Nový diesel pro Volvo

Společnost Volvo Car Corporation činí další významné kroky v segmentu prvotřídních vznětových motorů. Nový motor Volvo D5, první vznětový motor pro osobní automobily, který sama zkonstruovala a vyrobila...
Nový diesel pro Volvo
Společnost Volvo Car Corporation činí další významné kroky v segmentu prvotřídních vznětových motorů. Nový motor Volvo D5, první vznětový motor pro osobní automobily, který sama zkonstruovala a vyrobila společnost Volvo Cars, využívá špičkovou technologii k dosažení standardních hodnot výkonu a spotřeby paliva, které jsou obvyklé v celosvětovém měřítku.

Motor D5 otevírá novou kapitolu v historii výroby pohonných jednotek společnosti Volvo Cars. Tento moderní agregát, se vstřikováním paliva Common Rail, je první vznětový motor vyrobený ve firmě na základě vlastního vývoje. Je důkazem toho, jak důležitá je pro společnost Volvo Cars skutečnost, že je schopna nabídnout vlastní produkt řadící se do špičky segmentu vznětových motorů.

Svoji premiéru si odbyl ve sportovním sedanu Volvo S60 a prestižním automobilu Volvo S80 letos v létě. Dále nalezne místo v automobilu Volvo V70 - pravděpodobně nejlepším kombi na světě. „Výchozí myšlenkou vedoucí k jeho konstrukci bylo, že nový vznětový motor Volvo by měl nabízet špičkovou světovou kvalitu v řadě klíčových oblastí. Patří k nim výkon, ekonomie provozu, hmotnost a emise,“ říká Lars-Gustaf Hauptmann, manažer projektu D5. „Jsou to právě tato jednotlivá kritéria, která jsou pro zákazníky v tomto segmentu vznětových motorů podstatná.“

Prvním z jasně definovaných parametrů konstrukčního zadání bylo využití jednoho z nejkompaktnějších a nejtužších bloků motorů na trhu. Hliníkový blok pětiválcového motoru Volvo byl původně uveden na trh v roce 1991 v automobilu Volvo 850. Od té doby se ho vyrobilo nebývale velké množství - více než dva miliony kusů. Od samotného počátku byl konstruován a dimenzován tak, aby byl schopen snášet namáhání vznikající v důsledku pracovních pochodů vznětového motoru. Protože hlava válců je také z hliníku, váží motor Volvo D5 pouhých 185 kg (bez provozních kapalin). To je jeho významná přednost, neboť nízká hmotnost hraje hlavní roli v dosažení velkého výkonu a nízké spotřeby paliva.

Volvo D5 je napříč uložený řadový motor. Protože je relativně úzký, významně přispívá i k maximální bezpečnosti v případě nehody. Motor kompaktních rozměrů totiž ponechává k dispozici největší možný prostor pro důležité deformační zóny.

Nový vznětový motor Volvo D5 má největší výkon 120 kW při 4000/min. Volvo S60 s ním zrychlí z klidu na stokilometrovou rychlost za 9,5 s (Volvo S80 a V70 za 9,8 s). Všechny tři modely dosahují největší rychlosti 210 km/h. V úvahu je však nutno vzít i další neméně zajímavé hodnoty. Zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazení nejvyššího převodového stupně proběhne za méně než 10 s. K jedné z největších hodnot na trhu patří i tzv. litrový výkon. Z jednoho litru zdvihového objemu motor dosahuje výkonu 50 kW. Točivý moment je přenášen prostřednictvím spolehlivé a robustní přímo řazené pětistupňové převodovky Volvo M56, která již dlouho odvádí stoprocentní služby v dalších modelech Volvo. Koncem roku však bude k dispozici i samočinná převodovka.

Toto kritérium patří mezi nejsilnější motivy při rozhodování zákazníka o koupi automobilu se vznětovým motorem. Se spotřebou pouhých 6 l/100 km se nový motor D5 dostal ihned po svém uvedení do modelu Volvo S60 na vedoucí místo v segmentu automobilů střední třídy. Volvo S80 se pyšní spotřebou 6,1 l/100 km a Volvo V70 pak spotřebou 6,4 l/100 km. To znamená, že na plnou nádrž paliva o objemu 70 l ujede Volvo S60 až 1170 km.

Hlavním zdrojem enormně vysokého točivého momentu 340 N.m je turbodmychadlo typu VNT s variabilně nastavitelnými rozváděcími lopatkami a přímé vstřikování paliva Common Rail. Tento systém, použitý v novém motoru Volvo D5, je jeho druhou vývojovou generací. Charakterizuje jej vyšší hodnota tlaku vstřikování a ovládání množství objemu a tlaku v závislosti na zatížení motoru. Proto patří k nejmodernějším a nejvyspělejším systémům používaným v současnosti v automobilovém průmyslu.

Motor Volvo D5 snadno překonává emisní normu Euro 3. Hodnoty emisí ve výfukových plynech snižuje ve srovnání s předcházejícími vznětovými motory v osobních automobilech Volvo na polovinu. Zavedením nového vznětového motoru D5 oslovuje společnost Volvo Cars zcela novou kategorii zákazníků na některých klíčových evropských trzích. Na nich totiž počet prodejů, v segmentu automobilů střední a vyšší střední třídy vybavených vznětovými motory, činí až 44 %. Tento podíl však rychle narůstá. Ve Francii je podíl vznětových motorů v těchto kategoriích celých 80 %. V sousední Belgii to činí celých 79 %, v Itálii 72 % a ve Španělsku 52 %. „Nový motor Volvo D5 je proto připraven sehrát ústřední roli v dosažení cílů prodeje společnosti Volvo Cars v Evropě. Tento motor obsahuje účinnou kombinaci velkého výkonu a velkého točivého momentu s nízkou hmotností a velmi nízkými hodnotami emisí,“ uzavírá Lars-Gustaf Hauptmann.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 740 km
Cena: 560 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 380 000 Kč
Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 199 811 km
Cena: 390 000 Kč
Volvo V40 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 242 247 km
Cena: 60 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 320 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 193 679 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků