Nový Ford Focus RS zrychlí na 100 km/h za 4,7 s a vyvine až 266 km/h

Nový Ford Focus RS zrychlí na 100 km/h za 4,7 s a vyvine až 266 km/h

Společnost Ford Motor Company dnes na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem zveřejnila jízdní výkony nového Focusu RS. Zrychlení 0–100 km/h je pro tento model otázkou 4,7 s, což jej pasuje na nejrychleji akcelerující Ford RS všech dob. Názorně to ukazuje nové video.

Focus RS vyvine nejvyšší rychlost 266 km/h. Je poháněn speciálně naladěnou verzí motoru 2.3 EcoBoost, která v tomto modelu dosahuje maximálního výkonu 257 kW (350 k).

Ford dnes zároveň oznámil, že cena nového Focusu RS na českém trhu bude 915 900 Kč.

K efektivní akceleraci z místa pomáhá novému Focusu RS funkce Launch Control, již dostal jako vůbec první vůz z řady Ford RS. Novinkou je rovněž systém pohonu všech kol Ford Performance AWD s dynamickým rozdělováním točivého momentu.

Po boku nového Focusu RS je ve Frankfurtu k vidění kompletní modelová řada Ford Performance pro Evropu. Patří do ní nový supersportovní model Ford GT, Focus ST (nabízený jako pětidveřový hatchback i jako kombi) a také oceňovaná Fiesta ST.

„Focus RS dosáhne rychlosti 100 km/h za 4,7 s – a zhruba tak dlouho po usednutí za volant bude trvat zákazníkům, než si uvědomí, že ho chtějí,“ řekl Jürgen Gagstatter, šéfkonstruktér programu Focus RS. „Tento vůz přináší převratnou techniku v kombinaci se strhující ovladatelností a dynamikou, to vše za cenu, která našim prémiovým konkurentům způsobí nejednu bezesnou noc.“

Funkce Launch Control nastaví podvozkové a hnací systémy vozu tak, aby nový Focus RS za daných adhezních podmínek dosáhl co nejrychlejšího rozjezdu z místa. Řidič zvolí funkci Launch Control v menu palubního počítače, zařadí první rychlostní stupeň, sešlápne naplno plyn a uvolní spojku. Řídicí jednotka se pak postará o distribuci hnací síly na všechna kola nejvhodnějším způsobem. Současně se pomocí dočasného zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla (tzv. overboost) zvýší točivý moment na maximum. Požadavku na nejefektivnější možné zrychlení se podřídí i systém regulace prokluzu kol a tlumiče pérování.

Nejvhodnější okamžik k zařazení vyššího rychlostního stupně, který nastává
při 5 900 ot./min., signalizuje řidiči sportovní indikátor řazení v přístrojovém štítu. Pokud se motor přiblíží k hranici 6 800 ot./min., kdy zasahuje omezovač, indikátor varovně zabliká.

Nový sportovní model Ford Focus RS se pyšní systémem Ford Performance AWD s dynamickým rozdělováním točivého momentu. Dvojice elektronicky ovládaných spojkových sad na zadní nápravě řídí přesun hnacích sil mezi předními a zadními koly a určuje také jejich rozdělení na zadní nápravě. Výsledkem je takzvané „vektorování“ točivého momentu se zásadním vlivem na ovladatelnost a stabilitu při průjezdu zatáček.

Řídicí jednotka pohonu zadních kol plynule mění rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu a mezi jednotlivá kola zadní nápravy s ohledem na momentální situaci. Vstupy z mnoha senzorů po celém voze vyhodnocuje 100krát za sekundu. Systém Ford Performance AWD byl kalibrován spolu s elektronickým stabilizačním systémem, jehož součástí je i funkce vektorování točivého momentu pomocí brzdové soustavy. Ta ve Focusu RS pracuje paralelně se systémem popsaným výše.

Nový Focus RS disponuje čtyřmi přepínatelnými jízdními režimy: Normal, Sport, Track a speciálním Drift Mode určeným pro jízdu kontrolovaným přetáčivým smykem mimo veřejné komunikace. V závislosti na zvoleném režimu se změní reakce pohonu všech kol, tlumičů pérování, elektronického stabilizačního systému, řízení i motoru.

Nový motor 2.3 EcoBoost vychází z celohliníkového čtyřválce v novém Mustangu, pro Focus RS byl však důkladně přepracován a dosahuje zde o 10 procent vyššího výkonu. Má nové twin-scroll turbodmychadlo s větším kompresorem, upravené sání a sportovní výfukovou soustavu.

V rozpětí 2 000–4 500 ot./min. poskytuje motor točivý moment 440 Nm. Při akceleraci na plný plyn ale řídicí jednotka dočasně (po dobu max. 15 sekund) navýší plnicí tlak turbodmychadla a maximum točivého momentu tak vzroste až na 470 Nm.

Nový Focus RS je třetí generací modelu tohoto jména. Předchozí dvě přišly na trh v letech 2002 a 2009. Na jeho vývoji pracovali odborníci Fordu z Evropy i Spojených států.

Oddělení Ford Performance, které je pod novým Focusem RS podepsané, slouží jako inovační laboratoř a zároveň zkušebna nových sportovních modelů, náhradních dílů, příslušenství a doplňkových programů. Ve Ford Performance se hledají a zkoušejí řešení v oblastech aerodynamiky, snižování hmotnosti, elektroniky, hnacích agregátů atd., jež by bylo možné následně uplatnit i v dalších modelech značky Ford.

Focus RS, již 30. vůz značky Ford s legendárním označením RS, se bude vyrábět v německém Saarlouis. Patří mezi 12 nových sportovních modelů, které chce Ford do roku 2020 uvést na světové trhy. V ČR bude objednávání zahájeno ještě před koncem září. Ford předpokládá, že první kusy dodá zákazníkům začátkem roku 2016.

Ford Mondeo 1.997
Rok výroby: 2011
Stav: 136 466 km
Cena: 205 000 Kč
Ford C-MAX 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 143 174 km
Cena: 150 000 Kč
Ford Focus 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 168 275 km
Cena: 140 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků