Novela silničního zákona: vyjádření MDČR

Vracíme se k novele silničního zákona a k povinné kontrole STK. Požádali jsme o vysvětlení přímo Ministerstvo dopravy.

Hned na úvod je potřeba říci jednu velice podstatnou skutečnost. Zákon sice umožňuje policistům poslat vůz na STK, pokud nebude zajížďka celkově delší než osm kilometrů, ale vzhledem k velkému množství problémů policie tento institut zatím využívat nebude. Jak někdo velmi výstižně napsal do diskuze pod prvním článkem týkajícím se nedávné novely “trochu moc problémů na jednu novelu“. Všechny detaily upřesňující konkrétní situace stanoví prováděcí vyhláška a do doby, než tahle vyhláška začne platit, nikdo nikoho na STK posílat nebude. Nabízí se logicky otázka, kdy bude zmíněná vyhláška hotová. Z různých legislativních důvodů nelze očekávat, že to bude za dva měsíce. Mluvčí Ministerstva dopravy uvedl, že se na předpisu pracuje a že v platnost vstoupí v průběhu příštího roku.

Má policie právo požadovat po STK kontrolu? Ano

Podrobnosti týkající se mimořádné kontroly na STK se teprve řeší, takže nám Ministerstvo dopravy na naše otázky nemohlo dát zcela konkrétní odpovědi, nicméně tiskový mluvčí poskytl alespoň obecná vysvětlení. O tom, zda pojedete na STK nebo ne, rozhoduje opravdu pouze a jenom policista. Pokud se mu něco nebude zdát a pokud dojde k závěru, že vaše další jízda neumožňuje bezpečný provoz, má právo vás poslat na technickou kontrolu. O tom, zda pojede policie s vámi, nebo ne, se zákon nezmiňuje. Proto je na uvážení konkrétních policistů, jestli vám chtějí dělat doprovod či nikoliv.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Další dotazy se týkaly toho, zda má vůbec policie právo přijet na STK a požadovat provedení kontroly. Ministerstvo toto přirovnává k případům, když je řidič poslán na kontrolu krve. Předpokládá se spolupráce (aby ne, když to je vlastně výhodné jak pro stát, tak pro STK), nicméně podle novely zákona policie opravdu má právo požadovat po soukromém subjektu STK provedení kontroly. A jak to bude v případech, kdy se dostavíte na STK tak trochu “nevhod“? Ministerstvo opět předpokládá. Počítá se s tím, že nastane flexibilní jednání a že vozidla poslaná na STK policií budou mít právo přednosti. Situace se ale musí přizpůsobit realitě. Mluvčí MDČR opět používá přirovnání k situaci s odběrem krve. Dotyčného taktéž vezmou na odběr přednostně, ale pokud zrovna přijede nějaký akutní případ, musí řidič počkat.

Kontrola nic neprokáže? Náklady (snad) uhradí stát

Ze zákona vyplývá, že v okamžiku, kdy STK opravdu najde nějakou závadu a nařízená kontrola se ukáže jako oprávněná, musíte náklady na kontrolu uhradit ze svého. Když se ale nic neprokáže, náklady ponese stát. Jak to bude celé probíhat, to se samozřejmě ještě neví. Není úplně jasné, zda kontrolu tak jako tak zaplatí řidič a zda pak někdy dostane peníze od státu zpět. Samozřejmě by bylo při neoprávněné kontrole jednodušší, aby řidič odjel bez placení a policie ať se stará… Jenže u nás se nedělají věci jednoduše. Kdyby vás náhodou zajímalo také to, proč je zákonem daná maximální vzdálenost STK 4 kilometry a proč to není třeba pět nebo tři kilometry, pak je to nápad pocházející z parlamentu ČR. Svou roli údajně hrála flexibilita a také únosné náklady na dojetí.

Nejsem zrovna dvakrát nadšen z toho, že záleží pouze na policistovi, zda řidiče pošle na technickou nebo ne. Pořád si to nedovedu v reálu představit a hlavně si myslím, že policista pouhou vizuální kontrolou podstatné technické závady stejně neodhalí. Od toho tu máme pravidelné kontroly na STK. Celá tahle věc mi připadá jako přehnaná pravomoc vložená do rukou policie. Nechci policistům křivdit, třeba se ukáže, že jsem je podcenil, že se mýlím a že díky této novince zmizí z českých silnic nebezpečná vozidla. Ale stále jsem toho názoru, že by bylo daleko účinnější důsledně se zaměřit na to, jak probíhají pravidelné kontroly STK a zda se na nich dělá vše tak jak má. Je veřejným tajemstvím, že za určitých okolností se tak trochu „přimhouří oči“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků