Novinky u Fordu: Focus RS je na světě, EcoBoost na cestě

Vlajková loď řady Focus právě začíná sjíždět z montážních pásů. U Fordu ale nelení a připravují i zcela nový model.

Ford slibuje Focus RS již déle než půl roku, ale teprve nyní byla v německém závodě Saarlouis spuštěna jeho sériová výroba. Na showroomech se začne objevovat v dubnu, kdy vstoupí na dvě desítky evropských trhů. Za největši odbytiště tohoto sportovně střiženého modelu jsou považovány Rusko, Velká Británie, Švýcarsko a „domácí” Německo.

V továrně Saarlouis se již vyrábí Focus v běžných verzích včetně řady ST, ale pro montáž typu RS byl ustaven zvláštní tým, speciálně vyškolený pro tuto exkluzivní modifikaci. Na první pohled zaujmou na voze široce přepracované karosářské panely. Blatníky jsou širší, aby skryly větší rozchod kol, po stranách je spojují robustní prahové spoilery a přední i zadní nárazník byly důsledně modifikovány. 
 
Ford zároveň oficiálně potvrdil výkonové parametry nového modelu. Přeplňovaný pětiválec Duratec 2,5 l je naladěn na 300 koní a poskytuje točivý moment až 440 Nm, což vozu umožní dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s a pokořit rychlost 264 km/h. Nový Ford Focus RS oživuje slavné označení sportovních verzí vozů Ford, kterým se naposledy honosila první generace Focusu RS, která je dodnes velmi ceněným vozem. Značka Ford přitom toto označení používá již bezmála čtyři dekády k odlišení mimořádně výkonných strojů odvozených vesměs z cestovních modelů. Mezi nejslavnější nositele tohoto jména patřily řady Fiesta, Escort a především Sierra, z nichž některé se vyráběly právě v továrně Saarlouis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další Focus bude mít EcoBoost

Takřka zároveň s uvedením sériového provedení Focus RS do výroby dorazila zpráva, že následující generace řady Focus bude pod kapotami kromě jiných hostit i novou pohonnou jednotku EcoBoost. Tu vyvinula Fordova oddělení v USA, kde se chystá také premiéra tohoto systému, a my jsme vás o této zajímavé novince naposledy informovali na tomto místě.

Pro zasvěcené není toto rozhodnutí nijak překvapivé, neboť jakmile byl oznámen paralelní vývoj nejen šesti a osmiválců, ale také malého čtyřválce, bylo téměř jisté, že se právě nejmenší z generace nových motorů jistě usídlí i ve vozech Ford určených pro evropské trhy. Podle dostupných informací bude mít jednotka EcoBoost 1,6 l nejvyšší výkon plných 180 koní, ale průměrná spotřeba benzínu bude v případě vozu třídy Focus činit pouze 5,5 l/100 km.

Přednosti této jednotky vynikají třeba v porovnání se současnými vozy s hybridním pohonem. Větší sedan Fusion Hybrid totiž dosahuje spotřeby 6,5 l/100 km, navíc přímovstřikový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost bude jistě podstatně méně náročný při své výrobě, recyklaci i v prostorových nárocích. Šance na uplatnění této jednotky v novém Focusu dále zvyšují prohlášení koncernu FMC, který se rozhodl, že již stávající generaci evropského modelu Focus nabídne ve velkém v USA. Předchozí generace se zde sice nabízely, ale hrály vesměs druhořadé úlohy, američtí zákazníci se díky úpravám zevnějšku i interiéru museli spokojit s konzervativním strojem, zatímco Evropané měli k dispozici vůz originální a zcela svébytný.

Ačkoli „šestnáctistovka“ EcoBoost nebude konkurentem výše popisovanému Focusu RS, jistě nabídne dostatečně kvalitní jízdní výkony, hospodárnost a možnost dále zvyšovat výkon dodatečnými ladičskými zásahy.

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 685 km
Cena: 116 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků