Druhá generace francouzského SUV dává na výběr mezi hybridem, plug-inem i čistě bateriovým pohonem.
První generace modelu C5 Aircross se představila v roce 2018 – od té doby dostala také částečného jmenovce s názvem C5 X, který se svými tvary kombi-fastbacku navázal na tradičně tvarované modely C5, vyráběné od roku 2000 ve dvou generacích. Nová verze stojí na platformě STLA Medium, která navazuje na předchozí základ EMP2 V2.
Vůz na délku měří 4652 mm (+152 mm oproti předchůdci), šířka činí 1902 mm a rozvor narostl z 2730 mm na 2784 mm. Vnějšek si bere skoro vše z loni představeného konceptu v jen lehce zředěné podobě – máme zde přední a zadní světla ve formě diodových pásů v několika výškových úrovních, tmavé prvky ve spodní části karoserie, dvoubarevné lakování i docela zajímavou zelenou barvu. Nově může mít C5 Aircross až 20palcová kola.
Podobně jako koncernoví sourozenci umí i druhá generace vozu jezdit s elektrifikovanými pohony. Pro konzervativní zákazníky tu je verze Hybrid 145, kombinující 100kW přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru s 48V mild-hybridní technikou. Ta dodává až 21 kW z motoru uloženého v dvouspojkové převodovce ë-DCS6, baterie má kapacitu 0,9 kWh. Hodnoty spotřeby zatím Citroën nezveřejnil, ale vůz údajně zvládne zhruba 900 kilometrů na jednu nádrž, ve městě pak prý umí jezdit až z poloviny čistě na elektřinu.
Další možností je plug-in hybrid, kombinující čtyřválcovou přeplňovanou 1.6 se 110 kW s 92kW elektromotorem, systémový výkon činí 143 kW. Baterie má kapacitu 21 kWh a v kombinovaném provozu by měla zvládat dojezd 86 kilometrů, ve městě pak přes 100 kilometrů. Příjemnou zprávou u plug-inu je přítomnost 55litrové nádrže, takže na dálnici ujede na jedno tankování přes 650 kilometrů. Standardně má 3,7kW palubní nabíječku, volitelně může mít 7,4kW verzi.
Jako elektromobil je nová C5 Aircross k dispozici ve dvou variantách. Standardní nabídne výkon 157 kW a baterii o využitelné kapacitě 73 kWh, dojezd dle WLTP činí až 520 kilometrů. Model Long Range s výkonem 170 kW zvládne díky 97kWh baterii až 680 kilometrů. V sériové výbavě by mělo být tepelné čerpadlo, standardně má vůz 11kW palubní nabíječku, volitelně bude od roku 2026 k mání i 22kW nabíječka s možností V2L pro dobíjení elektrokol, pohon kempovacích spotřebičů a další využití.
Nabíjení z 20 na 80 procent na 160kW rychlonabíječce u modelu Standard Range zabere 30 minut, u Long Range jde o 27 minut. Stejně jako u předchůdce je odpružení osazeno hydraulickými dorazy pro větší jízdní komfort.
Velké změny se při mezigeneračním skoku děly uvnitř – najdeme zde největší obrazovku infotainmentu, jaká kdy byla použita ve vozech koncernu Stellantis. Je uložena na výšku a skládá se z několika výškových úrovní, zcela nahoře jsou neustále viditelné nejdůležitější informace (čas, teplota, stav baterie telefonu), ve střední hlavní části se nachází 3D navigace, multimédia a až 16 zkratek různých funkcí, níže pak ovládací panel s přechodem na domovskou stránku a nastavení vozidla, zcela dole jsou potom ovládací prvky klimatizace.
Infotainment zvládá bezdrátové připojení Apple CarPlay a Android Auto, hlasové ovládání hovorovou řečí a využívá umělou inteligenci ChatGPT. Máme zde také 10palcový digitální přístrojový štít a průhledový displej, o 30 procent větší, než u C5 X.
Díky nárůstu vnějších rozměrů i rozvoru se také adekvátně zvětšil vnitřek. Vzadu nyní najdeme o 51 mm více místa pro kolena a o 68 mm větší prostor pro hlavy cestujících. Opěradla zadních sedadel se dají polohovat, dělená jsou v poměru 40:20:40. Zavazadlový prostor má celkovou kapacitu 651 litrů, mimochodem stejnou pro hybrid, plug-in i elektrické provedení. Uvnitř pak posádka najde odkládací prostory o celkové kapacitě až 40 litrů.
Zdroj: Citroën | Zdroj videa: Citroën