Novinky Škody Octavia pro modelový rok 2006

Nová Škoda Octavia dostane pro modelový rok několik vylepšení. Stabilizační systém bude vylepšen o DSR, přibude HHC neboli systém pro rozjíždění do kopce, dále nezávislé topení, malá navigace, bluetooth handsfree či sportovní paket.
Novinky Škody Octavia pro modelový rok 2006

Na ženevském autosalonu prezentovala Škoda kromě studie Yeti a limitované Edice 100 také několik novinek pro Octavii modelového roku 2006.

Vyšší účinek stabilizace

Významnou novinkou je systém DSR (Driver Steering Recommendation), který zvyšuje účinnost stabilizujícího systému ESP. Toho je dosaženo plným využitím vlastností elektromechanického posilovače řízení. Má-li vozidlo vzhledem k vlastnostem vozovky nebo příliš vysoké rychlosti sklon vybočit přetáčivým nebo nedotáčivým smykem, je dosaženo směrové stability v nejkratším čase nejen cíleným brzděním jednotlivých kol, ale i aktivním zásahem do řízení. Tak se mohou řidiči až v 65 % vyhnout nebezpečným nehodám s bočním nárazem.

DSR zasahuje především v případech, dojde-li k intenzivnímu brzdění (aktivuje se systém ABS) za velmi rozdílných adhezních podmínek na levém a pravém kole vozu (např. jedno kolo na sněhu a druhé na suché silnici). Standardní systém ESP zasáhne tak, aby nedošlo ke smyku a řidič byl schopen udržet vozidlo na vozovce a vyhnout se případné překážce. Zásah systému ESP se provede příslušným rozdělením brzdné síly na jednotlivá kola – některá kola budou brzdit více a některá méně tak, aby vozidlo udržovalo řidičem požadovaný směr. A zde právě spočívá omezení klasického systému ESP: v případě, že největší brzdný účinek je potřebný na kole s nejmenší adhezí (kolo na sněhu), je nutné snížit brzdnou sílu i na ostatních kolech vozu podle tohoto kola – tím není využit maximální brzdný potenciál za daných podmínek. V případě zvýšení brzdné síly na kole s lepší adhezí (na suché vozovce) by bez korekce směru volantem došlo ke stáčení vozu směrem k povrchu s vyšší adhezí. Systém DSR prostřednictvím malého momentu do volantu doporučí řidiči, aby sám intuitivně provedl tuto korekci proti stáčení vozu, čímž umožní zvýšit brzdnou sílu na kole s vyšší adhezí. V extrémních případech tak může dojít ke zkrácení brzdné dráhy až o 10 % oproti vozům se standardním systémem ESP.

Další novou funkcí, o kterou lze doplnit systém ESP, je asistent pro rozjezd do kopce HHC (Hill Hold Control). Tento asistent umožňuje pohodlné rozjetí do kopce bez rizika couvnutí směrem vzad i bez použití parkovací brzdy. Pokud řidič po zastavení vozu v kopci uvolní brzdový pedál, systém HHC udrží po dobu 1 až 2 sekund tlak v brzdovém systému. Při následném rozjezdu pak tlak postupně snižuje – úměrně se vzrůstajícím hnacím momentem přenášeným na kola. Systém HHC je tak velmi užitečným pomocníkem při rozjezdu do kopce například na křižovatkách, při popojíždění v kolonách či parkování.

Nezávislé topení

Jako výbava na přání pro zážehové i vznětové motory je nově nabízeno nezávislé přídavné topení. Topení je schopno pracovat s oběma druhy paliva včetně bionafty a nezávisle na chodu motoru umožňuje okamžitě po aktivaci temperovat interiér vozu. Systém lze aktivovat přímo tlačítkem na středovém tunelu. Další možností je automatické spuštění podle uživatelem nastaveného programu. Toto nastavení se provádí jednoduše na multifunkčním bodovém displeji Maxi-DOT, který je nedílnou součástí této výbavy. Řidič si sám může dopředu nadefinovat, v jaký čas a na jak dlouho se topení spustí. Lze tak nastavit vyhřátí interiéru před plánovaným příchodem k vozu, například před ranním odjezdem do zaměstnání – majitel potom přijde již k vyhřátému vozu s odmrazenými okny.

Malá navigace

Nabídku navigačních systémů rozšiřuje přístroj „Cruise”. Jedná se o novou variantu dynamické navigace s monochromatickým displejem. Prostřednictvím šipek je na displeji znázorněn směr, dále jsou zde zobrazeny údaje, jako např. vzdálenost, zbývající čas do cíle, upozornění na odbočení apod. Řidič je k cíli naváděn jak vizuálními, tak hlasovými pokyny. Samozřejmostí je zobrazení informací na displeji Maxi-DOT na přístrojovém panelu a možnost ovládání některých funkcí přístroje pomocí multifunkčního volantu. Navíc je nově tento přístroj schopen po vypočítání trasy nahrát potřebná data do paměti a udržovat vůz na zvolené trase i bez vloženého navigačního CD. Tato funkce tak umožňuje přehrávání zvukových CD i v průběhu vedení ke zvolenému cíli. Zabudovaný CD přehrávač navíc umožňuje přehrávání záznamů i ve formátu MP3. V nabídce mimořádných výbav je pro navigační přístroj „Cruise” k dispozici také standardní měnič na 6 CD disků umístěný v zavazadlovém prostoru.

Drobnosti

Alternativou k dosavadní přípravě pro telefon GSM II je její rozšířená verze s moderní technologií Bluetooth.

Sound System s celkem dvanácti reproduktory, zesilovačem se zvukovým procesorem a digitálním ekvalizérem, který byl doposud určen pouze pro rádio Audience, je nyní nabízen i pro rádio Stream.

Novou položkou v seznamu nadstandardních výbav jsou také dvě verze sportovního paketu Dynamic. Součástí tohoto paketu jsou vždy nová sportovní sedadla vpředu, nový tříramenný kůží potažený sportovní volant, manžeta, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v koženém provedení. Druhá varianta je navíc doplněna o 17" kola z lehkých slitin „Pegasus” se sportovně upraveným podvozkem.

Paleta vnějších barev je podobně jako u ostatních modelů rozšířena o dva zcela nové metalické odstíny – zelenou Highland a modrou Storm, které nahrazují původní metalické barvy zelenou Natur a modrou hlubinnou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků