Novináři zkoušeli autonomní vůz v Moskvě. Nečekalo je nic dobrého

Nejen ve slunné Kalifornii, ale také v Rusku se testují schopnosti aut reagovat na záludnosti silničního provozu. Na příkladu Moskvy se ukazuje, že je ještě třeba mnohé vyřešit.
Novináři zkoušeli autonomní vůz v Moskvě. Nečekalo je nic dobrého

Většina testování prototypů autonomních vozidel se v současnosti odehrává na území prosluněné Kalifornie. Jenže taková auta by v budoucnosti měla jezdit také třeba v Rusku. A že to pro ně nebude žádný med, potvrzuje také reportáž listu The Guardian, jehož redaktoři měli možnost se účastnit prvních testů v doslova pekelném prostředí ruské metropole Moskvy.

Do opravdu "ostrého provozu" se samozřejmě auta bez řidiče v Moskvě zatím nepouštějí. Mají zde vyčleněnou speciální kilometr dlouhou trať, na které jsou přechody pro chodce, typické dopravní značky a také kruhový objezd.

Autonomní budoucnost v podání ručně vyrobených konceptů Kia

Autonomní budoucnost v podání ručně vyrobených konceptů Kia

"Nemáme zde luxus cest Kalifornie," sdělila redaktorovi Olga Usková ze společnosti Cognitive Technologies. Tato ruská společnost se specializuje na výrobu softwaru, který bude používán v autonomních vozech. Podle ní se budoucí auta bez řidiče budou muset dobře umět vypořádat se stále měnícími se přírodními podmínkami, které v Rusku jsou.

"Sníh se lepí na dopravní značky, na čelní sklo dopadá déšť, vycházející nebo zapadající slunce oslepuje," uvádí jen některé nástrahy Olga Usková. K tomu je nutno připočítat děsivé dopravní zácpy a bezohledné chování ruských mužů a žen za volanty.

"Tok dopravy navíc narušují častá stavební omezení, či bezohledně si počínající vládní auta," dodává.

Pět otázek na autonomní řízení, na které zatím nikdo nemá odpověď

Pět otázek na autonomní řízení, na které zatím nikdo nemá odpověď

Tato kombinace podle ní z Moskvy činí jedno z nejhorších míst světa pro řidiče. Není tedy divu, že v současnosti je míra úmrtí na silnicích v Rusku takřka dvojnásobná v porovnání s USA. Jen v samotné Moskvě se každý den stane v průměru 20 vážných dopravních nehod. Situace se navíc zřejmě v brzké době o moc nezlepší. Ruští řidiči totiž ve velkém procentu nepoužívají bezpečnostní pásy a z překročení rychlosti si nic nedělají. I když jsou totiž přistiženi, zaplatí doslova směšnou pokutu.

Testy ukázaly, že problematický může být pro řadu aut vybavených "neruským" softwarem i tak banální úkon, jako je čtení dopravních značek. Ty ruské jsou totiž malé a použitá grafika u jednotlivých typů velmi podobná. To připouští i počítačový vědec z Arizonské státní univerzity. "Hlavním problémem jsou čísla a šipky. Také značka zobrazující začátek města vypadá téměř stejně jako značka Stop," vysvětluje.

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Autopilot v Tesle předvídal nehodu a zastavil. Řidič by to ale měl umět také

Každý z nás si určitě dokáže představit, jaká řetězová havárie by mohla vzniknout, kdyby na široké příjezdové silnici autonomní auto u značky Moskva najednou prudce zastavilo...

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků