Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Patříte mezi ty, kteří přišli o důležitý prvek pasivní bezpečnosti vozu – airbag? Z nafukovacího polštáře pro řidiče se stala v posledních letech jedna z nejzajímavějších komodit zlodějů náhradních součástek.
Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Před lety jsem o airbag také přišel a na internetu si vyhledal prodejce, který se na tyto součástky specializuje. Na svých stránkách má jen telefon, jméno ani adresu nezjistíte. Domluva byla rychlá – sejdeme se druhý den na parkovišti jednoho hypermarketu.

Přijelo červené sportovní audi se severočeskou espézetkou. Airbag zabalený ve folii byl za třetinu toho, co nabízel značkový servis.

Při předání a platbě v hotovosti (bez dokladu, jak jinak), jsem prohodil: „No, doufám, že to není ten můj, co mi ukradli,“ se prodejce zarazil. Pak zakoktal něco o tom, že je to z havárky. Rychle nasedl do vozu a odjel.

O zákazníky nouze není

Pro zkušeného zloděje je totiž vymontování tohoto bezpečnostního prvku záležitostí několika minut. O zákazníky nemají nouzi – autovrakoviště, kam si lidé jezdí pro náhradní díly, drobné autodílny, internetoví prodejci nových i použitých náhradních dílů. Dohledatelnost původu autosoučástky je prakticky nulová a zákazníka zajímá spíše cena, než původ.

O použité airbagy mají zájem především ti, kteří potřebují opravit vůz po havárii. Ve značkovém servisu vyjde jen samotný airbag bez nového nastavení řídící jednotky a pyropatrony, která airbag vystřelí, třeba na patnáct tisíc korun. Na internetu vám ho prodají za třetinu.

Zajímavé jsou formulace, kterými své zboží nabízejí – veškeré zboží je originální a se zárukou.

„Airbagy na nejpoužívanější vozy máme samozřejmě skladem. Pokud máte zájem o speciální díl, objednáme ho a pokusíme se Vám ho v nejbližší době dodat.“

Co si lze pod touto formulací představit? S ohledem na realitu si lze domyslet, jak se „objednávka a pokus o co nejrychlejší dodání“ odehrává.

Zájem o kradené roste

Krádeže airbagů jsou tak požehnáním nejen pro zloděje a jejich prodejce. „Lidé o ně mají v poslední době zájem čím dál víc,“ potvrzuje prodavač v obchodě se zabezpečovacími prvky v pražských Záběhlicích. Potvrzuje, že si je kupují hlavně ti, kteří mají s ukradeným imagem vlastní zkušenost.

Lze tu za slušnou cenu koupit nejen klasické páky na volant a další pomůcky, ale i bytelné chrániče celého volantu včetně airbagu. Ocelová placka přes volant už na první pohled zájemce o vymontování airbagu odradí. Zřejmě by si poradil i s ní, ale namáhavost i časová náročnost se mu nevyplatí.

Podobných prodejů, nejen airbagů, se odehrávají denně spousty. Velký zájem je například o škodovácké navigace Columbus. I samotný výrobce si je vědom toho, že součást středového panelu je značně ohrožená.

Stačí vyloupnout rámeček a navigaci během chvilky vyjmete, protože je uchycená jen čtyřmi šroubky. S akušroubovákem je to záležitost rovnající se výměně pneumatik vozu formule jedna při Grand Prix.
 

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi TT 2
Rok výroby: 2009
Stav: 44 816 km
Cena: 350 000 Kč
Audi S4 3
Rok výroby: 2011
Stav: 42 108 km
Cena: 680 000 Kč
Audi A5 3
Rok výroby: 2007
Stav: 167 158 km
Cena: 300 000 Kč
Audi A3 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 130 774 km
Cena: 134 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků