88
Fotogalerie

Nový Ford S-Max: „Mondeizace“ atletického MPV [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


Na Mallorce pro nás byly připravené dvě motorizace, 2.0 TDCi 132 kW s manuální převodovkou a 2.0 EcoBoost s automatem. Diesel zdařile maskuje svůj ne zcela klidný chod propracovaným odhlučněním a nemá obtěžující prodlevu. Schopnost táhnout od volnoběhu ale nečekejte, maximum momentu je k dispozici až ve 2000 ot./min. A vrcholného výkonu jednotka dosahuje už v 3500 otáčkách, takže využitelný rozsah je poměrně úzký. Přesto je práce s motorem příjemná a uspokojující, na čemž má nemalou zásluhu i slušné řazení a sladění pedálů.

Ford S-Max 2015 první dojmy 181.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 180.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 186.jpg
Ford S-Max 2015 první dojmy 187.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 188.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 182.jpg
Vlastně bychom mohli zopakovat, co jsme psali v pátek o modernizovaném C-Maxu: nový S-Max je za jízdy tišší, komfortnější a uhlazenější – přinejmenším s dieselem 2.0 TDCi

Ještě větší uspokojení ale přináší řízení – přesné, v rejdu tak akorát tuhé, dobře vyvážené a se skvěle vyladěným odporem – a zejména podvozek. S adaptivními tlumiči S-Max ladně přeplouval vysoké mallorské retardéry, v zatáčkách udatně odolával přesunům hmoty a vůbec jevil nepatřičné pochopení pro způsob jízdy, jaký s velkými rodinnými auty většinou nejde dobře dohromady.

Ford S-Max 2015 první dojmy 175.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 178.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 179.jpg
Nastavení adaptivních tlumičů pérování musíte lovit v menu palubního počítače na digitálním přístrojovém štítu; podle zvoleného režimu se změní i odpor řízení

Jen to přepínání režimů… Stejně jako v Mondeu ani zde nepovažoval Ford za nutné dát tlumičům vlastní tlačítko pro cyklování mezi módy Normal, Comfort a Sport. Musíte do menu palubního počítače, a poměrně hluboko. S nastavením tlumičů je přitom napevno svázané i nastavení tuhosti elektrického posilovače řízení, takže operativnější řešení by se vážně hodilo. Člověku se nechce lovit v menu pokaždé, když přijede ze serpentin do města nebo obráceně.

Nevím, jestli to bylo jen absencí adaptivních tlumičů nebo celkově jiným naladěním, ale S-Max s benzínovým EcoBoostem působil po přesednutí z dieselu jako lehké zklamání. A nebyl jsem jediný, kdo měl ten pocit. Ve městě na kanálech pouštěl do karoserie větší otřesy, na dálnici víc hučel, v zatáčkách se silněji nakláněl a nedotáčivost přicházela mnohem neodbytněji.

Nejslabším článkem tohoto S-Maxu byl ovšem hnací řetězec.

Motor 2.0 Ecoboost má sice 177 kW a 345 Nm, ale velká část z nich jakoby se někde ztratila – nejspíš prokluzování měniče. Ano, větší EcoBoost už v případě samočinné skříně není spřažen s dvouspojkovým PowerShiftem od Getragu, ale s konvenčním automatem.

Ford S-Max 2015 první dojmy 150.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 148.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 149.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 152.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 151.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 148.jpg
Benzínový S-Max se na papíře jeví jako volba sportovně založených řidičů, jeho dynamiku ale kazí chování automatické převodovky (s jinou se 2.0 EcoBoost dodávat nebude)

Na Mallorce jsem měl chvílemi pocit, jako bych řídil CVT. Dynamika ani kultivovanost jízdy jednoduše neodpovídají tomu, co si člověk od kombinace takto silného motoru s automatem v dnešní době slibuje. A spotřeba odpovídá spíš osmiválci. Tlačítka na volantu, které S-Max (stejně jako ostatní Fordy) dosud mít nemohl, je slabou náplastí.  Zatímco na papíře by 2.0 EcoBoost mohl vypadat jako ta správná motorizace pro sportovně založeného řidiče, v reálu jsme se všichni shodli, že mnohem podmanivější svezení jsme zažili v dieselu.

Ford S-Max 2015 první dojmy 184.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 185.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 183.jpg
Nová zadní náprava „integral link“ ponechává kolům větší volnost pohybu v podélné ose, takže auto lépe tlumí nerovnosti. Naopak v příčném směru kolo s žádnou „benevolencí“ počítat nemůže, což se odráží na přesnosti a jistotě ovládání

Nový S-Max bude na českém trhu k dostání ve výbavách Trend a Titanium. První z nich obsahuje třeba dvouzónovou klimatizaci, Bluetooth, systém EasyFold a 17palcová kola. Titanium přidává Sync 2, vyhřívaná přední sedadla, palubní počítač s barevným displejem v přístrojovém štítu, LED denní světla, bezklíčové odemykání, parkovací senzory atd.

Ford S-Max 2015 první dojmy 172.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 165.jpgFord S-Max 2015 první dojmy 166.jpg
Na cestující vpředu čeká královské posezení, rozměry zadních sedadel (zj. délka opěradel) jsou omezeny nutností sklápění; přední sedadla bude možné objednat i s dofukovatelnými bočnicemi, odvětráváním a 11 masážními polštářky

Ceny začínají na 679 790 Kč za 1.5 EcoBoost Trend. Nejdražší není 2.0 TDCi 154 kW biturbo (988 990 Kč), ale 2.0 TDCi 132 kW v kombinaci s pohonem všech kol a převodovkou PowerShift (996 990 Kč). První zákazníci se svých S-Maxů dočkají ve druhé polovině letních prázdnin.

Další podrobnosti o novém S-Maxu se dozvíte z tiskové zprávy: 

Nový Ford S-MAX nabídne mimo jiné inteligentní asistent rychlosti

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud