Nové Volvo XC90 využívá vícečetný filtr zlepšující kvalitu vzduchu v interiéru

Představením většího a efektivnějšího kabinového vícečetného filtru pokračuje automobilka Volvo Cars ve zlepšování kvality vzduchu v interiéru v rámci programu CleanZone. CleanZone představuje jedinečný přístup automobilky, jehož cílem je kontrola kvality ovzduší v interiéru a zlepšení jízdního prostředí pomocí inovativních řešení přispívajících k jízdě v příjemnější a zdravější atmosféře. Řidičům se bude nyní dýchat ještě lépe, protože se většině mikroskopických nebezpečných jemných prachových částeček nepodaří proniknout do interiéru.
Nové Volvo XC90 využívá vícečetný filtr zlepšující kvalitu vzduchu v interiéru

Vícečetný filtr, který byl navržen speciálně pro platformu SPA, se poprvé objeví začátkem roku 2015 ve zbrusu nové XC90. Tento velkorozměrový filtr v provedení umožňujícím zachytit mnohem více částeček a pylů je opatřen aktivní uhlíkovou vrstvou, díky níž efektivně odstraňuje většinu škodlivin, které by mohly ohrozit zdraví řidiče.

Výsledky jsou velice působivé. Na základě standardizovaného testu bylo prokázáno, že ve voze vybaveném nově zdokonaleným vícečetným filtrem může oproti vozidlu, které tento filtr nemá, dojít ke snížení množství „jemných prachových“ částeček menších než 0,4 μm až o 70 %. Protože bylo výzkumem prokázáno, že prachové částečky menší než 10 μm mohou způsobit celou řadu zdravotních problémů včetně dýchacích potíží a infekce plic, jedná se o zcela zásadní inovaci.

„Až 45 % populace průmyslového světa dnes trpí různými formami alergií a přecitlivělosti. Více než deset procent má astma. Ve Volvu bereme náš závazek k bezpečnosti v mnohem širším pojetí, než jsou jen bezpečnostní pásy a airbagy. Chceme si být jisti, že každá minuta, kterou se svou rodinou ve svém volvu strávíte, bude tak bezpečná, jak jen to je možné. A to se týká i vzduchu, který dýcháte,“ prohlašuje Peter Mertens, senior viceprezident oddělení pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Group. „S tímto filtrem jsme se nyní dostali do čela průmyslového vývoje systémů na odfiltrování škodlivých částeček.“

Tento filtr představuje jeden ze základních prvků moderního systému čištění vzduchu intenzivní recirkulací (IAQS) značky Volvo. Dalším zásadním prvkem je senzor monitorující přítomnost škodlivých látek v nasávaném vzduchu. Pokud je podíl škodlivých látek v tomto vzduchu příliš vysoký (např. při jízdě v tunelu), automaticky dojde k uzavření přívodů vzduchu do kabiny. Vícečetný filtr a senzor společně redukují množství škodlivých a dráždivých látek, mezi které patří:

  • oxidy dusíku,
  • uhlovodíky,
  • přízemní neboli troposférický ozon,
  • plyny a nepříjemné pachy.

Přístup CleanZone

Filtrace vzduchu nasávaného zvenčí tvoří pouze polovinu holistického přístupu CleanZone, jehož smyslem je zlepšení kvality zázemí řidiče. Další, neméně důležitou částí je minimalizace škodlivých emisí ve voze. Automobilka Volvo Cars pracuje na celé řadě programů, které se zabývají touto problematikou.

Řidiči určitě ocení, že při otevírání vozu pomocí dálkového ovládání vyvětrá na dálku ovládaný ventilační systém kabiny během jedné minuty automaticky vzduch v interiéru, takže řidič usedá do kabiny již zbavené pachů a emisí.

Ve skutečnosti však začíná práce na redukci emisí v interiéru dávno předtím, než je vůz vyroben, a to přísnou kontrolou materiálů, které je plánováno ve voze využít. Také pokud jde o přechod k novým, méně toxickým materiálům s menším množstvím škodlivých příměsí, zaujímá automobilka Volvo Cars vedoucí pozici.

Společnost Volvo Cars mimo jiné zavedla také důsledný testovací program pro sledování a regulaci emisí v použitých materiálech. Jeho součástí je také „čichací tým“ Volvo Cars, jehož členové očichávají – myšleno doslovně – různé části interiéru, aby určili, zda jsou dané pachy přijatelné, nebo příliš silné. „Vůně nového vozu“ je ve skutečnosti výsledkem nízkého množství emisí vypařujících se z materiálů. Tato úroveň emisí nepředstavuje ohrožení zdraví, ale v horkých dnech může u přecitlivělých lidí způsobit poruchy koncentrace.

Dalším aspektem tohoto programu je test simulující působení slunečního záření. V něm je vůz zahříván, dokud teplota nestoupne na 65 °C, čímž dojde k napodobení podmínek, kdy automobil stojí v horkém letním dni na parkovišti. Po dosažení tohoto stavu je ve voze změřena přítomnost těkavých organických sloučenin (TVOC) a aldehydů. Volvo má pro přítomnost sloučenin TVOC v interiéru velmi přísné limity, protože jejich vysoké množství v ovzduší může způsobovat bolest hlavy, žaludeční nevolnost a závrať – mimoto mohou dokonce spouštět astma. Dále je sledována a omezována také přítomnost aldehydů, protože především formaldehyd může při vdechování a kontaktu vyvolat alergické reakce. Redukováno je též množství niklu uvolňovaného z kovových povrchů, který je dalším zdrojem kontaktních alergií.

Díky svému zaměření na zdravé a příjemné prostředí představuje CleanZone duši přístupu automobilky Volvo Cars, jehož středem je člověk. Jedná se o přístup, který dokonale souzní s požadavky moderní společnosti: všude po celém světě se lidé stále více zajímají o vliv kvality vzduchu na své zdraví, a proto vyžadují čistější ovzduší i ve svých vozech. Společnost Volvo Cars má v plánu i do budoucna v tomto směru razit cestu.

bazar

Volvo XC90 2,4
Rok výroby: 2011
Stav: 118 759 km
Cena: 540 000 Kč
Volvo S80 2,4
Rok výroby: 2012
Stav: 117 530 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2014
Stav: 158 409 km
Cena: 370 000 Kč
Volvo V50 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 259 065 km
Cena: 100 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 187 411 km
Cena: 136 000 Kč
Volvo V60 2
Rok výroby: 2012
Stav: 156 631 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků