Nový Ford Galaxy: opravdu dospělý vůz (první dojmy)

Automobilka Ford před nedávnem představila novou generaci svého velkého MPV Galaxy, který nahradil letitý model stejného jména. Novinka je poměrně sledována, protože míří do segmentu, kde vládne tvrdá konkurence. Zda nové Galaxy dokáže prorazit na trhu, napoví naše první dojmy.
Nový Ford Galaxy: opravdu dospělý vůz (první dojmy)
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Nová tvář Galaxy zvenku i zevnitř
  2. Jízda s Galaxy, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Ceny a výbavy, Technické zajímavosti a řešení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Nové generace různých modelů přináší řadu změn, které lze většinou považovat za přínosné. Ford vsadil u Galaxy na zcela novou konstrukci a nový design, který vůz mírně unifikuje či jej spíše bude unifikovat se zbytkem modelové řady. K tomu přidal řadu novinek, o kterých se zákazníkům minulé generace ani nesnilo. Když k tomu připočteme slušný nárůst rozměrů a pestrou paletu motorů, může se zdát, že Galaxy řádně zatopí zaběhlým konkurentům velkých velkoprostorových rodinných vozů.

Měli jsme nyní možnost osobně se s tímto vozem seznámit a otestovat jej za volantem na našich silnicích. Galaxy tak měl možnost ukázat, zda je rovnocenným soupeřem nebo zda má dokonce na to, aby se stál králem svého segmentu.

Ford Galaxy

Ford Galaxy první generace se stal jedním z průkopníků velkoprostorových MPV. Vzešel sice ze spolupráce s koncernem Volkswagen, což s sebou neslo několik nevýhod. První z nich byla unifikovaná podoba s vozy Seat Alhambra a VW Sharan, také motory byly v nabídce téměř totožné. Nová generace je v tomto směru zcela odlišná a Ford vsadil na svou vlastní práci, podvozek i motory.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nová generace Galaxy se nese v duchu zvětšování. Délka vzrostla na 4 820 mm (+ 179 mm), čímž se tento model zařadil mezi největší rodinné MPV vozy na evropském trhu. Také šířka 1 854 mm (+ 60 mm) a výška 1 723 mm (- 14 mm) patří ve své třídě k největším. Koncernová platforma, na které stojí mj. nové Volvo S80, Land Rover Freelander a další pak byla pouze mírně modifikována a Galaxy se může pyšnit rozvorem 2 850 mm. Právě větší rozměry a hlavně větší rozvor má zajistit dostatek prostoru pro posádku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nová generace je proti té minulé jasně identifikovatelná se značkou Ford. Klasické vytažené lemy blatníků dostala i rodinná novinka. Zbytek vozu si nese také znaky posledních modelů Fordu. Základní tvar je svým způsobem konzervativní, ono na MPV opravdu není co vymyslet, aby plnilo svůj úkol, ale detaily Ford prostě umí. Tvary jsou kombinaci zaoblených části s ostrými hranami detailů. Mezi hrany, které tak tvoří kontrast a z běžného MPV umí pocitově udělat daleko dynamičtější vůz jsou přední a zadní světlomety. K nim lze také připočíst vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford Galaxy je rodinné MPV, které je určeno pro převoz až sedmi pasažérů. Pro každého je v interiéru připraveno jedno plnohodnotné samostatné sedadlo. Řazení je pak klasické 2+3+2. Variabilita však umožňuje přes třicet různých nastavení sedadel a tak zkombinovat převoz nákladu a pohodlného svezení cestujících je otázkou chvíle. Důležitým údajem pro rodiny je velikost zavazadlového prostoru. Ten se pohybuje od 308 do 2325 litrů, dle toho, jaká sedadla sklopíte. První údaj je pro konfiguraci, kdy hodláte využít všech sedm sedadel a druhý je pak po sklopení všech kromě dvou pŕedních. Ovšem pokud si vystačíte pouze s pěti sedadly ve dvou řadách, získáte velmi slušných 830 litrů zavazadelníku. Jak je již u Fordu zvykem, ložná plocha je rovná a to i po sklopení sedadel díky FoldFlatSystemu (viz. technické zajímavosti) sklápění sedadel.

Tip: Video s demonstrací FoldFloatSystemu si můžete stáhnout zde (74 MB)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  

Ford u rodinného vozu klade velký důraz na pohodlí a komfort. Protože se předpokládá, že se s tímto vozem bude jezdit na dlouhé cesty a to velmi často v plném obsazení vč. dětí, nabízí Ford velmi široké spektrum výbavy, kterou si může zákazník svůj model dovybavit. Při našem seznámí jsme měli možnost shlédnout pouze vozy v nejvyšší výbavě, které se jen stěží budou podobat většině objednaných vozů v České republice, přesto základní charakteristické rysy naznačily.

Jak to již bývá, středem pozornosti je ve voze palubní deska, která je v Galaxy velmi povedená. Začnu netradičně vybráním palubní desky v její spodní části. Dobře je to patrné u schránky před spolujezdcem. Toto vybrání přináší velký prostor pro kolena, a tak ani v případě posunutí sedadla dopředu nehrozí, aby vyšší postava narážela koleny do palubky.

Klepněte pro větší obrázek

Palubní deska si pak s sebou nese jeden hlavní charakteristický prvek - mohutnost s pocitem luxusu. Přestože na snímcích můžete vidět vůz v maximální výbavě, měl jsme možnost v nedávné době vidět Galaxy "v základu" a přestože interiér nepůsobil takovýmto dojmem, připadal mi velmi povedený a pocitově luxusní. Mohutnost palubní desky je dána hlavně středovým panelem, který volně pokračuje do středového tunelu, který je ovšem po vzoru luxusních limuzín vyveden poměrně vysoko a to nad úroveň sedáků. Zde se pak nacházejí klasické prvky dle výbavy. V našem případě to byla navigace, audio systém, DVD, ovládací prvky vozu jako jsou vypínače ESP a dalších systémů, vyhřívání oken atd. Velmi povedené a vhodně umístěné jsou středové kruhové výdechy. Proti minulé generaci došlo také na změnu umístění řadicí páky, která je nyní podstatně výše a blíže volantu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford u svých novinek vsadil na velkou dávku technických inovací a novinek, které konkurence nenabízí vůbec, nebo jen v omezené míře. Jedním z nich je mj. i elektronická parkovací brzda, která se i u manuální převodovky aktivuje stiskem páčky na středovém tunelu. Elektromotorky se pak postarají o přítlak zadních čelistí ke kotouči. Mezi příplatkovou výbavu pak patří i navigační systém. Ten jsem sice neměl šanci příliš vyzkoušet, ale při letmém seznámení se zdá, že by mohl umět Českou republiku daleko podrobněji, než konkurenční značky. Uvidíme v praxi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Komfort pro řidiče zajišťují výborné přední sedačky, s dobrým bočním vedením a velmi komfortním tvarováním opěrky. Sedák je dostatečně dlouhý, aby uspokojil i vyšší postavy. K řízení samozřejmě slouží volant, který si Ford pro Galaxy vypůjčil z jiných modelů. Zato přístrojový panel je u tohoto modelu nový. Výhodou je, že se v rámci nižších výbav příliš od tohoto neliší, a tak nepřijdete o povedené budíky se sportovní střihem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Ford připravil pro Galaxy i velké množství nadstandardních příplatkových výbav, mezi které mj. patří i LCD obrazovky o hlavových opěrkách s herní konzoli PlayStation pro zpříjemnění cestování, DVD přehrávač s podporou přehrávání filmu a také panoramatickou střechu, která dosahuje od předního A sloupku až za druhou řadu sedadel. Panoramatické okno je pak rozděleno na dvě poloviny nosníky, ve kterých jsou zabudovány odkládací schránky. Pokud se bojíte o bezpečnost při nehodě, nebo máte v panoramatické okno nedůvěru, pak vězte, že model s tímto oknem má větší torzní tuhost karosérie, než model s celoplechovou střechou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford dokázal přinést na trh svůj vlastní rodinný vůz, který se mu po stránce vzhledu opravdu povedl. Přes nutnost zachovat tradiční koncepci a základní tvary karosérie třídy MPV, dokázal udělat vůz, který se od ostatních výrazně odlišuje. Z venku působí Galaxy menším dojmem, než jaký je doopravdy, velké zaoblené tvary výrobně kontrastují s ostrými hranami světel, zrcátek a dalších prvků. To samé pak platí o interiéru vozu, kde najde řidič ať už v základní nebo příplatkové výbavě téměř vše, co lze ve vozech mít. V interiéru také vsadil na dojmy, které jsou i po usednutí do základní verze velmi pozitivní.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Nová tvář Galaxy zvenku i zevnitř
  2. Jízda s Galaxy, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Ceny a výbavy, Technické zajímavosti a řešení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 31 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků