Novinka v pravidlech: v Texasu mohou řidiči jet na vybraných silnicích až 130 km/h

Více než třicet let museli čekat američtí řidiči na zvýšení rychlostních limitů na dálnicích. Na dvou vybraných dálničních úsecích v Texasu bude zvýšena maximální rychlost ze 75 mil (cca 120 km/h) na 80 mil (cca 130 km/h). Tomuto zvýšení však předcházely bouřlivé diskuse, které často vrcholily absurdními teoriemi o tom, že se tímto krokem zvýší úmrtnost na silnicích v desítkách procent.

Jedním z hlavních argumentu pro zvýšení rychlosti byl dlouholetý výzkum, který ukázal, že přes 85 procent řidičů stejně maximální rychlost 75 mil/h nedodržuje a jezdí rychlostí okolo 80 mil. Nové navýšení tak spíše zlegalizuje dnešní stav, než že by přinesl zásadní novinky. Odpůrci ovšem tvrdí, že pokud se při povolené rychlosti 120 km/h jezdí 130, pak se bude při povolné rychlosti 130 km/h jezdit 145. Dalším argumentem odpůrců je spotřeba, který při nárůstu rychlosti o 10 km/h vzroste v průměru o 10% a řidič vydá na ujetý kilometr o pět centů více (cca 1,2 Kč).

Značku s maximální rychlostí 80 mil za hodinu (129 km/hod) viděli Američané na silnicích naposledy v roce 1974, kdy Kongres omezil provoz na 55 mil za hodinu (90 km/hod). V roce 1996 Kongres maximální rychlost na území celých USA zvýšil na 65 mil (105 km/hod) a zároveň poskytl jednotlivým státům možnost upravit rychlost podle místních podmínek. Zatímco některé státy zůstaly u 55 mil/hod, třináct států na západě a středozápadě USA zvýšilo maximum na 75 mil za hodinu (120 km/hod). V Nevadě a Montaně existují i odlehlé úseky dálnic zcela bez regulace jako v Německu.
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků