„Novináři” mají novou modlu, policejní VW Passat R36

Začátek letošního se na českých dálnicích nese ve znamení naplňování jednoho z nejstupidnějších nápadů českých policistů, potažmo jejich nepřímých nadřízených z řad politiků - stíhat předpisy porušující řidiče individuálně rychlými auty. Zbavování silnic nebezpečných řidičů tak připomíná spíše hloupé soupeření nevybouřených mladíků, než promyšlenou snahu nečemu prospět a ničemu a nikomu přitom neublížit. Policie místo sofistikovaných metod ve stylu osvědčeného „nejrychlejším autem je policejní vysílačka” volí způsoby připomínající spíše divoký západ, popř. z novějších vzorů amerického drsňáka jménem Dirty Harry.

Bylo by to leda k pousmání stejně jako šroubování žárovky v pěti lidech, kdyby to v české realitě nenabíralo absurdních rozměrů, obracejících původní záměr k pravému opaku. Zvlášť pokud policista musí jet za stíhaným „pirátem” nějakou dobu stejnou rychlostí bez majáku či sirény, opravdu nevím, jak si později vůbec může dovolit označit stíhaného řidiče za piráta silnic a sebe za toho správného; oba v tu chvíli dělají totéž. O dalších nebezpečných situacích z toho vyplývajících ani nemluvě, ostatně jsme se jim již dávno věnovali třeba v článku Absurdita nahánění „silničních pirátů” v praxi.

K tomuto tématu jsem se už vyjadřovat nechtěl. Výše zmíněné dávno zaznělo, je mi jasné, že každý rozumný člověk to ví i beze mne a těm ostatním k nalezení obdobného závěru nepomohou ani stohy popsaného papíru. Chladným mě ale nenechal způsob, jakým většina médií o nových policejních vozech a jejich akcích informuje. Je jedno, jestli začneme u televize počinaje Novou a pokračuje Českou televizí, nejposlouchanějších českých rádií, nebo nejčtenějších internetových i tištěných periodik jako je MF Dnes a iDnes. Všude se setkávám s něčím, co nemohu označit jinak, než propagandou. Navíc neobyčejně průhlednou a hloupou.

Chápu, že spoustě lidí může být zmíněná aktivita sympatická a nemám problém to respektovat. Stejně tak novinář nemusí takové chování za každou cenu kritizovat. Ovšem nejen naprosto nekritický, ale více než obdivný přístup k hodnocení něčeho takového, jako je udělení čtyř pokut za čtyři hodiny práce někomu, kdo jede sotva 160 km/h po dálnici, tomu opravdu nerozumím. Proč se nikdo neptá, kde jsou ti piráti silnic (pirátem pro mě opravdu není někdo, kdo jede tempomatových 155 km/h po poloprázdné dálnici), které měl tento supervůz hledat a eliminovat? Proč se nikdo neptá, jak efektivní je zmařit osm člověkohodin a čtyři hodiny použití tak nákladného prostředku s výsledkem čtyř udělených pokut naprosto neškodným řidičům? Proč se nikdo neptá, o kolik bezpečnější je jet 160 km/h v Passatu než ve Vectře? Copak písmena R36 mění fyzikální zákony v okruhu 500 metrů okolo vozu? Nebo se snad řidiči, kteří strávili celý život ježděním ve služebních škodovkách, cítí být po dvou dnech na polygonu natolik zdatní, aby mohli tvrdit, že něco takového zvládají bezpečněji než kdokoli jiný? Proč nikdo nekritizuje porušování zákona samotnou policií, nezkoumá protiprávnost jednání těch, kteří mají právo vynucovat?

Neslyšel jsem na adresu těchto životu nebezpečných hrátek jedinou kritickou poznámku. Ani jednu. Naopak se setkávám s hodnocením ve stylu „Za tři hodiny dostalo za rychlost pokutu sedm řidičů. Výrazně nelibě to nesla pouze žena, která jela nejrychleji. Ostatní oželeli nějakou tu tisícovku, naříkali pro body a obdivovali rychlého dravce dálnic,” které se objevilo ve včerejším Blesku. Skutečně koruna celému seriálu o neohrožených borcích v bílých čepicích, větši erupci blbosti jsem na papíře ještě neviděl.

Kladu si otázku, jestli se už celý svět zbláznil, nebo si jen ministerstvo dopravy najalo opravdu dobrou PR agenturu plnou mimořádně schopných „spindoktorů”, kteří jsou s to donutit novináře s úsměvem na rtech prezentovat černou (či šedou, budu-li smířlivější) ne jen jako čistě bílou, ale dokonce jako zářivě růžovou.

Ale co to povídám. Ve skutečnosti bych se k těmto kritickým, naši svobodu, demokracii a zdravý rozum bránícím novinářům rád přidal a na počest Passatu R36 jsem jakožto bývalý šéfredaktor odborového časopisu Chvála průměrnosti složil báseň. Jmenuje se Vrazi v černých Audi.

Lid povolal nás do boje,
my roztáhnuli krofky
a do Passatu usedli,
místo do škodovky.

Kdyby snad vrahům v černých Audi,
zachutnala jízda prasat,
poznají záhy lidu hněv,
promluví náš Passat!

Mimochodem, zatím neuzavřený lednový účet nehodovosti na českých silnicích hovoří o 71 mrtvých, což představuje meziroční nárust o 8 obětí. Že by snad Passat nezabral, že by ty nehody byly způsobeny něčím jiným než absencí Passatu? Kdepak, to se jen jeho pozitivní efekt ještě nestačil projevit.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 33 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků