Kapitoly článku:
Diesel pocitově svižnější
Naftový motor (stále původem od Fiatu) sice nabídne stejný výkon, ale více než dvojnásobný točivý moment (320 Nm). Pocitově vám bude dieselová Vitara připadat jako výrazně rychlejší, což je ovšem klam, protože verze 4WD je na stovce za 12,4 s, zatímco benzin zvládne stejnou disciplínu o 0,4 s rychleji.
Pokud sáhnete po naftě, pak se připravte v nižších rychlostech na o něco horší akustický komfort, ale na druhou stranu na vás čeká lepší převodovka. Ta je šestistupňová, přičemž řazení je tužší a výrazně přesnější než u pětikvaltu.
Dieselová Vitara působí svižnějším dojmem, ale tabulky to nepotvrzují. Naftová šestnáctistovka ovšem používá šestistupňový manuál, který je výrazně přesnější než pětikvalt spojený s benzinem. Automat si k dieselu nekoupíte.
Spotřeba opět po jízdě zahrnující převážně okresky skončila na hodnotě 6,5 l/100 km, nicméně v tomto případě jde o hodně orientační číslo, protože jsme s dieselem jeli výrazně kratší trasu, kterou jsme si zpestřili ještě navíc decentním focení Vitary v písku. Při klidném cestování by diesel neměl mít problém jezdit i se spotřebou pod hranicí pěti litrů.
Na dálnici je přirozeně cestování s naftovou Vitarou komfortnější. Odpadá nutnost řadit v každém větším stoupání a navíc je při dálničních rychlostech uvnitř větší ticho, protože motor točí ve 140 km na šestku přibližně 2500 ot./min.
Mimo silnice se Vitara neztratí, v terénu jí ale schází taková ta off-roadová robustnost, díky které má řidič pocit, že se auto hned nerozbije.
Asistenti místo terénu
Ať už byly vaše sympatie ke starší terénní Vitaře jakékoliv, těžko lze zpochybňovat fakt, že pro běžné cestování je nejnovější generace mnohem lepším automobilem. Je pohodlnější, úspornější, jistější, prostě přesně taková, jakou si ji zákazníci tohoto segmentu žádají. Novinku také představuje více asistenčních systémů, které tento Japonec vyměnil za redukci a uzávěrku diferenciálu. Spolehnout se můžete na přednárazový systém nebo adaptivní tempomat.
Obě tyto novinky jsou založeny na radaru umístěným za maskou chladiče, přičemž obě fungují naprosto klasicky tak, jak to známe z mnoha jiných automobilů. Přednárazový systém pracuje ve třech fázích, kdy v té první přichází varování, pak se připraví brzdy a v konečné fázi nastává plné automatické brzdění. Do 30 km/h systém nárazu zcela zabrání.
Naopak z Vitary se tak trochu vytratila taková ta robustnost. Takový ten pocit, když jedete mimo silnici, že můžete jet nepřiměřeně rychle a autu se nic nestane. Nedá se nic dělat, pro crossovery je toto normální. Neříkám, že se auto v terénu ztratí, nakonec světlá výška 185 mm není úplně špatná, ale Vitara zkrátka nepůsobí mimo silnici nezničitelným dojmem. Protože ovšem v Portugalsku mnoho příležitostí vyjet mimo silnici nebylo, necháme si definitivní verdikt v tomto směru na klasický redakční test.
Stabilizaci lze deaktivovat, ale systém vám přesto nedovolí větší nepřístojnosti. Jakmile se auto začíná více přetáčet, i s vypnutou stabilizací systém zasáhne.
K dispozici budou verze s pohonem předních i všech kol a to jak pro diesel, tak pro benzin. My jsme jezdili výhradně se čtyřkolkami, které vám dávají na výběr několik režimů. Vše funguje stejně jako u S-Crossu. Základem je režim Auto, pro rychlejší jízdu je zde režim Sport, který připojuje v zatáčkách více zadní nápravu aby potlačoval nedotáčivost a výrazně přiostří reakce na plyn. Respektive v prvních chvílích místo zásahu stabilizace přenese více výkonu na zadní nápravu.
Případně můžete naopak zvolit režim Snow pro jízdu na kluzkém povrchu. Pro těžší terén pak přichází ke slovu ještě možnost uzavřít mezinápravovou spojku prostřednictvím tlačítka Lock. To ovšem lze pouze v kombinaci s režimem Snow. Režim Lock je aktivní do 60 km/h. Po překročení této rychlosti se automaticky přepne do režimu Auto.
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross