Nový Ford Focus RS dorazil na český trh. Driftovat opravdu umí

Ačkoliv Ford už nějakou dobu přijímá objednávky na nový Focus RS, oficiální uvedení na český trh proběhlo až tento týden. A s tím souvisela také možnost vyzkoušet si tohle zajímavé auto nejen letišti.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Po všech stránkách lepší
  2. Pneumatiky pojídá na počkání

Ford Focus RS třetí generace se představil už před více než rokem. Přesně řečeno v únoru 2015, čeští zákazníci si ale museli na oficiální zahájení prodeje ještě celkem dlouhou dobu počkat. Ford sice už nějakou dobu objednávky na Focus RS přijímá, oficiální uvedení na trh ale proběhlo až tento týden.

Pro letošní rok plánuje české zastoupení automobilky Ford prodat více než 180 exemplářů, přičemž už teď eviduje na 150 objednávek. Drtivá většina má samozřejmě modrou barvu karoserie. Celkově je evidováno na evropském trhu už 4000 objednaných aut. Pokud si teď nové RS objednáte, budete na něj čekat půl roku. Minimálně. 

Ford Focus RS je zpět. Má motor z Mustangu, pohon 4x4 a jezdí bokem

Ford Focus RS je zpět. Má motor z Mustangu, pohon 4x4 a jezdí bokem

Po všech stránkách lepší

Focus RS dostal ve srovnání s dosud nejvýkonnější verzí ST celou řadu změn. Na karoserii jich najdete relativně málo, nicméně všechno je maximálně funkční. Obrovský nasávací otvor vpředu si vynutila nutnost zvýšit výkon chlazení, spoiler vzadu spolu s difuzorem se pro změnu stará o patřičný přítlak ve vyšších rychlostech. Zároveň se inženýrům od Fordu podařilo o šest procent snížit odpor vzduchu ve srovnání s předchozí generací Focusu RS

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Focus RS oficiálně dorazil na český trh. Samozřejmě stylově bokem, jak také jinak. V pořadí jde už o třetí generaci

Standardem jsou pro nové RS litá devatenáctipalcová kola, na přání ale můžete dostat kované disky, které jsou lehčí o 950 g. Za disky se ukrývají brzdové kotouče Brembo pracující se třmeny odlitými z jednoho kusu. Ford uvádí, že tento brzdný systém je nejvýkonnější, jaký kdy Focus RS měl. Tomu se dá vzhledem k výkonu auta jako takovému bez problému věřit. Brzdy jsou mimochodem udělány tak, aby snesly třicetiminutovou jízdu na okruhu. 

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Ford Focus RS (2002-2003): Modrá střela

Jak už určitě víte, pod kapotou je motor 2.3 EcoBoost původem z Fordu Mustang, který ale prošel celou řadou úprav. Ve výsledku nabízí 257 kW (350 koní) a 470 Nm. Tím nejzajímavějším je zde ovšem pohon všech kol pracující bez zadního diferenciálu. Ten byl nahrazen jednotkou používající pouze pravoúhlý převod a dvojici spojek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Focus RS dostal ve své historii poprvé pohon všech kol, který z něj dělá velmi zábavné auto. Krotit vaše vášně budou brzdy Brembo. Jejich schopnosti by měly vystačit minimálně na 30 minut ostré okruhové jízdy

Kromě nižší výrobní ceny v porovnání s klasickým aktivním diferenciálem má být hlavní výhoda tohoto řešení v rychlosti reakcí, jakou tyto spojky nabízí. Jen tak na okraj, pokud dojde k poškození zadního modulu nahrazujícího diferenciál, musí se vyměnit celý. Oprava jednotlivých spojek údajně možná není. Ford v kontextu zadního „diferenciálu“ také připomněl, že byste zde správně měli vyměnit olej po 800 km ostré jízdy. Další zajímavostí související s pohonem všech kol je přední rozvodovka. Ta je natolik namáhaná, že sem Ford přidal vodní chlazení. 

Nový Focus RS má už i českou cenu, vešla se výrazně pod milion

Nový Focus RS má už i českou cenu, vešla se výrazně pod milion

Systém pohonu všech kol pracuje podle toho, co si nastavíte. K dispozici jsou režimy Normal, Sport, Track a Drift. Nejzajímavější jsou přirozeně poslední dva režimy. V režimu Track se Focus RS tváří jako čistokrevná čtyřkolka nabízející především neutrální chování, režim Drift naplno zapíná obě zadní spojky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér je hodně decentní. Specialitou RS je možnost přepínání jízdních režimů. Za pozornost stojí hlavně režimy Track a Drift

Auto pak trochu ztratí na své neutralitě, ale utrhnout ho pouze plynem je ten nejmenší problém pod sluncem. Focus RS dokáže být skutečně velmi přetáčivou „předokolkou“. Zajímavé ale je, že v režimu Drift i se zcela vypnutou stabilizací systém pořád lehce zasahuje do řízení. Focus, pokud jede bokem, údajně přibrzďuje vnitřní přední kolo, které je v tu chvíli odlehčené. 

Na samotném podvozku také odvedli lidé od Fordu hodně práce. V režimu Normal nabízí nastavitelné tlumiče podobné chování jako u Focusu ST, ve sportovním nastavení jsou pak o čtyřicet procent tužší a je nutné podotknout, že na běžné okresky jsou až moc tuhé, což Ford také nakonec přiznává. Tohle nastavení je připravené pro okruhové svezení. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Po všech stránkách lepší
  2. Pneumatiky pojídá na počkání

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 705 km
Cena: 700 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 198 978 km
Cena: 50 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků