Novela silničního zákona: přehnané pravomoce podruhé

Počínaje včerejším dnem vstoupila v platnost novela silničního zákona a úprava bodového systému. Tento motoristickou terminologií řečený facelift přinesl několik důležitých změn. Nejpodstatnější novinky se týkají úpravy bodového ohodnocení některých přestupků, obecní policie může opět měřit rychlost bez nutnosti označení měřeného úseku a v neposlední řadě se změnilo nařízení stanovující povinnost použití zimních pneumatik.

Použití zimních pneumatik

Právě změnu použití zimních pneumatik vnímám velmi pozitivně. Konečně po delší době bylo schváleno něco, co vypadá jako rozumný návrh. Stále platí, že je povinné jezdit v zimě na zimních pneumatikách (přesně v období od 1. listopadu do 31. března), nicméně to má dvě podmínky: 1) pokud na vozovce leží vrstva sněhu nebo námraza, nebo 2) pokud jsou takové povětrnostní podmínky, které představují reálné riziko vzniku námrazy, případně sněhu. V praxi bude zřejmě stejně většina řidičů používat zimní pneumatiky a nebude si kola přezouvat jen kvůli tomu, že je dva dny hezky, ale odpadnou tímto kontroverzní jarní kontroly, kdy sice panuje evidentně teplé počasí, ale policisté stále sveřepě vyžadují zimní pneumatiky, protože to prostě nařizuje zákon.

Novinky týkající se bodového systému upravily sankce za některé přestupky. Tak například ze šesti na sedm bodů narostl trest za nedovolené přejíždění. Nově je za pět bodů ohrožení řidiče při přejíždění z jednoho pruhu do druhého, místo dvou bodů dostanete čtyři v případech, kdy nevezete dítě v sedačce. Naopak na nulu klesly sankce za jízdu pod vlivem alkoholu do 0,3 promile nebo za neoprávněnou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Kompletní seznam přestupků a jejich ohodnocení najdete na www.bodovysystem.cz.

Radary v obci opět bez značky

Od 1. srpna 2011 se opět rozšířily pravomoce policie, což nevidím jako nejlepší nápad. Asi nejvíce pozornosti poutá novela dovolující obecní policii měřit rychlost bez nutnosti použití značky, která na toto upozorňuje. Na jednu stranu uznávám, že i tahle trochu kontroverzní novinka má své klady. Pokud bylo na měřeném úseku třeba osm odboček těsně za sebou, policie dala ke každé značku „měření rychlosti“ a výsledkem bylo opravdu „velmi přehledné“ dopravní značení. Pravdou také je, že kontrola, která na sebe nejprve upozorní, je docela k ničemu.

Problém je ale v tom, proč byla v minulosti povinnost upozorňovat na měřený úsek vůbec zavedena. Policie se totiž s velkou ochotou usazovala těsně za vjezd do obce, což je pro příslušné úřady činnost finančně docela zajímavá. Velkou otázkou je, jak se policie změnila. Nejsem si úplně jist tím, že by bylo v chování strážníků cokoliv jiného. Nerad bych jim křivdil, takže se nechám překvapit. Třeba policie přistoupí k této věci zodpovědně.

vw_passat_policie_upr_07.jpg  vw_passat_policie_upr_08.jpg  vw_passat_policie_upr_09.jpg

Ještě podivnější je další nová pravomoc. Pokud policista dojde k závěru, že vaše vozidlo je v pochybném technickém stavu, může nařídit okamžitou návštěvu stanice technické kontroly. Jediným omezením je v tomto případě její dostupnost. Trasu vám nesmí prodloužit o více než osm kilometrů. Uznávám, že se po našich silnicích občas pohybují na první pohled zvláštní vozidla, ale od toho tu máme pravidelné kontroly. Další pravomoc vložená do rukou policie neřeší základní problém. Není žádným velkým tajemstvím, že je vcelku jednoduché trochu si návštěvu na STK usnadnit.

A aby toho nebylo málo, máme zde ještě jednu zajímavou novinku. Policista může zabavit vozidlo až na 48 hodin v případě, že se jeho řidič bude účastnit tajného závodu. Závodit na silnici za běžného provozu je samozřejmě odsouzeníhodné, nicméně tu je opět problém v tom, že v podstatě záleží pouze na policistovi, jak vás posoudí. Velmi by mě zajímalo, podle čeho se v těchto případech budou naši strážci pořádku řídit.

Doporučujeme

Články odjinud