Novinky z legislativy: bodový systém, celoroční svícení, vyšší pravomoci policii

Na konci června měla mít vláda k dispozici návrhy všech novel motoristických zákonů, které mají přispět k větší bezpečnosti silničního provozu. Ministerstvo dopravy, které novely připravuje, nicméně termín nedodrželo. Plánované legislativní změny se tak oddalují.

Vypracováním jednotlivých novel byla pověřena odborná komise, jež ustavil ministr dopravy Milan Šimonovský. Komise se svého úkolu zhostila s nevídanou iniciativou a přišla s takovou spoustou změn, že by vznikly úplně nové zákony. Jejich zavádění do praxe by spíše než bezpečnost přineslo na silnice zmatek. Ministr se proto rozhodl vypracovat nejprve věcný záměr novely zákona číslo 361 o provozu na pozemních komunikacích.

Tento věcný záměr obsahuje řadu zásadních změn. Počítá se zavedením bodového systému postihu řidičů za dopravní přestupky, zvýšení pravomocí dopravní policie a tvrdosti udělovaných pokut. Nyní jej ministerstvo dopravy konzultuje s ministerstvem vnitra a doufá, že se vládě podaří věcný záměr projednat do konce prázdnin. V diskutovaném záměru se kromě dříve avizovaných novinek objevuje řada dalších.

Ministerstvo dopravy chce kupříkladu prosadit zřízení institutu tzv. znehybnění vozidla. Ten by dal polici pravomoc znemožnit opilému řidiči nebo člověku, který způsobil vážnou dopravní nehodu, pokračovat v jízdě. Počítá se též se zavedením celoročního povinného svícení automobilů. Všechny tyto a další změny vidí za cíl snížení počtu dopravních nehod na českých silnicích.

Odborná komise, v níž zasedli kromě ministerských úředníků také zástupci autoklubů, dopravců a autoškol, přišla také s návrhem, aby zkušebními komisaři v autoškolách už nebyli lidé z obecních úřadů, ale soukromá organizace. Ministr dopravy s tímto návrhem nesouhlasí a podotýká: „Nemyslím, že je vhodná doba, aby se stát zbavil tohoto břemene a převedl přezkušování adeptů řidičského průkazu na soukromou organizaci."
 
Řada členů osmadvacetičlenné komise má však opačný názor. "Konkurence mezi autoškolami je obrovská a jedinou možností kontroly úrovně jejich práce jsou závěrečné zkoušky. Dnešní zkušební komisaři z obecních úřadů často vykonávají kumulované funkce. Nemají čas na stálé vzdělávání v oboru ani na kontrolu kvality výuky v autoškolách. V mnoha územních obvodech obcí s rozšířenou působností není ani odpovídající intenzita silničního provozu, aby se při zkoušce objektivně prokázaly schopnosti adepta řidičského průkazu," tvrdí člen odborné komise Jan Bittner z Dopravní akademie ČR.

Komise ministrovi doporučila převést provádění zkoušek na krajské úřady nebo k tomu zřídit nestátní neziskovou zkušební organizaci. Zkušební komisaři by jako zaměstnanci této organizace mohli svou činnost vykonávat na území celé republiky. Jejich mzda by byla vyšší než úředníků státní správy, což by snížilo riziko korupce. V případě, že by zkušební komisař porušil zákonem dané povinnosti, dočkal by se zřejmě okamžitého propuštění a doživotního zákazu činnosti.

Podle Jana Bittnera by došlo navíc k výrazné úspoře veřejných financí. Soukromá zkušební organizace má veškeré náklady spojené se zajištěním zkoušek hradit ze svého zisku. Naopak při převedení zkoušek na kraje by bylo nutné přijmout k nynějším 450 zkušebním komisařům nejméně dalších 140, což by si ze státního rozpočtu vyžádalo ročně dalších 49 miliónů korun. Na pořízení vozidel pro zkoušky z praktické jízdy by kraje potřebovaly celkem 630 miliónů a na provoz, údržbu a opravy ročně asi 70 miliónů korun.

V návrhu se objevilo také doporučení na zpoplatnění závěrečné zkoušky v autoškolách a rozšíření z dosavadních tří částí (testy z pravidel silničního provozu, z technických znalostí a praktická jízda) na části čtyři. Čtvrtá část by zkoumala praktické schopnosti adepta řidičského průkazu poskytnout první pomoc a ze zásad bezpečné jízdy (například jak se chovat při smyku). Za každou z těchto zkoušek by adept zaplatil kolem tří set korun, což by při stoprocentní úspěšnosti znamenalo 1200 Kč. O tuto částku by řidičský průkaz samozřejmě podražil.

Zdroj: Novinky.cz

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků