Novinka Hyundai Getz si brousí zuby na Fabii

Korejský výrobce číslo 1 uvádí během letošního podzimu na evropské trhy model Getz patřící do stejného segmentu B jako například Škoda Fabia, Peugeot 206 či Ford Fiesta. Getz nabízí za málo peněz hodně muziky.
Novinka Hyundai Getz si brousí zuby na Fabii

Hyundai se ostře ohrazuje proti slovům Vratislava Kulhánka

Od uvedení na trh 18. září  jsou v nabídce tři benzínové motory, vznětová pohonná jednotka typu Common Rail přibude v únoru příštího roku. Základní model s motorem 1,1 l (46 kW/63 k) stojí v třídveřovém provedení 239 900 Kč, za další pár dveří navíc se připlácí deset tisíc korun. Hyundai věrný tradici se snaží za nižší cenu nabídnout bohatší výbavu než konkurence. Jízdní vlastnosti vozu jsme vyzkoušet nemohli, prezentace byla tentokrát pouze statická.

Hyundai uvádí na trh kompaktní malý vůz s relativně bohatou výbavou a cenou pod psychologickou hranicí dvě stě padesáti tisíc korun. Českou premiéru Hyundaie Getz, který neskrývá ambice odlákat zákazníky Škody Fabia, provází slovní přestřelka mezi představiteli mladoboleslavské automobilky a vedením společnosti Hyundai Motor CZ. Model Getz přichází na český trh krátce poté, co šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek zpochybnil v rozhovoru pro MF Dnes kvalitu korejských automobilů. V minulém týdnu na jeho slova reagovala společnost Hyundai Motor CZ tiskovým prohlášením, ve kterém se mimo jiné praví, že automobilka Hyundai patří k největším výrobcům automobilů na světě a letošní plánovaný prodej značky jen na trhu v USA je vyšší než celoroční produkce Škody Auto.

V evropském kabátě

Hyundai Getz byl navržený pro evropské zákazníky a je to na něm na první pohled znát. Žádná „dračí maska“, spíše umírněný konzervativní design. Zepředu připomíná větší model Matrix, celkovou vyšší stavbou navozuje atmosféru malého MPV i když jím ve skutečnosti není. U řady prvků exteriéru vozu i vnitřního designu se můžeme dohadovat, které jiné vozidlo nám více připomíná. To ovšem není v současném automobilovém průmyslu nic překvapujícího, designéři běžně dotvářejí a rozvíjejí kreace svých konkurentů všude ve světě.

Pro zákazníka je důležitý výsledek a ten v případě Getze nevypadá špatně.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Průměrný zavazadlový prostor

Model Getz, který jsme si mohli prohlédnout již na jarním Ženevském autosalonu, je o 15 centimetrů kratší než Fabia, avšak o 4 cm vyšší a 2 cm širší, přičemž rozvor obou konkurentů se liší o půl centimetru (Fabia 246 cm - Getz 245,5 cm). Řidič ani přední spolujezdec si nemusejí stěžovat na nedostatek místa. Kratší stavbu karoserie však pocítí majitel vozu při ukládání zavazadel do „kufru“, který je sice relativně široký a vysoký, avšak poněkud krátký. Hodnota 240 litrů je průměrná. Existuje však možnost naklápět zadní opěradla ve třech polohách až do krajní "kolmice". Tím se zavazadlový prostor zvětší o 16 krychlových decimetrů.  V takovém případě však raději nenabízejme svezení na zadních sedadlech. Cestujícím se ukrojí značná část pohodlí, které je vzadu beztak spíše průměrné. Radikálnějším řešením ve prospěch nákladu je sklopení opěradel, která jsou dělená v poměru 40:60 nebo dokonce celé překlopení zadní lavice. Tím se vytvoří rovná ložná plocha a objem zavazadlového prostoru se zvětší až na hodnotu 977 l. Takto upravený interiér se na první pohled změní téměř v užitkové vozidlo. Hyundai ostatně nabízí i verzi M1 s posuvnou přepážkou a také malý dvoumístný náklaďáček s pevnou přepážkou v úpravě N1.

Hlavní trumf - bohatá základní výbava

Málo platné, korejský průmysl stále ještě musí nabídnout "něco" navíc, aby v konzervativní Evropě uspěl. V případě Getze to je nejen silnější základní pohonná jednotka, než jakou nabízí konkurence (1,1 l - 46 kW/63 k), ale především bohatší výbava v základu, za kterou se jinde tvrdě platí. Za 239 900 Kč, v případě pětidveřové verze za 249 900 Kč, získá řidič ochranu airbagem, standardní je i posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, elektrické ovládání předních oken a dělená zadní sedadla. Výbava hovoří jasnou řečí, avšak číselná hodnota výkonu motoru ještě nemusí znamenat jeho lepší praktickou využitelnost než nabízí například základní  pohonná jednotka Fabie objemu 1,2 l (40 kW/54 k). Zejména když točivý moment Getze hodnotou 94,5 Nm/3200 ot./min. za Fabií dosti zaostává (106 Nm/3000 ot./min.). Maximální rychlosti obou vozů (150 km/h a 151 km/h) jsou "na papíře" téměř shodné. Nejlevnější Getz jezdí na třináctipalcových kolech. Předpokládá se, že právě tento model si vytvoří nejsilnější zákaznickou klientelu.

Lepší volbou se však zdá vůz vybavený silnější třináctistovkou (60 kW/82 k), který ve vyšší výbavě Comfort stojí 269 900 resp. 279 900 Kč. V této úrovni výbavy je navíc např. airbag spolujezdce a přední bezpečnostní pásy jsou tříbodové a výškově nastavitelné. Hyundai Getz 1,3i může i dynamičtějšími vlastnostmi uspokojit zájemce o delší cestování. Maximální rychlost 164 km/h provází zrychlení „z klidu na sto“ za 11,5 vteřiny. Takto motorizovaný Getz dostává obutí na čtrnáctipalcových ráfcích. Vůz spadá podobně jako model s nejslabší pohonnou jednotkou do druhé nejlevnější kategorie povinného ručení.

Hyundai Getz nabízí i sportovní verzi s motorem objemu 1,6 l (77 kW/105 k), který uvedený rychlostní sprint dokáže pod deset vteřin, přičemž jeho maximem je hodnota těsně pod hranicí 180 km/h. Hyundai Getz Sport stojí 369 900 Kč, s pěti dveřmi pak 379 900 Kč.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek    

Na všechny modely Getz je tříletá záruka a společnost Hyundai Motor CZ plánuje pro rok 2003 prodat 2000 vozidel, získat 2,5 % trh a zařadit se na 4. místo v segmentu B, kterému zatím 75-ti procenty prodaných vozidel bezkonkurenčně vládne Škoda Auto. Ta za prvních osm měsíců prodala v České republice 35 669 Fabií.

Současné pohonné jednotky Hyundai Getz:

  • 1,1i, výkon 46 kW, točivý moment 94 Nm, max. rychlost 150 km/h, zrychlení 0-100 km 16,1 s, spotřeba 5,8 l/100 km
  • 1,3i, výkon 60 kW, točivý moment 117 Nm, max. rychlost 164 km/h, zrychlení 0-100 km 11,5 s, spotřeba 6,2 l/100 km
  • 1,6i, výkon 77 kW, točivý moment 143 Nm, max. rychlost 176 km/h, zrychlení 0-100 km 9,5 s, spotřeba 6,5 l/100 km
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků