Novinky u Smartu: ForTwo jezdí na zemní plyn a ForFour na LPG

Automobilka Smart se snaží přilákat zákazníky různými způsoby a jedním z nich je i nabídka svých dvou modelů, které vybavila systémy umožňující spalovat plynová paliva. Jaký je "prcek" jezdící na zemní plyn?
Novinky u Smartu: ForTwo jezdí na zemní plyn a ForFour na LPG

O ekonomické situaci kolem automobilky Smart jsme psali již několikrát, stejně jako o ukončení výroby modelu ForFour bez nástupce. Smart si tak ponechá pod svými křídly pouze malý model ForTwo, který dostane zjara příštího roku nástupce. Do doby, než Smart ukončí výrobu většího modelu ForFour, bude tento model nabízet i s alternativním pohonem na propan-butan (LPG) a model ForTwo s alternativním pohonem na zemní plyn (CNG).

ForTwo CNG

Pro upřesnění je třeba dodat, že představený model je pouze prototypem, který se okamžitě do výroby nedostane, přesto má tento krok velký význam. Jak vedení automobilky oznámilo, v budoucnu bude prodávat své modely, které budou moci spalovat alternativní paliva. To má přilákat nové zákazníky, hlavně ze zemí Beneluxu, kde panuje mimořádná oblíba vozů, které mohou spalovat zemní plyn, popř. propan-butan.

Novinka ForTwo, která je vybavena systémem spalující zemní plyn, byla představena v Lipsku. Hlavním problémem při konstrukci bylo zabudování nádrží na plyn a také celého systému do podlahy. Smart ForTwo je totiž skutečný trpaslík, a tak klasické tlakové nádrže nepřipadaly v úvahu. Plynový prcek tak má umístěny plynové nádrže v podlaze vozu a obsahuje dvě nádrže. Menší má objem dvanáct litrů a druhá šestnáct. Díky kombinované spotřebě u tříválce o objemu 0,7 litru, pouze 4,7 litru plynu na 100 km a možnosti jízdy na benzí,n pak dosahuje dojezd až 400 km. Samotný dojezd na plyn se má pohybovat okolo 130 km.

Otázkou ovšem je, zda u tak malého auta, které má své využití v drtivé většině případů pouze ve městě, má tento systém význam. Spotřeba i při jízdě na benzín je velmi nízká a případná návratnost by byla téměř nekonečná. Navíc při městských jízdách není pro auto handicapem, když má menší dojezd, protože benzínové pumpy jsou dnes na každém rohu. Odpověď na tuto otázku ale nechme na zákaznících.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Smart ForFour CNG

ForFour LPG

Přestože již padlo definitivum a tento model se nedočká svého nástupce, chce Smart nalákat další zákazníky možností zakoupení "forfouru" s alternativním pohonem na LPG. Jak bylo zmíněno již výše, tento krok má nalákat nové zákazníky ze zemí, kde jsou plynová auta populární. Výhodou také je, že systémem LPG mohou být vybaveny všechny benzínové varianty tohoto modelu. Hlavní výhodou je pak zvýšený dojezd a snížené náklady na palivo. U verze s motorem 1,3 o výkonu 70 kW se dle automobilky zvedne dojezd, díky plynové nádrži o objemu 30 litrů, z původních 450 km na výsledných 1 300 km. Cena za systém LPG do tohoto modelu vás pak přijde na necelých 50 tis. Kč.

Tip: Přečtěte si náš velký test Smartu ForFour.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Smart ForFour 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků