Segment B v Česku ještě není mrtvý, právě naopak. Suzuki uvádí na trh novou generaci modelu Swift a půjde o jedno z nejveselejších aut u nás.
První svezení s novým Suzuki Swift absolvovali novináři už v březnu, ale k uvedení vozu na český trh došlo až dneska. A kdo by si myslel, že je segment B v České republice mrtvý, ten ať se začne dívat kolem sebe, protože nový swift v ulicích zcela jistě nepůjde přehlédnout.
Jde o již šestou generaci legendárního modelu. Stále se však drží tradičních vlastností, jako je pohotovostní hmotnost pod jednu tunu, slušná prostornost i navzdory malým rozměrům (délka pod 3,9 metru), úsporný motor a pohon všech kol. Ano, i v dnešní, emisními limity svázané době, Suzuki v Česku nabízí malou čtyřkolku, byť zřejmě s ohledem na flotilový mix a hlavně technickou „přezrálost” musel z nabídky vypadnout rovněž povedený ignis.
Motor tady totiž hraje klíčovou roli. Agregát novinky sice nabídne prakticky stejné parametry (včetně objemu v centimetrech kubických), ale jde o atmosférický mild-hybridní tříválec Z12E (stávající swift má čtyřválec K12D). Výkon 61 kW zůstal zachován, točivý moment narostl ze 107 na 112 N.m, zvětšilo se vrtání i zdvih a emise CO2 dle WLTP u verze s předním pohonem a manuálem klesky pod 100 gramů na kilometr.
Mild-hybridní systém SHVS představuje elektromotor s výkonem 2,3 kW, točivým momentem 60 N.m a lithium-iontová baterie. Do ní se ukládá kinetická energie, která je následně využita při zrychlování. Spotřeba paliva se napříč verzemi pohybuje od 4,4 do 4,9 l/100 km. Jednoduché, ale účinné.
Totéž platí také o pohonu všech kol AllGrip, který je řešen viskózní spojkou a funguje plně automaticky. U čtyřkolky se můžete spolehnout i na větší světlou výšku 140 mm, zatímco předokolky mají 115 mm. Taková čtyřkolka není „driftovací“, ale funguje jako jistota lepší trakce po prokluzu předních kol. Na suchu si oproti předokolkám můžete všimnout topornosti vozu například při otáčení „na pětníku“ s plným rejdem nebo třeba při parkování před supermarketem. Nejde o vadu, ale vlastnost systému s visko spojkou.
Konečně ceny pro český trh
Zatímco starší verze v lednu 2024 stála ve výbavě Comfort 369.900 Kč (s bonusem 4000 Kč), novinka se stejně pojmenovanou výbavou stojí 389.900 Kč. Za výbavu Premium dáte 415.900 Kč (dříve 398.900 Kč) a vrcholná verze Elegance stojí 440.900 Kč, zatímco v lednu vycházela na 434.900 Kč. Nejméně tedy přeplatíte u vrcholné výbavy. Kdo by chtěl pohon 4x4, musí vybírat mezi výbavami Premium a Elegance (456.900 Kč a 482.900 Kč) a nejinak je to i u předokolky s automatem CVT (450.900 Kč a 475.900 Kč).
Výbava je bohatá už ve standardu. Linie Comfort má šest airbagů, hromadu asistentů, manuální klimatizaci (automatickou má až výbava Elegance), zadní parkovací senzory, startování tlačítkem, infotainment s 9palcovým displejem, DAB, navigací a zadní parkovací kamerou, LED světlomety, elektricky nastavitelná boční okna či adaptivní tempomat. Kola jsou 15palcová ocelová.
Výbava Premium přidává další reproduktory, litá 16palcová kola, vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sluneční clonu řidiče se zrcátkem a držákem dokladům, kožený potah volantu či zatmavená zadní boční skla a sklo pátých dveří. Vrcholná výbava Elegance pak přidává zmíněnou automatickou klimu, 16palcová kola s leštěným povrchem, stropní madla vzadu či elektricky sklopná vnější zrcátka s integrovanými směrovkami.
Základní technická data Suzuki Swift |
Pohon |
2WD |
4WD |
Motor |
1.2 SVHS (MHEV) |
1.2 SVHS (MHEV) |
Počet válců |
3 |
3 |
Zdvihový objem [cm3] |
1197 |
1197 |
Výkon [kW/min] |
61/5700 |
61/5700 |
Točivý moment [N.m/min] |
112/4500 |
112/4500 |
Převodovka |
5M (CVT) |
5M |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
12,5 (11,9) |
13,6 |
Max. rychlost [km/h] |
165 (170) |
160 |
Spotřeba dle WLTP [l/100 km] |
4,4 (4,7) |
4,9 |
Emise CO2 [g/km WLTP] |
99 (105-107) |
110-111 |
Délka [mm] |
3860 |
3860 |
Šířka [mm] |
1735 |
1735 |
Výška [mm] |
1495 |
1520 |
Rozvor [mm] |
2450 |
2450 |
Světlá výška [mm] |
115 |
140 |
Provozní hmotnost [kg] |
919-949 (967-984) |
996-1037 |
Objem kufru [l] |
265/980 |
265/980 |
Cena Comfort [Kč] |
389.900 (-) |
- |
Cena Elegance [Kč] |
415.900 (450.900) |
456 900 |
Cena Premium [Kč] |
440.900 (475.900) |
482 900 |
Údaje v závorkách platí pro převodovku CVT |
Suzuki je japonský výrobce automobilů a motocyklů. Michio Suzuki založil v roce 1909 společnost vyrábějící tkací stroje, první prototyp automobilu vznikl až v roce 1937.
Suzuki má své továrny i v Indii, Pákistánu nebo Maďarsku, spolupracuje s řadou automobilek.
Suzuki Ignis • Suzuki Swift • Suzuki Vitara • Suzuki S-Cross