Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Nepochybně jeden z nejočekávanějších duelů letošního roku je zde: třetí generace tradičního českého hitu tváří v tvář soupeři, který má konkrétně na našem trhu největší zálusk ukrást Fabii pár zákazníků.
Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují; Atmosféra vs. turbo
  2. Design, rozměry, prostor: Vyrovnaný souboj
  3. Moment vs. převody; Komfort a ještě větší komfort
  4. Ceny a výbavy
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie

S designem nové Fabie byla spojena nemalá očekávání. Jak si mnozí z vás vybaví, českými médii prolétl příslib šéfdesignéra Jozefa Kabaně, že nová Fabia „bude opravdu hezké auto“. Oproti své vysoké a úzké předchůdkyni s předkusem nepochybně ano. Na prvních obrázcích se nám Fabia třetí generace líbila náramně a také na autosalonu jsme na ni hleděli se zalíbením, ale tady, v reálném prostředí a přirozeném světle, si už nejsme tak jisti.

Záleží i na „postavě“

Ano, ostré prolisy vypadají zajímavě a černo-stříbrná kombinace dává Fabii sportovní šmrnc, ale světlomety se zdají být vůči zbytku auta příliš velké a při čelním i zadním pohledu se ukáže, jak má auto „nesportovní“ postoj. Boky Fabie se zdají být ploché a úzké. Není na silnici rozkročená tak pevně, jak by odpovídalo ostře řezaným liniím.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Měkce tvarovaný Hyundai nepůsobí tak agresivně jako ostře řezaná Škoda, ale díky delšímu rozvoru a širšímu rozchodu má atletičtější postoj

Žádným takovým problémem netrpí i20. Jestli Peter Schreyer své podřízené opravdu něčemu naučil, je to práce s proporcemi a optickým rozložením hmot. V designu i20 není ani stopa agresivity, vedle Fabie však působí vyváženějším a dospělejším dojmem. Od pohledu se tváří jako o třídu větší auto. Jen kdyby linie bočního prosklení a zatmaveného zadního sloupku tolik nepřipomínala Citroen…

Příšerky, s.r.o. aneb 15 nejošklivějších aut 

Příšerky, s.r.o. aneb 15 nejošklivějších aut 

Srovnání rozměrů ukazuje, proč to tak je. Ačkoliv Hyundai i20 je o pouhé dva milimetry širší a dokonce o 7 mm vyšší než Fabia, což by jí mělo dávat „krabicovitější“ vzhled, v její prospěch hraje vedle šikovného designu podstatně delší rozvor náprav a širší rozchod kol:

Hyundai i20 vs. Škoda Fabia: Vnější rozměry (mm)
  Hyundai i20 Škoda Fabia Rozdíl
Max. délka 4035 3992 +43
Max. šířka 1734 1732 +2
Max. výška 1474 1467 +7
Rozvor náprav 2570 2470 +100
Rozchod kol vpředu 1520 1463 +57
Rozchod kol vzadu 1519 1457 +62

Design interiéru dobře koresponduje s vnějším vzhledem obou aut: strohé, ale precizní linie ve Fabii proti barokně oblým křivkám v Hyundai. Škoda tentokrát hodně šetřila měkčenými plasty: povrch horní i spodní části palubní desky má sice zrnitou „koženou“ strukturu jako podobně vypadající měkčený materiál v dřívějších modelech značky, na omak je ale zcela tvrdý. Třeba dveřní výplň na straně spolujezdce kvůli tomu působí až příliš strohým dojmem.

Kvitujeme ale s povděkem, že na rozdíl od Rapidu (před letošní modelovou péčí) i Octavie III nemá Fabia před spolujezdcem jen velkou plochu černého plastu. Místo toho je tu rozměrná a hodnotně působící dekorační lišta, která se táhne téměř přes celou šířku palubní desky, mezi oběma krajními ventilačními otvory. Slícování plastů ani chod ovladačů nedávají nejmenší důvod ke kritice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Hyundai má více měkčených povrchů, Škoda zase velkou dekorační lištu; jedním z drobných rozdílů je členění středové konzoly – ve Fabii se nápoje ukládají před řadicí páku, takže nepřekážejí pravé ruce

Hyundai i20 se snaží o navození luxusní atmosféry nejen povrchovou, ale i barevnou úpravou plastů. Velká světlá plocha zde plní roli dekorační lišty. Hyundai i sesterská Kia udělaly v poslední době enormní pokrok ve vnímané kvalitě interiérů a nová i20 v tomto trendu pokračuje. Všechno, s čím běžně přijdou do styku vaše prsty, je příjemné na dotek, otočné ovladače mají jasně aretovaný chod, páčky přesně vymezenou vůli.

Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman

Test Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG: Než přijde Snowman

Jsme si vědomi, že na fotografiích působí kabina Hyundai lacinějším a méně moderním dojmem než kokpit Fabie, ale věřte nám, že při osobním kontaktu takový pocit mít nebudete.

Jako by si opisovali přes rameno

Po stránce ergonomie a základního rozvržení uživatelských rozhraní si oba soupeři nemají co závidět. Schválně si prohlédněte v galerii celkové pohledy na palubní desku. Podobný je přístrojový štít se dvěma velkými přístroji a multifunkčním informačním displejem mezi nimi, stejně jako uspořádání středového panelu. Shora na něm najdete vždy výdechy ventilace, ovládání audiosystému a telefonu, panel automatické klimatizace a konečně odkládací prostor se zdířkami pro externí zařízení. Ty jsou díky sklonu plochy lépe viditelné i dosažitelné v Hyundai, rozdíl je však minimální.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oba soupeři používají velmi podobné členění přístrojového štítu i středového panelu palubní desky; Hyundai nabízí – v této třídě ojedinělé – vyhřívání volantu

To naopak neplatí o tom, co do těch zdířek můžete zapojit a jak s tím dál pracovat. Připojit přes USB hudební přehrávač nebo smartphone umějí obě auta, stejně jako bezproblémový audio streaming a telefonování přes Bluetooth. Testovaná Fabia se ovšem pyšnila podporou rozhraní MirrorLink. Pokud vlastníte mobilní telefon s operačním systémem Android, můžete zrcadlit jeho obrazovku na velkém barevném displeji palubního systému a v zásadě s ní pracovat stejně jako přímo na telefonu.

Mobil místo navigace

V praxi nás toto řešení moc nepřesvědčilo. Systém často nereagoval na klepnutí, reagoval s velkým zpožděním nebo reagoval jinak, než jsme v dané situaci čekali. A třeba navigace závislá na rychlých a spolehlivých mobilních datech vás nechá na holičkách tam, kde ji budete potřebovat nejvíc: v odlehlých končinách s mizerným datovým pokrytím. Pokud máte iOS, podobné starosti vás trápit nemusí. Jablečný systém totiž s MirrorLinkem ve Fabii nekamarádí vůbec.

Přestože automobilky tvrdí opak, my si stále myslíme, že většina lidí nechce používat auto jako mobil a že jim záleží na jiných věcech. Třeba aby se jim za volantem dobře sedělo. Ani v tomto ohledu nepanují mezi oběma rivaly významné rozdíly, řidič vysoký 178 cm si najde příjemnou pozici bez ergonomických kompromisů v obou. Hyundai i20 ovšem nabízí o něco větší rozsah seřizování předního sedadla – o centimetr na výšku a čtyři centimetry na délku.

Hyundai představil facelift pro i40 a i30, ostrou i30 Turbo a i20 Coupe

Hyundai představil facelift pro i40 a i30, ostrou i30 Turbo a i20 Coupe

Škoda se snažila udělat na nás dojem příplatkovými sportovními sedadly s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy, ale trup dostatečně podržela i civilněji vyhlížející sedadla v Hyundai.

Lokty, nebo kolena?

Ani z podrobného měření prostoru pro cestujících nevzešel jasný vítěz. Kvůli tvaru sedadel v Hyundai jsme tentokrát měřili délku sedáku až od samého opěradla, abychom získali srovnatelné hodnoty. Fabia nabízí více prostoru pro kolena za řidičem vysokým 178 cm. Boduje také prostorem nad hlavou vpředu i vzadu, jenže testovaný Hyundai i20 byl vybaven velkoplošným střešním oknem. Kdyby ho neměl, nebo kdyby ho naopak měla i Fabia, mohla vzájemná bilance vyjít jinak.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pokud měříte do 1,8 m, v obou autech si bez problémů sednete „za sebe“, aniž byste tlačili koleny do předního sedadla
 
Hyundai i20 vs. Škoda Fabia: Prostor pro cestující (cm)
  Hyundai i20 Škoda Fabia Rozdíl
Šířka v úrovni loktů vpředu 144 141 +3
Šířka v úrovni loktů vzadu 141 139 +2
Min. prostor pro hlavu vpředu 90 94 -4
Max. prostor pro hlavu vpředu 98 100 -2
Seřizovací rozsah sedadla řidiče na výšku 8 6 +2
Seřizovací rozsah sedadla řidiče na délku 23 19 +4
Prostor pro hlavu vzadu 93 95 -2
Délka sedáku vpředu 52 52 0
Délka opěradla vpředu 64 62 +2
Délka sedáku vzadu 47 47 0
Délka opěradla vzadu 66 56 +10
Šířka prostředního sedáku vzadu 22 28 -6
Min. prostor pro nohy vzadu 14 15 -1
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 19 21 -2
Max. prostor pro nohy vzadu  37 34 +3

Hyundai je uvnitř každopádně širší, a to na obou řadách sedadel, jenže Fabia zase nabízí širší a tedy použitelnější prostřední místo uprostřed – 28 centimetrů proti pouhým dvaadvaceti. Je ale jasné, že oč víc místa zabere cestující uprostřed, o to méně ho v celkově užší kabině zůstane pro oba krajní pasažéry.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Díky prolisům za podběhy by šlo do i20 teoreticky dostat plochou krabici, která by se do Fabie na šířku nevešla; Škoda má ale větší plochu zavazadelníku a nižší nakládací hranu

Subjektivně se nám vzadu sedělo lépe v i20, ovšem s jednou důležitou podmínkou: sedadlo řidiče muselo být vypumpované docela vysoko, jinak se pod něj nevešla chodidla v rozměrné zimní obuvi. Fabia byla v tomto směru vstřícnější.

Zavazadlový prostor? Ve Fabii je, jak uvidíte z tabulky, hlubší a delší, a to i po sklopení zadních opěradel. Jenže i20 má nezanedbatelné čtyři centimetry k dobru na šířku a úzká část mezi podběhy a pátými dveřmi je široká dokonce 125 cm, což se může hodit. Hyundai se také dodává s polohovatelným falešným dnem, díky kterému můžete zarovnat podlahu se sklopenými opěradly. Pokud byste chtěli tento praktický prvek i ve Fabii, museli byste připlatit 3400 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatímco i20 měla pod podlahou zavazadlového prostoru sadu na opravu pneumatiky, ve Fabii jsme našli (příplatkovou rezervu)
Hyundai i20 vs. Škoda Fabia: Prostor pro zavazadla (cm)
  Hyundai i20 Škoda Fabia Rozdíl
Max. šířka 125 96 +29
Min. šířka 100 96 +4
Výška po plato 55 56 -1
Výška po plato od falešné podlahy 44 - -
Max. délka 68 71 -3
Půdorys podlahy (cm2) 6800 6816 -16
Výška nakládací hrany 73 66 +7
Délka k přednímu opěradlu 125 127 -2
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Soupeři se představují; Atmosféra vs. turbo
  2. Design, rozměry, prostor: Vyrovnaný souboj
  3. Moment vs. převody; Komfort a ještě větší komfort
  4. Ceny a výbavy
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletní fotogalerie
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

včera | Petr Schnagl | 6 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 144 příspěvků
Levné Hyundaie i20 a i30 na ostří nože: Hodně muziky za méně než 300.000 Kč!

Hyundai i20 vs. Hyundai i30

Řekněme, že chcete nové auto a stanovíte si limit 300 tisíc korun. Český Hyundai má pro vás hned dvě lákavé nabídky.

1.  12.  2019 | Vladimír Kadera | 80 příspěvků