Po sedmi letech tu máme novou verzi populárního crossoveru. Designem nešokuje, ale množstvím moderní techniky uvnitř ano.
Když musíte po dvou letech od premiéry najít další továrnu pro výrobu, aby se včas dostalo na všechny zákazníky, jde o jasný důkaz, že jste vymysleli hit. Přesně to se stalo s modelem GLC minulé generace (X253), které se od roku 2015 vyrábělo v Brémách a od roku 2017 také v Uusiakaupunki ve Finsku – vzniklo zhruba 2,6 milionu kusů a to už je pořádný úspěch.
Nová verze X254 nepřijíždí s radikálně odlišným designem, jde spíše o jemnou evoluci již známého a stále oblíbeného stylu. Křivky prošly celkovou revizí, jejímž výsledkem je zlepšení koeficientu odporu vzduchu Cd na 0,29 (dříve 0,31). Všimněte si, jak přední světlomety přímo navazují na rozměrnou čelní mřížku, což zdůrazňuje šířku vozu. Stejný trik najdeme i vzadu, kde světla opticky pojí lišta nad registrační značkou. Z hlediska rozměrů je nové GLC delší, nižší, má větší rozchod i rozvor a zároveň zůstalo stejně široké – se zrcátky je dokonce o chlup užší. Lehká změna proporcí prospěla vnitřnímu prostoru, jak zjistíte v tabulce níže:
Mercedes-Benz GLC: Rozměry |
Model |
X 254 |
Minulá generace |
Rozdíl |
Vnější rozměry v milimetrech |
|
Délka |
4,716 |
4,656 |
60 |
Šířka |
1,89 |
1,89 |
0 |
Šířka vč. zrcátek |
2,075 |
2,096 |
-21 |
Výška |
1,640 |
1,644 |
-4 |
Rozvor |
2,888 |
2,873 |
15 |
Rozchod vpředu |
1,627 |
1,621 |
6 |
Rozchod vzadu |
1,64 |
1,617 |
23 |
Vnitřní rozměry v milimetrech |
|
Max. prostor pro hlavu řidič |
1,048 |
1,064 |
-16 |
Prostor pro hlavu vzadu |
1,007 |
1,006 |
1 |
Prostor pro nohy vpředu |
1,036 |
1,037 |
-1 |
Prostor pro nohy vzadu |
950 |
948 |
2 |
Šířka pro lokty předu |
1,499 |
1,499 |
0 |
Šířka pro lokty vzadu |
1,48 |
1,474 |
6 |
Šířka pro ramena vpředu |
1,456 |
1,455 |
1 |
Šířka pro ramena vzadu |
1,438 |
1,436 |
2 |
Objem kufru dle VDA (l) |
620 |
550 |
70 |
Snaha udržet si popularitu se projevuje bohatší základní výbavou obsahující rozsáhlý paket Avantgarde. Ten se zvenčí prezentuje chromovaným optickým paketem kolem oken a masky chladiče. Alternativou je příplatková sada AMG-Line, která masku chladiče vyplní charakteristickou mřížkou. Mercedes ještě přidal atraktivní sady kol o průměrech 18 až 20 palců s možností dvoubarevného provedení.
Uvnitř se nové GLC inspiruje leteckým průmyslem – palubní deska svým profilem připomíná křídlo a oválné výdechy ventilace působí jako motorové gondoly. Máme zde tradiční rozhraní MBUX s digitálním přístrojovým štítem a téměř čtvercový středový displej se solidní úhlopříčkou 30,2 cm. Již v základu má nová generace například výhřev předních sedadel, bezdrátové nabíjení telefonů a jejich integraci do palubních funkcí.
O svou posádku se bude vůz znamenitě starat – díky příplatkovému paketu Energizing Plus nabídne sedm komfortních programů pro relaxaci či povzbuzení, v případě propojení s chytrými hodinkami pak sleduje i únavu řidiče a jeho fyzický stav. Dle navigačních údajů pak umí navrhnout vhodnou přestávku i s cvičením tak, aby byl jeho pilot fit.
Novinka vstupuje na trh s šesti motorizacemi – všechny si pomáhají do větší či menší míry elektřinou. Naftu zastupuje jednotka 220d s vylepšeným motorem OM 654 M, u nějž se díky novému klikovému hřídeli změnil zdvih a tím pádem i objem. Dále má vyšší vstřikovací tlak, chladící kanály v pístech a dva katalyzátory. Benzin je k mání dvakrát ve formě rovněž nového motoru M 254 s druhou generací integrovaného startér generátoru a novým typem dual flow turbodmychadla, vyvinutým ve spolupráci se stájí F1. Technické údaje mild hybridních provedení najdete níže:
Mercedes-Benz GLC: Základní technická data |
Verze |
200 4MATIC |
300 4MATIC |
220 d 4MATIC |
Zdvihový objem [cm3] |
1999 |
1999 |
1993 |
Největší výkon [kW/k] |
150/204 |
190/258 |
145/197 |
Točivý moment [N.m] |
320 |
400 |
440 |
Výkon startér-gen. [kW/k] |
17/23 |
17/23 |
17/23 |
Točivý moment [N.m/min] |
320 |
400 |
440 |
Toč. Mom. Startér-gen. [N.m/min] |
200 |
200 |
200 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] |
8.2-7.3 |
8.2-7.3 |
5.9-5.2 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
7,8 |
6,2 |
8.0 |
Maximální rychlost [km/h] |
221 |
240 |
219 |
Dále zde máme tři verze plug-in hybridu ve čtvrté generaci, kombinující benzin i naftu se 100kW elektromotorem a baterií o kapacitě 31,2 kWh. Akumulátor je možné dobíjet i stejnosměrným proudem 60 kW a nabídne bezemisní dojezd přes sto kilometrů. Vše důležité o hybridech do zásuvky odhalí tabulka technických parametrů:
Mercedes-Benz GLC: Základní technická data |
Verze |
300 e 4MATIC |
400 e 4MATIC |
300 de 4MATIC |
Zdvihový objem [cm3] |
1999 |
1999 |
1993 |
Největší výkon [kW/k] |
150/204 |
185/252 |
145/200 |
Točivý moment [N.m] |
320 |
400 |
440 |
Výkon elektromotoru [kW] |
100 |
100 |
100 |
Toč. moment elektromotoru [N.m] |
440 |
440 |
440 |
Systémový výkon [kW/k] |
230/313 |
280/381 |
245/335 |
Systémový toč. Moment [N.m] |
550 |
650 |
750 |
Kapacita baterie [kWh] |
31.2 |
31.2 |
31.2 |
Maximální rychlost [km/h] |
218 |
237 |
217 |
Max. rychlost na el. Pohon [km/h] |
140 |
140 |
140 |
Zrychlení 0-100 km/h |
6,7 |
5,6 |
6,4 |
Z hlediska techniky a asistentů má GLC hodně co nabídnout. Máme zde například průhledový displej s úhlopříčkou 23x8 cm, nebo „průhlednou kapotu.“ V terénu tak uvidíte na displeji skrze přední část vozu a můžete precizně manévrovat. Aktivní asistent Distronic nyní umí reagovat na stojící vozidla v rychlosti až 100 km/h (dříve 60 km/h), vedení v jízdních pruzích pracuje až ve 210 km/h.
S paketem Engineering a vzduchovým odpružením můžete zvětšit světlou výšku o dva centimetrů. Zadní kola se umí natáčet do úhlu až 4,5 stupně, pomáhají s dynamickými manévry i při parkování, kdy zmenšují průměr otáčení o 80 cm na rovných 11 metrů. V základu svítí GLC diodami, připlatit si můžete za světla Digital Light, která směrují tok z LED díky 1,3 milionu mikrozrcadel v každém světlometu.