Novela silničního zákona se rýsuje: zase vedle

Expertní komise již finišuje s návrhem změn, které se dotknou silničního zákona. Čekáte změny k lepšímu? Zapomeňte.
Novela silničního zákona se rýsuje: zase vedle

Možná  si ještě vzpomínáte na dobu, kdy v Česku regulovala provoz na silnicích právní norma, která jen s menšími změnami platila mnoho let. I přes to, že hustota dopravy během toho času rapidně rostla, kvalita silnic se minimálně nezlepšovala a policie nevyvíjela žádnou mimořádnou aktivitu, počet nehod rok od roku klesal, stejně jako počet jejich obětí. Bohužel, tento trend nebyl někomu dost dobrý, a tak se rozhodl situaci ještě zlepšit. A tak vdechl život novému silničnímu zákonu, jedné z nejrepresivnějších a zároveň nejnesmyslnějších a nejndomyšlenějších právních norem podobného druhu, který starý kontient kdy spatřil.

Ten se spolu s dalšími, současně proběhnuvšími změnami týkajícími si provozu na českých silnicích postupem času zasloužil o to, že kouzlo přestalo fungovat. Dlouhodobý trend se otočil a mrtvých zase začalo přibývat. Čas na zásadní přehodnecení zavedených změn, říkáte si? Zapomeňte, žijeme v Česku a tady si politici svá selhání nepřipouštějí. Přece jednají správně, jen málo razantně.

Od zmiňované doby se zkrátka stalo pravidlem přihodit na snůšku absurdních předpisů několikrát do roka ještě trochu hnoje. A nyní opět přichází doba vzít vidle do rukou.

Aby tentokrát mohla veřejnost ještě uznaleji kývat hlavou, sešla se na navržení dalších změn komise 32 expertů. Její složení zahrnuje skutečně všechny myslitelné odborníky od bývalých estébáků až po neschopné policisty. Pojďme podívat blíže na změny, které navrhují.

Body a zase body

Novela počítá s úpravou bodového systému. Zvažuje se zde mnoho variant, které současný stav uvede do pomyslného normálu, který bude obecně přijatelný.

Současný počet bodů by měl zůstat zachován, ale zvažují se opatření pro hodné řidiče. Jeden z návrhů počítá s tím, že základní počet bodů je 12. Pokud by řidič žádný přestupek neudělal, zvýšil by se mu každý rok počet bodů o 4 až na maximálních 20. Pokud tedy 2 roky nedostanete žádný bod, můžete získat až 20 bodů, od kterých by se vám v případě přestupku jiné body odečetly.

Mimo tuto novinku se zvažuje zavedení různých školení, které urychlí odmazání bodů.

Po vyhodnocení, jaké přestupky se nejčastěji bodují, přijde na řadu i změna v jejich hodnocení. Přes 80 procent všech přestupků totiž tvoří absolutní banality, jako jsou nezapnuté pásy, nerozsvícená světla a překročení rychlosti v obci do 20 km/h. Právě u jmenovaných se zvažuje zrušení udělování bodů, případně jejich výrazné omezení. To všechno zní vcelku dobře.

Absolutní přednost chodců i před tramvají

Šéf dopravní policie a také řada expertů by uvítali, pokud by se pravidlo o přednosti chodců na přechodech vztahovalo i na tramvaje. Jednoduše řečeno, desítky tun těžká a rozjetá tramvaj by musela zastavit, aby mohl chodec pohodlně přejít silnici.

Důvodem tohoto opatření má být vzrůstající počet chodců ve městech, takže by se jim pobyt v městech ulehčil. Tento argument zní sice logicky, ale na druhou stranu je tu fakt, že tramvaj nemůže v případě nouze změnit směr jízdy a navíc brzdná dráha je mnohem delší než u automobilů.

A jak známe české chodce, pokud by jim pravidlo dalo přednost před tramvají, zejména starší občané by se již definitivně přestali před přechodem rozhlížet.

Podobný návrh je přesně tím, který může situaci jedině zhoršit. Už jednou se přece stalo, že jsme v rámci ochrany chodců zavedli jejich přednost před automobily. Byť nikdy nebyla specifikována jako absolutní, mnozí ji tak zejména po nesprávné interpretaci médií začali vnímat. Chodců od té doby umíralo na českých silnicích jako nikdy dříve v historii. Lepším nápadem by bylo vrátit stav do starých kolejí, kdy všichni musejí dávat stejný pozor na sebe i na ostatní...

Osoba blízká zřejmě nebude

Je jedno, kdo přestupek spáchal, důležité je někoho potrestat. Zhruba v tomto duchu lze chápat záměr zrušit možnost „vymlouvat” se na osobu blízkou. Stát není schopen efektivně vypátrat hříšníka, a tak jednoduše potrestá někoho jiného. Hlavní je, že si stát bude moci zakřížkovat, že tento přestupek vyřešil a objasněnost stoupá.

Je sice pravda, že se tato vymoženost houfně zneužívá, ale obecně nelze akceptovat fakt, že pokud nesdělím kdo auto řídil, stanu se já viníkem a budu potrestán za něco, co jsem nespáchal.

Tento návrh je naprosto nepřijatelný a je velmi překvapivé, že je mohutně podporován politiky, kteří se nazývají pravicovými. Navíc demagogickými argumenty, že majitel je přece odpovědný za to, co kdo dělá s jeho autem (dalším návrhem bude zřejmě obecná odpovědnost majitele nože za násilí jím vykonané...).

Těm, kteří tento návrh schvalují, asi nemá smysl jejich postoj „rozmlouvat” argumenty založenými na principielní neakceptovatelnosti trestání někoho, kdo nic neudělal. Takto si na ty grázly přece došlápneme!
Bohužel, tento návrh je zcela v rozporu se záměrem vyhnat ze silnic ty skutečně nezodpovědné a nebezpečné. Již nyní se přece děje to, že policisté si jen postaví radar do křoví, přes den nafotí sto přestupců a další den jim rozešlou pokuty. Tento postup vede k tomu, že nejsou trestáni ti, kteří něco špatného skutečně udělají a především díky této praxi je výmluva na osobu blízkou využívána více než kdy dříve. Co se stane, pokud bude automaticky vinen majitel vozidla, který za „svůj” přestupek dostane jen finanční pokutu? Policisté už budou skutečně jen fotit a posílat složenky, protože všechny zdokumentované přestupky budou automaticky vyřízené a zaplacené. Ideální stav? Kdepak. Prací policie má být na silnici vyhledávat a okamžitě eliminovat nebezpečné jednání, což je aktivita, kterou tímto „usnadněním práce” již definitivně přestane vyvíjet. Skuteční viníci nebudou potrestáni již nikdy, jen udělených pokut bude více. Ale co, hlavně že státní kasa si přijde na své a tabulka objasněnosti přestupků bude vypadat jak dokumentace modrého života Mirka Dušína...

Celkový efekt tedy bude nejen že nulový, bude přesně opačný, tresty nebudou rychle a efektivně padat na ty, na které padat mají. A to pŕitom s úsměvem potlačíme elementární zásadu práva, kdy se má trestat jen ten, kdo něco spáchá a ne si ulehčovat práci tím, že potrestáme kohokoli. Bravo.

Zvýšení hranice škody pro volání policie

Návrh změn počítá také s navýšením limitu pro volání policie k nehodě. V současnosti je limit 50 000 Kč a navíc k nehodě musí být volána policie pokaždé, pokud vznikne škoda třetí straně. Pokud je tedy škoda jen pár korun, ale auto je např. zakoupené na leasing, musí se volat policie.

Dle návrhů se počítá s navýšením v rozmezí 70-250 tisíc korun a navíc se zvažují legislativní kroky, které by umožnily nevolat policii v případě, že bude způsobena škoda třetí straně, ale nebude zřejmě vyšší než uvedený limit.

Toto opatření lze považovat za rozumné, protože je zbytečné, ale se policie zabývala banalitami, kdy se rozbijí dvě přední světla dvou aut. Bohužel hlavním efektem bude to, že se opět administrativně sníží počet dopravních nehod a policie i politická reprezentace tak bude opět hrdě vykazovat enormní úbytek nehodovosti.

Další změny asi nebudou

Čekáte teď něco opravdu pozitivního, klíčového, nějaký zásadní posun vpřed, který bude konečně pěstovat odpovědnost v každém z účastníků provozu, který povede místo k přemýšlení nad ránou bičem k úvahám o možných následcích nebezpečného jednání či čemukoli podobnému, co by do budoucna zlepšilo situaci na silnicích bez potřeby enormního represivního aparátu a zákonů připomínajících dálný východ? Zapomeňte. Novela se bude dále věnovat maximálně dílčím bodům silničního zákona, které ovšem nejsou již tak podstatné. Ani dlouhodobě probírané zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic alespoň na 160 km/h, které jsou na mnoha úsecích naprosto bezproblémovou hranicí, zřejmě neprojde.

Nezbývá než čekat na Mesiáše, který nad celou filsofií současné „čtyřistajedenáctky” konečně roztříští hůl v půl...

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků