Novou Škodu Fabia zhodnotil tvůrce jejího designu. Toto o ní prozradil

Škoda Auto zveřejnila první snímky modernizované Škody Fabia ve čtvrtek 8. února. Při té příležitosti vydala i rozhovor s mužem, který vedl tým designérů.

S modernizací vstupuje třetí generace Škody Fabia do druhé fáze životního cyklu. Přední světlomety jsou užší a navazují na ostřeji tvarovanou masku chladiče, změnil se i tvar nárazníků. Hatchback může nově mít až 18palcová litá kola, asi největším posunem je však použití diodové techniky pro přední světlomety a zadní svítilny. Dosud totiž energeticky méně náročný zdroj zastával pouze funkci denního svícení a vzadu byly klasické žárovky.

Facelift Škody Fabia zastřešil Jiří Hadaščok se svým týmem. Absolvent brněnské technické univerzity pracuje ve Škodě Auto od roku 1999 a v minulosti vedl například projekt Mission L, z nějž později vznikla současná Škoda Rapid. Na škodováckém Storyboardu vyšel s Jiřím Hadaščokem krátký rozhovor, který vám nyní přinášíme v původním znění.

Nová Škoda Fabia oficiálně: Diesel je mrtev, zůstaly jen litrové tříválce

Nová Škoda Fabia oficiálně: Diesel je mrtev, zůstaly jen litrové tříválce

Jak dlouho se na nové tváři auta pracovalo?

Na každý nový projekt, včetně faceliftů, je přesně vymezený časový prostor s ohledem na termín uvedení vozu na trh. Designový proces se prolíná celým vývojem nového modelu, a je to komplexní činnost, trvající až po jeho výrobu v řádu desítek měsíců. Avšak časový prostor od první skici až po „zamrazení“ finálního designu tohoto modelu byl kolem deseti měsíců.

Pracoval na modernizaci modelu Fabia stejný tým designérů jako na původní verzi?

Náš tým se neustále rozrůstá, máme více než sto lidí pětadvaceti různých národností a naším cílem je, aby se lidé na projektech střídali. Hledáme nové myšlenky a postupy, které pak pod vedením šéfdesignéra sjednocujeme do jednotného charakteristického designového jazyka. Nový vzhled modelu Fabia tak tvořil z větší části jiný tým designérů než původní verzi. U nás v designu si však zakládáme na vzájemné spolupráci a vždy nové myšlenky představujeme a konzultujeme i s ostatními kolegy z našeho studia. Každý má možnost ovlivnit výsledek a projevit svůj názor. Je to pokaždé týmová práce.

Jaké to je upravovat svoji práci? Berete to jako vylepšení svého projektu s odstupem času, nebo spíše jako nutné oživení?

Jako designéři vidíme vždy možnosti co zlepšovat. Při návrhu nového modelu je samozřejmě mnohem více prostoru pro tvorbu, ale i tak je výjimkou, když design sedne na první dobrou a vzhled většinou ladíme dlouhé měsíce. V případě faceliftu je velká část vozu daná a nový design modifikovaných částí s ní musí ladit a zároveň vůz posunout designově dále. V určitém ohledu je návrh faceliftu náročnější, než návrh zcela nového vozu. Je to ale také vždy velká zodpovědnost a motivace modernizovat již tak úspěšný model, jakým Škoda Fabia třetí generace je.

Co byste z pohledu designu především vyzdvihl?

Podařilo se nám zvýraznit sportovně elegantní rysy vozu a podtrhnout čistotu krystalického designu. Přední světlomety spolu s ostřeji řešenou maskou chladiče a novým předním nárazníkem dávají přední části vozu zcela nový charakter. Zadní skupinové svítilny ještě více zvýrazňují pro vozy Škoda typické "C". Nově je přepracovaný i zadní nárazník. Novým designem byla obohacena i paleta kol.

Jakým dojmem podle vás bude modernizovaná Fabia působit?

Ve Škoda Design se snažíme navrhnout naše auta pro ten nejširší okruh zákazníků. Věřím, že facelift bude působit svěže a elegantně. Jak už je pro vůz Škoda Fabia typické, své si v tomto modelu najdou jak sportovněji založení zákazníci, tak i ti, kteří kladou důraz na eleganci. Praktičnost, prostor a chytrá řešení jsou již u našich vozů samozřejmostí a proto doufám, že náš modernizovaný model bude atraktivní i pro mladé rodiny s dětmi.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

včera | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků