Kapitoly článku:
Změny v praxi
Tolik stručná teorie, hlavní je praxe, kterou jsem krátce vyzkoušel na letišti v Dlouhé Lhotě u Příbrami.
První, co vás určitě zaujme po usednutí za volant, je právě volant. Ten má seříznutou spodní část a je velmi příjemně tvarovaný. Zároveň bych se pocitově vsadil, že se sedí níže a hlavně obrovský posun kupředu je vidět na zpracování interiéru. Bylo to potřeba, předchozí generace už přeci jen uvnitř působila zastarale.
Tím spíš, že se svou cenou pohybuje na úrovni soupeřů typu Audi S3, Golf R nebo BMW M135i. Ti všichni měli co do zpracování interiéru velký náskok, který se podařilo částečně snížit.
První jízdní dojmy jsou velmi pozitivní. Především řízení se hodně zlepšilo. Odezva je tak rychlá, že si na ni budete muset chvíli zvykat.
Beru červenou hlavici řadicí páky a řadím za jedna. Rychlost tam zapadne bez jakéhokoliv odmlouvání, což je další posun. Ve staré generaci se řazení zadrhávalo. Řešení ovšem existovalo, stačilo pomoci meziplynem. Dráhy jsou krátké a velmi přesné.
Motor má síly určitě dost, byť bych se nebál napsat, že v dnešní době už 300 koní zas taková bomba není. Třeba i proto, že stejně výkonný motor dává Subaru do japonské verze svého nového kombi Levorg. Na sakra rychlou jízdu to ovšem samozřejmě stačí bohatě.
O čem Subaru určitě nelhalo, to jsou reakce na řízení. Ty jsou neskutečně rychlé a řízení je velmi citlivé. Na výjezdu ze zatáčky přejíždím spáru mezi panely, která mě do volantu vyloženě kopne. Vypadá to, že tohle STI bude záhodno pevně držet oběma rukama. Musím uznat, že oproti výše jmenovaným soupeřům je řízení jako z jiné dimenze.
Během pár sekund končím na vytočené trojce, letmo mrknu na tachometr ukazující 140 km/h a začínám brzdit před pravoúhlou zatáčkou. K brzdám nelze mít výhrady. V zatáčce se karoserie téměř nenakloní a já přidávám plyn s vědomím, že jsem mohl jet podstatně rychleji. Druhou půlku oblouku tedy už drtím pod plynem a nestane se vůbec nic. Auto poslušně zatáčí.
Motor je takový neučesaný. Oproti koncernovému dvoulitru je to zcela jiný charakter a to je myslím dobře. Alespoň jedno auto na trhu stále zůstává oním hrubiánem, který se nechce jen tak nechat zkrotit. I když?
WRX STI stále stojí mimo hlavní proud, přestože oproti odcházející generaci přeci jen v některých ohledech ubralo. Charakter silničního WRC už není tak silný jako dříve.
Vystupuju po projížďce ven a nemohu se zbavit dojmu, že nakonec Subaru přeci jen trochu ubralo. Z auta zmizel takový ten doprovod, který mixoval dohromady hrubý zvuk motoru a mechanický hukot mezinápravového diferenciálu. WRX STI je tišší. Zatím ještě nevím, zda to je výhoda nebo ne, ale takový je zkrátka fakt.
Ať je to ale, jak chce, nic to nemění na faktu, že nové WRX STI stále na rozdíl od své konkurence nabízí něco jiného. V zatáčkách není tak samozřejmé, s posádkou hází, trochu se vzteká. Na zkrocení určitě potřebujete více než pár kol na letišti v Dlouhé Lhotě. Protože jsem nedávno jezdil s Audi S3 v provedení sedan, naprosto živě si dovedu představit ten rozdíl. Na seznámení a následné maximálně rychlé svezení s Audi byste na stejné trati potřebovali zhruba tři zatáčky. Ale to pak není žádná zábava, že ano.
Ceník naopak
Základní cena nového WRX STI činí 1 089 000 Kč. Ve výbavě je duální klimatizace, osmnáctipalcová kola, denní svícení, tempmat nebo třeba mlhovky. Za příplatek 90 000 Kč je pak v nabídce provedení Sport. To má onen slavný zadní spoiler, bezklíčkový přístup, startování tlačítkem, couvací kameru nebo navigaci.
Nové STI je tedy levnější, nicméně na rozdíl od starší generace nedostanete v základním provedení bezklíčkový přístup, rádio bude hrát přes menší počet reproduktorů a hlavně nebudete mít k dispozici ono slavné zadní křídlo. Je to docela zajímavá strategie, protože dříve tomu bylo přesně naopak.
Dostupnější verze měla méně výbavy a spoiler, protože se počítalo s tím, že si ji budou kupovat zájemci o čistou radost z jízdy, kteří nepotřebují věci typu navigace. Jsem si ovšem téměř jistý tím, že i k levnější verzi nakonec půjde onen zadní spoiler přiobjednat. Předchozí generace měla tuto možnost zařazenou do příslušenství.
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ