Kapitoly článku:
Pneumatiky pojídá na počkání
V rámci české prezentace jsme si vyzkoušeli několik základních věcí, které RS nabízí. Asi tou nejzajímavější je driftování v připraveném režimu, což je nakonec věc, se kterou se Ford také nejvíce chlubí. Celé to funguje velmi jednoduše, prostě přijedete do zatáčky, dáte pedál na podlahu a zadní náprava se vydá vpřed.
Samozřejmě nečekejte, že byste si Focus RS spletli se zadokolkou. Pokud se vám nájezd nepovede, RS se vydá po tečně ven, ale po celkem krátké době přijdete na to, jak se věci mají a můžete driftovat kolem do kola nebo si poslat zadní nápravu bokem na každém výjezdu ze zatáčky, což je velice zábavné. Ano, tohle RS je v současnosti suverénně nejzábavnější čtyřkolka na trhu. Golf R nebo Mercedes A45 AMG mohou pouze a jenom tiše závidět.
Tak přesně tohle je hlavní výhoda nového Focusu RS. Opravdu umí jezdit bokem a opravdu jde o auto velice zábavné. Akorát doslova pojídá pneumatiky. Necháte se unést a dopadne to nějak takto
Celé to má jenom jeden drobný problém, který se ukazuje hned poté, co první tři novináři vyrazili vyzkoušet driftování na vyhrazené místo na letišti. RS v tomto režimu vyloženě požírá pneumatiky. Auto jde do smyku všech čtyř kol a pokud ho v této situaci držíte déle, můžete zvenku doslova vidět, jak vám pneumatiky opadávají. A tak když se první trojice novinářů vrátila, zblízka jsme si prohlédli vlákna vyztužující pneumatiky Continental. Běhoun to měl definitivně za sebou.
Další specialitou je Launch Control. U auta s manuálem to vypadá trochu divně, ale opravdu funguje. Jednoduše systém aktivujete, dáte pedál plynu na zem a spojku pustíte vyloženě hulvátsky. Možná si vzpomenete, že stejnou věc nabízí i Ford Mustang.
Na okreskách funguje výborně
Na okreskách pak funguje RS velice dobře. Jak připomněl Martin Prokop, který nám tohle auto na prezentaci ukazoval, hlavní věc je projíždět zatáčky pod plynem. Pak si naplno užijete výhody, které dává konstrukce pohonu všech kol, kdy vás zadní vnější kolo tlačí do zatáčky. Od prvních metrů jízdy, respektive po prvních několika zatáčkách, vám bude nad slunce jasné, že tenhle Focus bude létat zatáčkami velmi, ale opravdu velmi rychle.
V zatáčkách si nové RS vede přímo skvěle. Aktivní zadní diferenciál zkrátka dělá divy
Řízení je taktéž přepracované, přičemž mezi krajními polohami má pouze dvě otáčky. Rejd předních kol ale zrovna neumožňuje otočení se na pětníku. S tím je zkrátka potřeba počítat. Šestistupňový manuál je velmi přesný a potěší i výborně tvarované sedačky.
Velkou pochvalu zaslouží také podvozek. Je až s podivem, jak dobře pochytá nerovnosti a jak suverénně si počíná na vyloženě rozbité silnici. Samozřejmě za předpokladu, že nemáte tlumiče nastavené do sportovního režimu.
Ford Focus RS třetí generace je povedené auto, to je jasné už teď. Je to velmi zajímavá a pekelně rychlá alternativa ke všem těm Subaru WRX STI, Golfům R, Mercedesům A45 AMG (a ostatním variantám) a Audi RS3. Pokud dojde na souboj s těmito modely, Focus vždy vytasí trumf v podobě zábavného chování. A na tento trumf aktuálně nikdo z konkurence nemá adekvátní odpověď.
Už se těšíme na klasický týdenní test...