Nový Golf GTI Clubsport

Nový Golf GTI Clubsport

Golf GTI, ikona sportovních kompaktních vozů, oslaví začátkem příštího roku 40. narozeniny. Volkswagen připomene tuto historickou událost novou progresivní speciální edicí s označením Golf GTI Clubsport. Vynálezce „GTI“ tím navazuje na dlouhou tradici „jubilejních modelů GTI“, protože exkluzivní speciální edice vznikly také u příležitosti 20., 25., 30. a 35. výročí. Volkswagen nyní představuje sériovou verzi nového modelu Golf GTI Clubsport na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem a poprvé zveřejňuje hodnoty jízdních výkonů dosud nejvýkonnějšího sériově vyráběného GTI všech dob. Motor TSI s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem dosahuje v jubilejní edici nejvyššího výkonu 195 kW/265 k (o 35 k více než v dosud nejvýkonnější verzi modelu Golf GTI). To však není všechno. Přechodně – po dobu 10 sekund – může řidič zvýšit výkon motoru prostřednictvím funkce zvýšení plnicího tlaku o dalších 10 procent na více než 290 k. Zvýšení výkonu je dosaženo jednoduchou aktivací spínače „kick-down“ sešlápnutím pedálu plynu až na podlahu.

Jízdní dynamika jako v motoristickém sportu. Golf GTI Clubsport s šestistupňovou mechanickou převodovkou díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy. Verze s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, dodávanou na přání, zvládne tento sprint dokonce za pouhých 5,9 sekundy. Golf GTI Clubsport dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h (DSG: 249 km/h). Sportovní výkony se nevylučují s hospodárností, což dokládá hodnota průměrné spotřeby paliva 6,9 l/100 km (emise CO2 160 g/km) s mechanickou převodovkou. V případě, že je hnací síla přenášena na přední kola prostřednictvím převodovky DSG, platí hodnota 6,7 l/100 km (emise CO2 155 g/km). Volkswagen se však nevěnoval pouze výkonovým parametrům motoru, ale dalekosáhle modifikoval také design, výbavu a aerodynamické vlastnosti jubilejní edice. Golf GTI Clubsport se svou jízdní dynamikou, založenou na vysokém výkonu a výrazně vylepšených hodnotách přítlaku, může směle porovnávat s vozy nasazovanými na vysoké úrovni ve světě motoristického sportu. Výsledkem je příkladné chování vozidla ve vysokých rychlostech a dechberoucí rychlosti při průjezdech zatáčkami.

Motor 2.0 TSI. Suverénní přeplňovaný motor modelu Golf GTI je zástupcem třetí generace řady motorů EA888. Mezi technické lahůdky patří vodou chlazené sběrné výfukové potrubí, integrované do hlavy válců, které přivádí výfukové plyny k turbodmychadlu, a proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Technickým základem motoru pro model Golf GTI Clubsport je varianta jednotky TSI s výkonem 169 kW/230 k, která je pro jubilejní edici vyladěna na 195 kW/265 k. Díky funkci zvýšení plnicího tlaku lze výkon krátkodobě zvýšit přibližně o 10 procent. Zároveň vzroste maximální točivá moment z 350 na 380 N.m.

Exteriér. Golf GTI Clubsport, vystavený na autosalonu ve Frankfurtu, je lakován v odstínu „bílá Oryx“, přičemž kontrastní střecha je černá (jubilejní edice je samozřejmě nabízena v mnoha dalších barevných odstínech). Designéři značky Volkswagen, kteří měli na starosti návrh exteriéru, vyvinuli pro jubilejní edici zcela nový přední nárazník, nové boční prahy, rovněž nový zadní difuzor, nový vícedílný střešní spoiler a exkluzivní kovaná kola z lehké slitiny. Jubilejní edice se tak na první pohled výrazně odlišuje od známých verzí modelu GTI.

Čelní partie. Designéři zcela nově navrhli přední nárazník. Vylepšili tím přívod vzduchu k motoru, aerodynamiku a přítlak na přední nápravu. Konkrétně má nový nárazník na okrajích leskle černé aerodynamické prvky, které přivádějí část vzdušného proudění třemi dalšími příčkami, jež jsou typickým prvkem vozů GTI, do zužujících se vzduchovým kanálů vedoucích nárazníkem. Vzduch tyto kanály opouští až v podbězích kol, aniž by se dostával do přímého kontaktu s koly. Zdokonalen byl také centrální otvor pro přívod vzduchu s voštinovou mřížkou, která je pro GTI rovněž charakteristická, přičemž tento otvor je na okrajích doplněn dalšími dvěma otvory pro přívod vzduchu, což vizuálně zdůrazňuje šířku modelu Golf GTI Clubsport. Jubilejní edice působí díky tomu na silnici extrémně suverénním dojmem. Pod nárazníkem je umístěn přední spoiler s ostře tvarovanými plochami opatřenými leskle černou povrchovou úpravou. Tento aerodynamický prvek ve stylu závodních vozů optimalizuje přítlak na přední nápravě a jeho linie vizuálně navazují na boční prahy, odkud pokračují až k zádi.

Boční partie. Silueta modelu Golf GTI Clubsport stylisticky připomíná první generaci modelu GTI, která se vyznačovala širokými černými ozdobnými lištami na bocích mezi podběhy předních a zadních kol v úrovni nárazníků. Tento ozdobný pás byl nyní jako vzpomínka na Golf GTI z roku 1976 přenesen na boční partii jubilejního modelu a zušlechtěn nápisem „Clubsport“. Černý ozdobný pás vizuálně pokračuje směrem k přídi do nových aerodynamických prvků v předním nárazníku. Dalším prvkem, který vypovídá o výjimečné dynamice nového modelu Golf GTI Clubsport, jsou nově navržená 19“ kola „Brescia“ z lehké slitiny, dodávaná na přání. Jubilejní model bude sériově vybaven rovněž nově navrženými 18“ kovanými koly z lehké slitiny. Celek je završen ušlechtilým detailem v podobě leskle černých krytů vnějších zpětných zrcátek.

Zadní spoiler. Nově navržený a v aerodynamickém tunelu optimalizovaný střešní spoiler je výrazně větší než spoiler aktuálního modelu GTI. Mezi kompletně černou plochou střechy a spoilerem je úzká vzduchová mezera. Střešní spoiler v kombinaci leskle černé a „bílé Oryx“ vyčnívá vysoko nad linii střechy. Spoiler po stranách plynule přechází do aerodynamických prvků na zadním výklopném víku, které jsou rovněž leskle černé. Vícedílný spoiler je komplexním dílem, který dokonale plní své funkce v oblasti aerodynamiky, mezi něž patří minimalizace vzniku vzdušného víření v oblasti zádě a výrazné zvýšení přítlaku na zadní nápravu. Spoiler modelu Golf GTI Clubsport plní tyto úkoly naprosto dokonale.

Zadní difuzor. Individualizována byla také spodní část zadní partie. Z tříčtvrtečního pohledu zezadu je nápadný způsob, jímž přecházejí aerodynamické prvky pod bočními prahy do velkého, nově vyvinutého zadního difuzoru, který je rovněž leskle černý. Do difuzoru byly suverénně integrovány nově navržené a chromované koncovky dvojité výfukové soustavy, jejichž průměr je výrazně větší než u známých verzí modelu Golf GTI. Zadní světlomety LED mají tmavý černočervený odstín.

Interiér. Výbava interiéru zahrnuje kultovní detaily, které patří ke každému „GTI“ – například ergonomická, anatomicky tvarovaná sportovní sedadla čalouněná tkaninou ve skotském kostkovaném vzoru, červené ozdobné prošívání, hlavici řadicí páky v designu golfového míčku a černé čalounění stropu. Tyto sportovní znaky byly pro model Golf GTI Clubsport individualizovány, resp. modifikovány. Například místo sportovních sedadel má jubilejní model závodní skořepinová sedadla s nastavitelným sklonem opěradel.

Sedadla jsou čalouněná částečně Alcantarou a v oblasti opěradel a sedacích ploch zdobená voštinovým vzorem. Opěradla nesou navíc nápisy GTI. Bezpečnostní pásy zušlechťuje červená linie. Na ještě vyšší úroveň posouvají interiér nové ozdobné lišty v designu „Wabe 40“ (panel přístrojů, středová konzola a výplně dveří). Sportovní atmosféra je umocněna manžetou řadicí páky z Alcantary, novým designem hlavice řadicí páky, sportovním volantem obšitým Alcantarou (s logem GTI, červeným stehováním a označením polohy 12 hodin) a individualizované koberečky s červeným lemováním. Po otevření předních dveří zaujmou na první pohled exkluzivní prahové lišty z ušlechtilé oceli s červeným nápisem GTI. Vzhledem k celkovému konceptu a aktuálnímu cenovému vývoji klasických sportovních vozů – především jubilejních modelů – by si člověk měl pořídit vlastně hned dva vozy Golf GTI Clubsport: jeden pro radost z jízdy a druhý jako sběratelský kousek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků