Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Patříte mezi ty, kteří přišli o důležitý prvek pasivní bezpečnosti vozu – airbag? Z nafukovacího polštáře pro řidiče se stala v posledních letech jedna z nejzajímavějších komodit zlodějů náhradních součástek.
Nový airbag za patnáct, kradený za třetinu

Před lety jsem o airbag také přišel a na internetu si vyhledal prodejce, který se na tyto součástky specializuje. Na svých stránkách má jen telefon, jméno ani adresu nezjistíte. Domluva byla rychlá – sejdeme se druhý den na parkovišti jednoho hypermarketu.

Přijelo červené sportovní audi se severočeskou espézetkou. Airbag zabalený ve folii byl za třetinu toho, co nabízel značkový servis.

Při předání a platbě v hotovosti (bez dokladu, jak jinak), jsem prohodil: „No, doufám, že to není ten můj, co mi ukradli,“ se prodejce zarazil. Pak zakoktal něco o tom, že je to z havárky. Rychle nasedl do vozu a odjel.

O zákazníky nouze není

Pro zkušeného zloděje je totiž vymontování tohoto bezpečnostního prvku záležitostí několika minut. O zákazníky nemají nouzi – autovrakoviště, kam si lidé jezdí pro náhradní díly, drobné autodílny, internetoví prodejci nových i použitých náhradních dílů. Dohledatelnost původu autosoučástky je prakticky nulová a zákazníka zajímá spíše cena, než původ.

O použité airbagy mají zájem především ti, kteří potřebují opravit vůz po havárii. Ve značkovém servisu vyjde jen samotný airbag bez nového nastavení řídící jednotky a pyropatrony, která airbag vystřelí, třeba na patnáct tisíc korun. Na internetu vám ho prodají za třetinu.

Zajímavé jsou formulace, kterými své zboží nabízejí – veškeré zboží je originální a se zárukou.

„Airbagy na nejpoužívanější vozy máme samozřejmě skladem. Pokud máte zájem o speciální díl, objednáme ho a pokusíme se Vám ho v nejbližší době dodat.“

Co si lze pod touto formulací představit? S ohledem na realitu si lze domyslet, jak se „objednávka a pokus o co nejrychlejší dodání“ odehrává.

Zájem o kradené roste

Krádeže airbagů jsou tak požehnáním nejen pro zloděje a jejich prodejce. „Lidé o ně mají v poslední době zájem čím dál víc,“ potvrzuje prodavač v obchodě se zabezpečovacími prvky v pražských Záběhlicích. Potvrzuje, že si je kupují hlavně ti, kteří mají s ukradeným imagem vlastní zkušenost.

Lze tu za slušnou cenu koupit nejen klasické páky na volant a další pomůcky, ale i bytelné chrániče celého volantu včetně airbagu. Ocelová placka přes volant už na první pohled zájemce o vymontování airbagu odradí. Zřejmě by si poradil i s ní, ale namáhavost i časová náročnost se mu nevyplatí.

Podobných prodejů, nejen airbagů, se odehrávají denně spousty. Velký zájem je například o škodovácké navigace Columbus. I samotný výrobce si je vědom toho, že součást středového panelu je značně ohrožená.

Stačí vyloupnout rámeček a navigaci během chvilky vyjmete, protože je uchycená jen čtyřmi šroubky. S akušroubovákem je to záležitost rovnající se výměně pneumatik vozu formule jedna při Grand Prix.
 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků