Nový Citroën C5 X dorazil do Česka. Crossover pro manažery přijíždí z Číny, v základu má tříválec

Citroën má po letech zase adekvátní vlajkovou loď. Model C5 X kombinuje více stylů najednou, na prvním místě je však komfort jízdy.

Kdybyste se ještě před pár měsíci podívali na nabídku osobních vozů Citroën na českém, potažmo evropském trhu, vlajkovou loď v tradičním smyslu byste tam nenašli. Logicky byste postupovali podle číselného označení, ovšem ať se na mě nikdo nezlobí, SUV C5 Aircross není typ vozu pro převoz státních hlav, businessmanů a VIP. Citroën však takové vozy měl – vzpomeňte na nádherný model C6, za kterým se já osobně pokaždé otočím, a pořádně vyšpěrkovat se uměl i sedan a kombi C5, který jako poslední Citroën u nás nabízel i šestiválec.

Dobrá zpráva je, že adekvátní vlajková loď od Citroënu je zpátky. C5 X kombinuje styl hatchbacku, kombi a SUV do jednoho celku, dnešní řečí jde tedy o crossover, vizuálně však nakloněný spíše limuzíně. S délkou 4,8 metru jde o typického zástupce segmentu D (střední třída), tedy konkurenta Škody Superb, Volkswagenu Passat či Mazdy 6. Oproti těmto vozům ale C5 X začíná s tříválcovou dvanáctistovkou a vzadu má vlečená ramena s torzní příčkou bez ohledu na to, zda je pod kapotou tříválec nebo vrcholný plug-in hybrid s výkonem 225 koní a cenou od 1,1 milionu korun.

Tohle auto je vůbec zajímavé. Stejně jako sedan DS 9 stojí na platformě EMP2, pohon všech kol a 300 koní vám však nenabídne. A to ne kvůli exkluzivitě luxusní značky DS, ale z technických důvodů. Kvůli umístění trakční baterie (je vedle palivové nádrže) nezbylo místo pro zadní elektromotor, navíc DS 9 má vzadu víceprvek, který je pro čtyřkolku nezbytný. C5 X je vůz navržený pro čínský trh a jeho hlavní misí je nabídnout co nejlepší jízdní komfort. Jenže i v tomto ohledu se od luxusnějších modelů DS liší.

Zatímco vozy DS 4, DS 7 Crossback a DS 9 mohou být vybaveny aktivním podvozkem upravujícím charakteristiku tlumení na základě kvality silnice před vámi (Active Scan Suspension), C5 X má nanejvýš aktivní tlumiče s hydraulickými dorazy. Dle slov kolegy Leoše Káni ze Světa motorů, který si vůz vyzkoušel už dříve v rámci mezinárodní prezentace, Citroën nad vozovkou doslova pluje a jemně se pohupuje. Díry ani výmoly na silnici jako by neexistovaly. Ve spojení s pohodlnými sedadly si užíváme nebývalého komfortu, pohody a klidu, které v tomto segmentu budete hledat těžko. Lepší hodnocení si Francouzi snad nemohli přát.

Nový Citroën C5 X je v Česku dostupný s motory 1.2 Pure Tech 130 (96 kW), 1.6 Pure Tech 180 (133 kW) a s plug-in hybridním pohonem o výkonu 165 kW (225 koní). Jak už bylo řečeno, vždy jsou hnaná výhradně přední kola, přičemž řazení vždy obstarává osmistupňová automatická převodovka. Výbavy jsou v nabídce v podstatě dvě, linie Feel a Shine je ale možné rozšířit o soubor Pack plný dalších užitečných prvků.

Není to levné auto (základní jedna-dvojka stojí po velké slevě 795.000 Kč), nicméně podle Františka Neumana, ředitele českého Citroënu, půjdou více na dračku verze s cenami okolo milionu korun. Největší sleva je na vrcholný plug-in hybrid, i tak ale počítejte s cenou od 1,1 do 1,2 milionu korun. Mně osobně dává největší smysl jedna-šestka Pure Tech, která se i v nejvyšší výbavě vejde do milionu. Výkon 133 kW je už pro vlajkovou loď a auto pro manažery adekvátní, na stovce jste za 8,1 sekundy, tedy o pouhé tři desetiny pomaleji než s plug-in hybridem, a maximální rychlost je 230 km/h.

Citroën C5 X v Česku nebude prodejní trhák, ale ukázka toho, co Francouzi dovedou, když chtějí oživit ducha legendárních silničních korábů. České zastoupení automobilky letos očekává prodeje v řádu desítek kusů, není se ale co divit. Červen už klepe na dveře, navíc Čína, kde se vůz vyrábí, je trochu z ruky. Jen od objednání po dodání do centrálního skladu to trvá déle než dva měsíce, ovšem co je to proti ročním čekacím lhůtám na vozy konkurenčních značek... První vozy dorazí k zákazníkům v létě, do té doby byhom měli stihnout i první klasický redakční test.

Základní technické údaje Citroën C5 X
Verze 1.2 PureTech 130 1.6 PureTech 160 Plug-in Hybrid 225
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 96/5500 133/5500 133/6000
Točivý moment [N.m/min]  230/1750 250/1650 250/1750
Výkon elektromotoru [kW] - - 81
Systémový výkon [kW] - - 165
Převodovka Automatická planetová 8°
Max. rychlost [km/h] 210 230 233
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 8,1 7,8
Spotřeba WLTP [l/100 km] 6 6,5 1,3
Provozní hmotnost [kg] 1493 1542 1797
Délka x šířka x výška, rozvor  4805 x 1859 x 1485/2785
Objem kufru [l] 545/1542  485/1580
Cena Feel [Kč] 795.000 - -
Cena Feel Pack [Kč] 855.000 - 1.095.000
Cena Shine [Kč] 905.000 935.000 1.135.000
Cena Shine Pack [Kč] - 985.000 1.185.000

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Diskuze (40) Další článek: Volkswagen Touareg slaví důležitý milník. Limitovanou edici lze objednávat už nyní

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz