Nový Ford Ranger: pomocník každého kovboje

Výraznější přední maska na první pohled odlišuje nejnovější terénní verzi Fordova pick upu s pohonem 4x4 od svého předchůdce. Kromě známé pětimístné kabiny Double Cab obohacuje nabídku Super Cab s delší ložnou plochou, bez středového sloupku kabiny a s dveřmi otevíranými netradičně proti sobě.
Nový Ford Ranger: pomocník každého kovboje

Ford Ranger se vyrábí v Thajsku, nedaleko Bangkoku. Důvodem je skutečnost, že právě thajský trh je hned za americkým nejsilnějším trhem pro vozy typu pick up. Nový Ranger se designem ještě více přiblížil modelu Ford F-serie, který je dlouhodobě nejprodávanějším pick upem v USA. Ranger vykazuje v mnoha parametrech posun v kvalitě. V robustní přední masce hrají větší světlomety nejen estetickou úlohu, ale také vykazují podstatně větší svítivost než světlomety předcházející generace modelu Ranger. Brzdná dráha vozu se zkrátila o plných 25 %. Nový Ranger utáhne přívěs těžší o  více než čtvrtinu.

Osvědčená konstrukce

Ford Ranger pohání přeplňovaný vznětový motor 2,5 TDDi o výkonu 80 kW/109 k s točivým momentem 266 Nm, který je k dispozici při 2000 otáčkách za minutu. Terénní pick up amerického střihu jsme vyzkoušeli na osvědčené trati v Lešanech, v bývalém vojenském výcvikovém prostoru. Pohonná jednotka prokázala dostatečnou sílu ke zdolávání strmých výjezdů, vůz je vybavený dvoustupňovým pohonem 4x4 se třemi provozními režimy.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Výrazným prvkem se po faceliftu stala mohutná mřížka chladiče

Pohon dvou a čtyř kol lze přepínat během jízdy při libovolné rychlosti (!) stiskem elektrického spínače ovládání uzávěru nábojů předních kol. Redukovaný převod se řadí v klidu. Podvozek je žebřinový rám, přední náprava je nezávisle zavěšená, zadní pak využívá schopností tuhých listových pružin. Terénní schopnosti vozu podporuje zadní difrenciál se zvýšenou svorností. Ford Ranger je typický pracant, který v terénu mnohé dokáže, hodně uveze a také jeho tažná síla je značná. Nový Ranger utáhne nyní přívěs o hmotnosti až 2800 kg.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ford Ranger je pro své užitné vlastnosti oblíben v USA a neméně také v Thajsku, kde se vyrábí

Terénní schopnosti vozu dokládá údaj předního nájezdu 35°, úhel nájezdu vzadu je 28°. Při světlé výšce 208 mm je přechodový úhel 24°. Bočně lze Rangera naklonit až o 49°, přebrodí vodní překážku hlubokou až 450 mm. Hodnoty se vztahují k vozidlu nezatíženému nákladem.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér odpovídá celkovému zaměření vozu - je velmi praktický 

Provedení Super Cab je levnější, jeho cena bez DPH činí 644 900 Kč. Ranger s kabinou Double Cab stojí 734 900 Kč, rovněž bez DPH. Celková délka 5,012 m obou verzí je totožná, oba typy se však zásadně liší v délce ložné plochy. Zatímco Double Cab sází na pět komfortních sedadel, Super Cab má druhou řadu sedaček jen nouzovou. Získává tak na délce ložné plochy valníku, která je 1,753 m, zatímco Double Cab se spokojí s hodnotou 1,53 m. Super Cab však řešením bez středového sloupku karoserie "získává body" za snazší přístup do zadní části interiéru, který lze rovněž využít jako nákladový prostor.

Bohatší základní výbava

Součástí standardní výbavy nového Rangeru je mj. brzdový systém ABS, airbagy řidiče i spolujezdce, nastavitelný sloupek řízení, elektricky ovládaná okna a zrcátka, rádio s magnetofonovým přehrávačem a dálkově ovládané centrální zamykání. Do výbavy na přání lze zahrnout například kola z lehkých slitin, tažné zařízení, kryt ložné plochy typu "hardtop", klimatizaci, CD přehrávač, sadu chromovaných doplňků a plastovou podlahu valníku.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Facelift se v případě modelu Super Cab projevil také delší ložnou plochou

Technické údaje

Motor  
Pohonná jednotka přeplňovaná vznětová, 4 válce, mezichladič, elektronické vstřikování paliva
Objem motoru                             2499 ccm
Výkon max. 80 kW/109 k/3500 ot./min.
Točivý moment max.   266 Nm/2000 ot./min.
Převodovka pětistupňová, redukční převod
Rozměry a hmotnosti  
Délka  5,012 m
Šířka    1,740 m
Výška  1,740 m (Super Cab) - 1,750 m (Double Cab)
Rozvor 3,0 m
Přední, zadní převis 833 mm - 1165 mm 
Délka ložné plochy (podlaha) 1,753 m (Super Cab) - 1,53 m (Double Cab) 
Hloubka valníku 405 mm  
Nosnost 1210 kg (Super Cab) - 1135 kg (Double Cab)
Provozní hmotnost (kg) 1720 kg (Super Cab) - 1710 kg (Double Cab) (náplně + řidič 75 kg)
Maximální hmotnost soupravy  5730 kg (SC) - 5645 kg (DC)
Max. hmotnost přívěsu 2800 kg (bržděný) - 750 kg (nebržděný) 
Ostatní  
Zavěšení předních kol nezávislé s lichoběžníkovými polonápravami odpruženými torzními tyčemi s dvojčinnými tlumiči a stabilizátorem,  dálkové ovládání volnoběžek v nábojích předních kol
Zavěšení zadních kol tuhá náprava s listovými pružinami, dvojčinné tlumiče 
Přední brzdy kotoučové s vnitřním chlazením  
Zadní brzdy  bubnové
Pneumatiky 235/75 R15  
Objem palivové nádrže 70 l

Jízdní výkony a spotřebu paliva dovozce zatím neuvádí.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků