V souladu s nedávno nastoleným novým uhlazenějším designem větších modelů Mercedes-Benz je i přicházející 4. generace třídy A.
Jen jediný prolis na boku a uprostřed kapoty dokonce žádný. To je hlavní rozdíl v designu exteriéru čtvrté generace Mercedesu třídy A oproti dosluhující verzi. Ten působil hodně dramaticky a způsobil ohromné zvýšení zájmu zákazníků o tuto nejmenší řadu automobilky s třícípou hvězdou ve znaku.
Nyní "áčko" působí na první pohled usedleji. Jednak je to v souladu s trendem, který razí šéfdesignér Gorden Wagener, a také za tím lze vidět i snahu vyhovět vkusu čím dál většího okruhu zákazníků. Třída A totiž už dávno není jen vozem pro evropské zákazníky.
Jedná se o globální a velice důležitý vůz. Vždyť vloni si kompaktní modely - tedy hatchback A, třídu B, CLA, CLA Shooting Brake a GLA, koupilo 620.000 zákazníků. A počty budou narůstat, protože derivátů bude celkem 8. Oznámen už byl i sedan, ale my tušíme také třídveřové kupé a rozmnožení verzí se dá očekávat i v případě nového "béčka".
Na něco se však přesto sáhnout nesmělo. Tím je třeba úchvatná perličková výplň masky chladiče v linii AMG V interiéru pak nezůstal kámen na kameni. Pryč jsou klasické analogové přístrojové ukazatele - nahradil je ve všech verzích displej. V nejvyšší úrovni se táhne od levého A sloupku až téměř ke spolujezdci. Má skvělé rozlišení a spousty variant zobrazení. Třeba režim sport o sobě dává vědět žlutým zabarvením.
Nemohl jsem si nevšimnout změny polohy tlačítka elektrické parkovací brzdy, která je teď mnohem výše vlevo, změnu tvaru po letech prodělal i volič automatické převodovky.
Mercedes se chlubí, že v autě je významně více místa. Nejvíce je to patrné na předních sedadlech v úrovni loktů. Tam je na třídu kompaktních hatchbacků prostoru skutečně dost. Horší je to ale vzadu. Začíná to už malým úhlem otevírání zadních dveří, pokračuje úzkým otvorem zejména v dolní části a vrcholí vysokým a širokým prahem. Nastupování tedy bude pro rozložitější vyšší jedince docela obtížné.
Pokud už se dovnitř dostanou, tak už to zde s životním prostorem není tak zlé. Pro lidi s výškou nad 180 centimetrů je sice prostoru tak akorát, ale ani hlava ani kolena se nebudou dotýkat čalounění. Na zadní straně středové konzole jsem objevil dvě USB zásuvky, což se hodí. Materiály jsou kvalitní a zpracování příkladné.
Bude s vámi mluvit inteligentně
Zarazil mě na vůz prémiové značky jediný detail. Skrze přední sklo byly vidět "přiznané " šrouby uchycující hlavní širokánský displej k palubní desce. Je ale dost dobře možné, že než se oficiálně spustí prodej, připraví Mercedes patřičné záslepky.
Kdo má rád ambientní osvětlení, ten si přijde na své. Proužků, v nichž se objevuje barevné světlo, je totiž uvnitř podstatně více, a navíc si lze vybrat ze 64 barev. Přepestrá je také paleta barev čalounění.
To podstatné je ale široký displej rozdělený na dvě zóny. Zobrazovacích režimů části za volantem je spousta. Přepínat mezi nimi a vyvolávat jednotlivé funkce menu lze pomocí dotykové plošky, kterou už známe z třídy E a modernizovaného "eska". Na pravé straně je zrovna taková. Tou se zase ovládají funkce centrálního displeje. Vůbec celý volant je přesně takový, jakým řídíte luxusní limuzínu - třídu S. Tohle se budoucím majitelům nového áčka bude určitě líbit.
Komu by pravé tlačítko na volantu nevyhovovalo, může mít v závislosti na zvolené úrovní výbavy ještě jednu či dvě další možnosti. Tou první je vždy dotykové ovládání přímo na displeji, tou druhou pak touchpad na středové konzole.
"Chceme minimalizovat možnosti, kdy se lidé přestávají věnovat řízení. Při vysokých rychlostech pochopitelně není dobré sundávat ruku z volantu, proto by se mělo v co nejvyšší míře využívat ovládání volantu. Při zastavení na červené si pak řidič podle libosti zvolí buď touchpad nebo dotykovou obrazovku," vysvětlil jeden z techniků během představování tohoto konceptu infotainmentu.
Vrcholnou evolucí je ale hlasové ovládání inteligentního a stále se učícího systému MBUX. Stačí říct "Hey, Mercedes", a pak v češtině, která je jednou z prozatím 23 instalovaných jazykových mutací, zadat potřebný příkaz. Můžete dokonce vyslovit i komplikovanější zadání typu: Naviguj do Přístavní ulice a zavolej matce. Nemusí se přitom dodržovat žádný speciální slovosled nebo používat jen vybrané termíny. Pokud to bude v praxi opravdu fungovat, tak hurá.
Jen vtipy vyprávět neumí, což doložil sám šéf koncernu Daimler Dieter Zetche. Vyžadoval to po voze, který krátce předtím při premiéře v jednom amsterodamském hangáru vyjel na pódium. "To bohužel neumím, zkonstruoval mě německý inženýr," ozvalo se z reproduktorů.
Chvíli jsem si hrál i s navigací. Pohybem prstů na displeji lze nejen zvětšovat a zmenšovat zobrazovací měřítku, ale i si mapu natočit do úhlu, jaký vám pro orientaci bude nejlépe vyhovovat.
Do cíle cesty tentokrát v áčku můžete přivézt více zavazadel. Kufr se totiž zvětšil na velmi solidních 370 litrů (mezigenerační rozdíl 29 litrů), nakládací otvor je navíc širší.
Ještě před premiérou jsem měl možnost zúčastnit se několika workshopů a přednášek, kde se rozebírala řada aspektů této novinky. Díky tomu už například vím, že součinitel aerodynamického odporu je pouze 0,25, což je na hatchback vynikající hodnota a oproti minulé generaci znatelné zlepšení. V dálničních rychlostech se pak samo o sobě projeví zlepšením spotřeby v řádu 0,24 litru každých sto kilometrů. Kvůli tomu byly přepracovány například zrcátka a dokonce i dveřní kliky.
Budoucí slabší verze motorů dostanou vlečenou nápravou, ty silnější multilink. Nová zážehová třináctistovka dostala systém odpojování válců při nízké zátěži a o celých jedenáct stupňů se také zmenšily slepé úhly ve výhledu z místa řidiče. Stalo se tak díky optimalizaci tvaru všech sloupků karoserie.
Představení vozu veřejnosti proběhne během ženevského autosalonu, ceny budou oznámeny také v březnu. Oficiálním datem vstupu vozu na trh je 5. květen.
Mercedes-Benz A W177 - motory dostupné v rámci uvedení na trh |
Motor |
A 200 (OM 282) |
A 250 (OM 260) |
A 180 d (OM 608) |
Převodovka |
6M(7A) |
7A |
7A |
Zdvihový objem [cm3] |
1332 |
1991 |
1461 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Vrtání/zdvih [mm] |
72,2/81,4 |
83/92 |
76/80,5 |
Největší výkon [kW/min] |
120/5500 |
165/5500 |
85/4000 |
Točivý moment [N.m/min] |
250/1620-4000 |
350/1800-4000 |
260/1750-2500 |
Kompresni poměr |
10,6:1 |
10,5:1 |
15,1:1 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] |
5,6(5,1) |
6,0 |
4,1 |
Maximální rychlost [km/h] |
225 |
250 |
202 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
8,2(8,2) |
6,2 |
10,5 |