Nový Aston Martin DB9: James Bond by měl radost

Když se řekne Aston Martin, vybaví si většina lidí jméno James Bond. Ten kdo nezná Bonda, respektive sérii filmů s nehroženým agentem 007 a není ani zarytým milovníkem sportovních automobilů, s velikou pravděpodobností o automobilce Aston Martin a jejich temperamentních, krásných a drahých vozech nikdy neslyšel. To ale nic nemění na tom, že se Aston Martin, nyní pod křídly amerického Fordu, výrobou a vývojem sporťáků úspěšně zabývá.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Aston Martin DB9 je dílem Henrika Fiskera. Ten vystřídal v roli hlavního designéra automobilky
Iana Calluma

Důkazem toho budiž informace o novince s označením Aston Martin DB9. Nový model, na jehož adresu generální ředitel automobilky Ulrich Bez uvedl: „Bezpochyby se jedná o nejlepší Aston Martin všech dob,“ to nebude mít vůbec lehké. Na trhu totiž vystřídá svého staršího sourozence jménem DB7, jenž si během deseti let života získal srdce sedmi tisíc zákazníků. Takový úspěch bude velmi těžké napodobit.

Automobilka přesto očekává přinejmenším stejné prodejní výsledky (ostatně co jiného očekávat od nejlepšího vozu v historii značky). Veliká pozornost je na DB9 směřována také z jiného důvodu. Zatímco komerčně úspěšná DB7 vznikala pod taktovkou famózního Iana Calluma, model DB9 dostal na starosti Henrik Fisker. Ian Callum se s automobilkou rozloučil a nechal Fiskera ať dělá, co umí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kůže, dřevo, hliník - hlavní materiály s kterými se v interiéru
nové DB9 setkáte. -- Řazení pod volantem nesmí chybět

Fisker se pustil do práce a brzy předvedl, že umí. Z práce svého předchůdce vyextrahoval nejlepší prvky, přidal kus vlastní nápaditosti, do toho všeho zamíchal typické prvky Aston Martinů a ejhle, nový sporťák byl na světě. Oblé tvary, silně aerodynamický tvar a luxusní interiér charakterizují nový Aston Martin DB9 stejně tak, jako jeho předchůdce. Další specifika byste pouhým okem těžko vypátrali.

Právě ony ale dělají britské krasavce něčím výjimečným. Aston Martin rád a hlasitě podotýká, že model DB9 stojí na nové platformě. Ta byla speciálně vyvinuta pro potřeby DB9 a dalších nových Aston Martinů. Vyniká vysokou tuhostí a zároveň nízkou hmotností. Při stavbě automobilu byl hojně použit hliník – nalezneme ho jak na podvozku, tak i na karosérii, své  uplatnění našly také kompozitní materiály.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Sportovní vůz musí být sportovní zvenku i zevnitř...

Výsledkem odtučňovací kúry je 1710 kg těžký automobil (automobilka uvádí, že je to o 600 kg méně, než činí standard v této kategorii). Pořádný sportovní automobil potřebuje také pořádný motor. Pod kapotou DB9 se proto hřeje celohliníkový dvanáctiválec o objemu 6.0 l. Motor dává maximální výkon 331 kW/450 k při 6000 ot./min. a točivý moment 580 N.m při 5000 ot./min. (80% „krouťáku“ je k dispozici od 1500 ot./min.)

Odlehčený sporťák dokáže s tímto motorem zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,9 s a dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h. Výkon přenáší na vozovku šestistupňová automatická převodovka, jež se místo klasické páky, ovládá tlačítky na středové konzole. K dispozici je samozřejmě také manuální šestistupňová převodovka. Těžko si lze představit, že by se nenabízela možnost řazení páčkami pod volantem (jako v F1), samozřejmě nabízí.

Kromě pevné karoserie chrání posádku v Aston Martinu DB9 šest airbagů, elektronický stabilizační systém DSC, ABS či brzdový asistent EBD. Veškeré elektronické systémy byly testovány automobilkou Volvo, která platí v oblasti bezpečnosti za špičku. V souvislosti s Volvem se hovoří také o nárazových zkouškách, neboli crash testech, kterými Aston Martin prošel také pod dohledem odborníků švédské automobilky.

Aston Martin není automobil pro každého. Je to vůz pro jedince, kteří se chtějí lišit a kteří mohou tuto odlišnost zaplatit. Automobilka nabízí široký stupeň individualizace, každý zájemce má možnost vybírat z mnoha barev karoserie, několika druhů materiálů a barev interiéru. Výroba všech částí se děje ručně, práce na jednom voze trvají cca 200 hodin. Produkce nového Aston Martinu DB9 se rozběhne v nové továrně v Gaydonu.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků