Nový Lexus NX oficiálně: První plug-in hybrid značky je chytřejší a bezpečnější

Nedává to znát, ale nové NX přichází s takřka kompletně novou technikou a několika prvenstvími pro samotnou značku.

Druhá generace kompaktního SUV NX od Lexusu navazuje na model, který se poprvé objevil již v roce 2014. Novinka posunuje samotnou značku zase o kus dále, především po stránce elektrifikace uvedením vůbec prvního plug-in hybridu do nabídky. Pokrok však nenajdete pouze zde, moderní a nové je NX naskrz.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Hádejte, co je u něj nového! Zvyknete si?

TEST Lexus ES 300h Luxury: Hádejte, co je u něj nového! Zvyknete si?

I když se to na první pohled nemusí zdát, a nové NX je po stránce designu spíše evolucí, Lexus upřesňuje, že model používá celkem 95 % nových dílů a rozvádí pro značku nový designový směr. NX tak stojí na poslední sdílené platformě TNGA-K mateřské Toyoty. Nová konstrukce zavěšení kol používá vzpěry McPherson na přední nápravě, vzadu pak lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny.

Po stránce rozměrů narostlo NX v každém ohledu, což má klasicky zajistit více místa pro posádku uvnitř. Na délku má SUV 4660 mm (+20 mm vůči odchozí generaci), široké je 1865 mm (+20 mm), vysoké 1640 mm (+5 mm) a rozvor čítá 2690 mm (+30 mm). Lexus uvádí, že zástavba plug-in hybridního systému s velkou baterií nijak neubírá na praktičnosti. Velikost kufru ale zatím neupřesňuje (odchozí generace se pyšnila objemem 555 litrů).

Nová Toyota Yaris Cross do detailu: Jak se z malého auta stalo neohrožené SUV

Nová Toyota Yaris Cross do detailu: Jak se z malého auta stalo neohrožené SUV

Uvnitř ctí Lexus novou koncepci kabiny Tazuna s myšlenkou „ruce na volantu, oči na silnici“. Dotyková tlačítka na volantu jsou tak programovatelná dle přání řidiče a navigaci ve funkcích bez nutnosti sklánět zrak podporuje velký head-up displej. Až 14palcová (standardně 9,8palcová) obrazovka infotainmentu je zase nakloněna k řidiči.

Ještě větší pohodlí a klid uvnitř mají zajistit nová ergonomická sedadla a široké uplatnění materiálů pro pohlcování hluku a vibrací. Rychlejší a tišší je také ovládání víka zavazadelníku. Vizuální atmosféru má na starosti ambientní osvětlení (až 64 odstínů) a intuitivní ovládání funkcí zase nový hlasový asistent ‚Hey Lexus‘, který rozumí i češtině. Dále lze zmínit o 50 % rychlejší bezdrátové nabíjení telefonu nebo bezdrátovou konektivitu přes Apple CarPlay.

Lexus zmrazil kabriolet LC Convertible i s řidičem. Budou ještě fungovat?

Lexus zmrazil kabriolet LC Convertible i s řidičem. Budou ještě fungovat?

Za zmínku stojí i novinka ve formě elektronického zámku dveří pro otevírání dveří jedním dotykem (novinka v rámci značky Lexus). Nový systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří. Zámek je rovněž propojen se systémem sledování slepého úhlu, který upozorňuje na jiné vozidlo nebo cyklistu přijíždějícího zezadu. Pokud rozpozná nebezpečí, aktivuje varovnou kontrolku i zvukovou výstrahu a deaktivuje funkci odjištění dveří.

Mimo to nechybí NX obsáhlý soubor posledních asistentů Safety System+ včetně předkolizních funkcí, adaptivního tempomatu, rozpoznávání značek a dalších.

Nová Toyota Land Cruiser 300 oficiálně: Skoro vše zůstalo při starém. Bohudík!

Nová Toyota Land Cruiser 300 oficiálně: Skoro vše zůstalo při starém. Bohudík!

Nejsilnější volbou NX bude právě nový plug-in hybrid 450h+. Ústrojí kombinuje čtyřválec o objemu 2,5 litru se dvěma elektromotory – jedním vzadu pro zajištění pohonu všech kol. Součástí je dále eCVT převodovka a lithium-iontová baterie o kapacitě 18,1 kWh. Celek produkuje výkon 306 koní (225 kW). Lexus udává zrychlení z nuly na 100 km/h za lehce přes 6 sekund. Čistě na elektřinu pak NX do zásuvky ujede až 63 km.

Slabší volbou bude osvědčená čtvrtá generace full-hybridního pohonu ve verzi 350h. Rovněž se čtyřválcem o objemu 2,5 litru nabídne systémový výkon 242 koní (178 kW). Možností je pohon předních i všech kol. Na místě je opět automat eCVT.

Cenovky nového Lexusu NX zatím neznáme. Na evropské trhy má model dorazit během posledního čtvrtletí 2021.

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků