Jsou každý z jiného těsta, ale jedno je spojuje - stanou se sny těch, kteří touží cestovat s novým dvanáctiválcem pod kapotou.
Aston Martin představil zbrusu novou vlajkovou loď, kterou je model Vanquish. Název se do nabídky značky vrací po šesti letech a stále o velký grand tourer s dvanáctiválcovým motorem pod kapotou. Jeho hlavním rivalem na trhu bude Ferrari 12 cilindri, taktéž dvanáctiválcový grand tourer a nástupce modelové řady 812. Oba dva vozy jsou creme de la creme cestování na dlouhé trasy, ale jak si stojí proti sobě?
Pohled do technických údajů, které byly při premiérách obou vozů zveřejněny, nám může do velké míry odhalit jejich charakter. Zatímco Ferrari používá motor bez přeplňování a spoléhá se na velký objem s točivým charakterem, Aston má dvě turbodmychadla a jeho výkon bude tak přístupnější, zatímco Ferrari si budete muset vytočit. Oba vozy jsou pak prosté zásadní hybridní pomoci a kupředu je žene jen klasická technika.
Vanquish je větší než 12cilindri a působí elegantněji, ale to bude spíš otázkou vkusu. Jeho suchá hmotnost je však výrazně vyšší než u Ferrari. Také volba převodovky nám toho naznačuje dost. U Ferrari se použila dvouspojka známá už z 296 GTB nebo SF90 Stradale, převodovka ZF u Astonu pak sice také umí být rychlá, ale je to měnič. Oba dva modely se spoléhají na koncepci pohonu transaxle, rozložení hmotnosti činí 48,4:51,6 u Ferrari a 51:49 u Astonu.
Karbon-keramické brzdy jsou u obou modelů standardem, stejně jako elektronicky řízený zadní diferenciál. Ferrari má suché mazání, které je vhodnější pro sportovní jízdu i na okruhu, Aston má klasické mazání. Hliníkové šasi mají oba vozy a v obou případech je tužší než u předchůdců. Aston používá pneumatiky Pirelli P Zero, u Ferrari si můžete vybrat mezi Michelin Pilot Sport 5S a GoodYear Eagle F1 Supersport. Dsotupné technické údaje najdete níže, pokud jde o cenovku, tak základ by se měl pohybovat okolo deseti milionů korun u obou.
Aston Martin Vanquish vs. Ferrari 12cilindri |
Model |
Vanquish |
12cilindri |
Motor |
V12 |
V12 |
Přeplňování |
2xturbo |
atmosféra |
Úhél rozevření válců |
60 stupňů |
65 stupňů |
Vrtání x zdvih [mm] |
89 x 69,7 |
94 x 78 |
Objem [ccm] |
5204 |
6496 |
Kompresní poměr |
- |
13,5:1 |
Výkon [kW/ot.min] |
614/6500 |
610/9250 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
1000/2500-5000 |
678/7250 |
Akcelerace 0-100 km/h [s] |
3,3 |
2,9 |
Akcelerace 0-200 km/h [s] |
- |
7,9 |
Maximální rychlost [km/h] |
344 |
340 |
Převodovka |
8A (ZF) |
8DCT |
Zadní diferenciál |
eDiff |
eDiff |
Rozměry [mm] |
4850x 2120 x 1290 |
4733 x 2176 x 1292 |
Rozvor [mm] |
2885 |
2700 |
Suchá hmotnost [kg] |
1774 |
1560 |
Pneumatiky |
275/35 R21 a 325/30 R21 |
275/35 R21 a 315/35 R21 |
Brzdy přední |
410 mm karbon |
398 mm karbon |
Brzdy zadní |
360 mm karbon |
360 mm karbon |
Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.
Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.
Aston Martin Vantage • Aston Martin DB11 • Aston Martin Vanquish