Nový Ford Mondeo 2,5T na okruhu (první dojmy)

Poprvé jsme vyzkoušeli nový Ford Mondeo, a to hned na Masarykově okruhu. Je dobrý pro Jamese Bonda, uspokojí i českého řidiče?

Jen tak si sednout do kokpitu nového Mondea a kroužit po Brněnském Autodromu. Zdá se vám to jako sen? Několika desítkám českých novinářů se splnil první červnový týden díky českému zastoupení automobilky Ford. Jaký je nový Ford Mondeo na okruhu?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Techniko, techniko, odkud přicházíš?

Hledět na nové Mondeo neznalýma očima, řekl bych, že Ford hodně zapracoval na nové generaci. Jenže stačí propojit modelovou ofenzivu koncernových značek Volvo a Ford a jste hned doma. Nové Mondeo v sobě spojuje techniku Fordu S-Max/Galaxy a zbrusu nového Volva S80. Kdo nevěří, ať tam běží, ale nové Mondeo má pramálo společného s předchozím modelem. Je to dobře, nebo špatně?

Zatímco předchozí generace Mondea byla řidičským zážitkem, který v dnes fádní střední třídě už asi nic a nikdo nenahradí, nové Mondeo přináší do těchto stojatých vod více luxusu. Napovídá tomu nevšední styling vozu a použité materiály.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco příď vozu připomíná legendární vozy Aston Martin, kterých se koncern Ford již zbavil, bok vozu a jeho záď je volnou variaci na pokračování Volva S80. Rovněž interiér zaujme kombinací hliníku, imitace hliníku, měkčených plastů a pravé kůže. Nové Mondeo je skutečně krásným vozem a jsitě se zapíše do dějin automobilového designu. Ale to hlavní, proč o něm píšeme, jsou jeho jízdní vlastnosti na okruhu i mimo něj.

Bypass od Volva

Vyvíjet vlastní výkonný motor je v éře globalizace drahý koníček a tak Ford pustil k vodě vlastní šestiválce a sáhl raději po přeplňovaném pětiválci od Volva. Ten má dlouhou tradici a jeho nepřeplňovaní předchůdci byli pod kapotou vozů Volvo již před třiceti lety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Testované Mondeo poháněl přeplňovaný zážehový pětiválec o objemu 2 522 ccm a výkonu 162 kW (220 k) při 5 000 ot./min. Maximální točivý moment činí 320 Nm při 2 100 ot./min. O spalování se stará vícebodové vstřikování, vzduch dodává turbo s mezichladičem stlačeného vzduchu. To samo o sobě slibuje hezké zážitky, ale jak si dravý motor poradí se 1 467 kg těžkým liftbackem?

Překvapivě dobře, i když dynamiku Focusu ST ani strhující podvozek S-Maxu nečekejte. Mondeo třetí generace je skutečně luxusním automobilem, který vsází více na pohodlí, než na tvrdý sportovní podvozek. Ten lze dokoupit, ale druhé generaci se v jízdních vlastnostech nevyrovná. Na druhé straně předchůdce se nevyrovná třetí generaci v jízdním komfortu.

Na okruhu i mimo něj

Míříme na okruh a necháváme se strhnout duněním pětiválce pod kapotou, jehož vytí doprovází hvízdání nízkotlakého turbodmychadla. Raz dva tři a startujeme do první zatáčky s vypnutým ESP. Mondeo jde poctivě za plynem a my se smýkáme na hraně adheze unášení kinetickou energií kamsi ven z tečny. Pohon předních kol je ale rychlejší a tak navazujeme na další rovinku a jdeme do dalších několik zatáček. V první projíždíme stodvacetikilometrovou rychlostí, v poslední už máme na tachometru 160 km/h a kola se nám na mokrém povrchu po jarním dešti nepříjemně trhají. Šikanu projíždíme ve 180 km/h a na následující rovince si dáváme 210 km/h, abychom před zatáčkou zpomalili na korigovatelných 140 km/h.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Udělat hodiny s novým Mondeem dá práci, protože se statečně drží. Přesto cítíme limity zavěšení zadních kol, která se ve stošedesáti nepříjemně trhají. Zkrátka nové Mondeo bude především dálničním sprinterem a až pak závodníkem na technických tratích.

A  jak na starém okruhu?

Nedá nám to a se stejným vozem vyrážíme také mimo závodní trať. Prudké serpentiny starého okruhu nás nenechávají na pochybách, že sedíme za volantem vyspělého vozu střední třídy. Ostré brzdy se starají o zpomalení před zatáčkou, turbo nás katapultuje zpět na předchozí rychlost a komunikativní řízení nám sděluje, co se právě děje s předními koly. Opět platí, že nové Mondeo nedosahuje strmosti a přímosti řízení předchozí generace, ale míří spíše mezi prémiové vozy tohoto segmentu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mondeo se v nižších rychlostech chová přísně neutrálně a se vzrůstající rychlostí se mění jeho chování v předvídatelnou nedotáčivost, extrémem pak je driftování, kterému nové Mondeo nefandí a nepodporuje ho. Možná, že se schopní drifteři najdou, ale nám bylo líto pneumatik a tak jsme toho po pár pokusech zanechali.

Nová měřítka pro střední třídu

Ford Mondeo prošel mezi generacemi vcelku očekávatelným posunem, který jej přiblížil vyšší střední třídě. Věta jak z propagačních materiálů Fordu? Jistě, ale je to zkrátka tak, my jen dodáváme, že mince takového posunu nemá jen jednu stranu. Mondeo se stalo vozem, který je více zaměřen na komfort posádky, než na požitek řidiče. Dnešní trh si takový vývoj žádá a necháváme na vašem uvážení, zda je vám sympatický, nebo nikoli.

Tolik prozradila naše první jízda s jednou z nejočekávanějších novinek letošního roku. Více prozradí klasický test, který se u nás během následujících měsíců určitě objeví.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technické údaje

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

    * Typ: Přeplňovaný zážehový pětiválec napříč před přední nápravou
    * Objem: 2 522 ccm
    * Největší výkon: 162 kW (220 k) při 5 000 ot./min
    * Největší točivý moment: 320 Nm při 2 100 ot./min
    * Palivo: Benzin bezolovnatý okt. nárok min. 95 a výše

Provozní vlastnosti

    * Max. rychlost: 245 km/h
    * Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
    * Spotřeba paliva (l/100 km):
          o Město: 13,6
          o Mimo město: 6,8
          o Kombinovaná: 9,3
    * Objem palivové nádrže: 70 l

Hmotnosti

    * Pohotovostní hmotnost: 1 467 kg
    * Užitečná hmotnost: 718 kg

Vnější rozměry

    * Délka: 4 778 mm
    * Šířka: 1 886 mm
    * Výška: 1 500 mm
    * Rozvor náprav: 2 850 mm

Vnitřní rozměry

    * Základní objem zavazadlového prostoru: 528 l
    * Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 448 l

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků