické rozměry displeje si vyžádaly navržení zcela nového zobrazení 3D navigace. Ta zároveň ukazuje řidiči jak jet co nejefektivněji v závislosti na povětrnostních podmínkách a profilu silnice.

Mercedes-Benz se rovněž zabýval zlepšením hudebního zážitku. Řešením byla redukce počtu reproduktorů, které jsou nyní blíže k jednotlivým cestujícím. Dvojice reproduktorů je instalována v opěrkách hlavy, zatímco basový segment nalezneme v sedadlech.

Interiér obsahuje množství inovativních materiálů, které jsou produktem přelomových start-upů z celého světa. Například madla dveří tvoří veganská tkanina podobná hedvábí. Sedadla a další prvky pokrývá veganská kůže vyrobená z mycelia, což je podzemní kořenovitá část hub. „Animal free“ kůže je produktem biomateriálu na bázi vláken z kaktusů doplněných polyuretanovou výstelkou. Materiál je vysoce poddajný a měkký na dotek. Na podlaze najdeme koberce vyrobené ze 100% bambusového vlákna. Dále si můžeme všimnout třpytivé dekorové tkaniny vyrobené z recyklovaných PET lahví na podlaze a dveřích.

Pokud byste chtěli VISION EQXX vidět na vlastní oči, bude vystaven na největším veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas od 5. do 8. ledna.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Diskuze (5) Další článek: Nová Toyota Aygo X z Kolína má české ceny. S výkupním bonusem se vejde do 300 tisíc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,