| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2013–2016) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Veloce (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta Sport (2016–2020) | Zdroj: Alfa Romeo

| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo
| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo
| Alfa Romeo Giulietta (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo
| Alfa Romeo Giulietta QV (2010–2013) Zdroj: Alfa Romeo
26
Fotogalerie

Novodobá Alfa Romeo Giulietta slaví 15 let. Nádherné Auto roku nakonec muselo ustoupit trendům

Výročí návratu jména Giulietta jde ruku v ruce se vzpomínkou na to, proč už dnes krásný hatchback v nabídce Alfy nenajdete.

Návraty známých jmen z automobilové minulosti nejsou kdovíjakou novinkou poslední doby (mrknutí na Ford). Před 15 lety se Alfa Romeo rozhodla vytáhnout nazpět legendární označení Giulietta a významným způsobem zasáhnout do bojů ve třídě kompaktů. Prvotní obstojná popularita modelu však desetiletí na trhu nevydržela a Alfa se musela chtě nechtě podřídit tomu, o co mají dnes zákazníci největší zájem.

Jméno Giulietta se v historii automobilky objevilo u trojice modelových řad, pokaždé však s jinou koncepcí a celkovým charakterem. První Giulietta (750/101) z poloviny 50. a 60. let minulého století byla sedanem, kombi, roadsterem i kupé, zatímco Giulietta z přelomu 70. a 80. let už přijela výhradně jako elegantní sedan – pár konverzí na kombi od externích karosáren nicméně také vzniklo.

Třetí Alfa Romeo Giulietta přijela v roce 2010 jako 4,3 metru dlouhý, výhradně pětidveřový hatchback, který se vyznačoval působivým designovým směrem, sportovními proporcemi, a to i v případě zcela výchozích specifikací. Giulietta měla jednoduše ten náležitý italský šmrnc. Model stál na dále přepracované „fiaťácké“ platformě C-Evo, z jejíž původní verze vycházely třeba Fiaty Stillo, Bravo či Lancia Delta.

„Cuore sportivo“, tedy „sportovní srdce“, se našlo i uvnitř Giulietty – architektura palubní desky byla údajně do značné míry inspirována nádherným kupé 8C Competizione a nechyběl zde kožený tříramenný volant, tradiční dvojice kruhových budíků na přístrojové desce, správná koule na řadičce (i v případě automatu) nebo hliníkové dekory.

Vzpomínka na motorizace vozu ukazuje, kam se pohonná ústrojí dnešních kompaktních modelů za posledních 15 let posunula. Hatchback nabídl benzinové i naftové čtyřválce o slušném objemu od 1,4 do dvou litrů a volitelný dvouspojkový automat ještě doplňoval standardní šestistupňový manuál. Vrcholem byla sportovní verze QV s přeplňovaným motorem 1750 TBi o výkonu 235 koní (173 kW), v modernizované formě poté jako verze Veloce s výkonem 240 koní (176 kW) a převodovkou TCT.

Propagaci modelu s důrazem na krásu a emoce měla Alfa Romeo dobře rozjetou. Ostatně v reklamní kampani (viz video výše) propagovala Giuliettu i hollywoodská herečka Uma Thurman. Určitě také pomohlo, že rok po uvedení získal model druhé místo v anketě Evropské auto roku 2011, přičemž v rámci našeho trhu byla Giulietta v kategorii nižší třídy přímo zvolena Autem roku 2011 v České republice.

Postavení Giulietty mezi evropskou a korejskou konkurencí na starém kontinentu nicméně postupem let sláblo. Mimo pomalého tempa aktualizace techniky vozu se do klesajícího zájmu promítla i obecně slábnoucí poptávka po hatchbacích ve prospěch kompaktních crossoverů a SUV. Čísla prodejů Giulietty mluvila za vše, ve srovnání s nejúspěšnějším rokem 2011 a 78.911 prodanými kusy, se v roce 2019 prodalo v Evropě jen 15.690 kusů.

A přestože v roce 2014 i nedlouho poté v roce 2016 prošla Giulietta modernizacemi, na tehdejší poměry už mezi silnou konkurencí působila celkem zastarale. Designem sice mezi rivaly zaujala a nepochybně šlo o jeden z nejpohlednějších hatchbacků na trhu, pouhý vzhled však modelu vyhlídky na delší život nezlepšil.

V dubnu 2020 Alfa Romeo po deseti letech produkce oficiálně oznámila konec novodobé Giulietty. Místo v portfoliu modelů už totiž plánovala zaplnit novým, menším SUV Tonale, samozřejmě jakožto odpovědí na zmíněnou neutuchající poptávku po vozech této kategorie na trhu.

Alfa Romeo Tonale se pod střechou koncernu Stellantis na dnešní poměry nemá kdovíjak převratně, čísla prodejů jsou ale za poslední roky bez překvapení opravdu vyšší než na konci života tehdy stárnoucího hatchbacku (cca 32.000 kusů v Evropě za rok 2023).

Alfa Romeo

Alfa Romeo je sportovní značka koncernu FCA. Její vozy charakterizuje osobitý design, živé motory a vynikající podvozky.

Společnost byla založena v roce 1910 jako A.L.F.A, své současné jméno získala v roce 1920. Součástí Fiat Group se stala v roce 1986, od roku 2021 patří do skuoiny Stellantis.

Přehled modelů: Alfa Romeo MiTo • Alfa Romeo Giulietta • Alfa Romeo 4C • Alfa Romeo 4C Spider • Alfa Romeo Stelvio • Alfa Romeo Giulia

Doporučujeme

Články odjinud