Nové stěrače od Bosche

Je s podivem, že i sto let od vynalezení automobilu, je tento dopravní prostředek vybaven takřka neměnícím se systémem odstranění vody z čelního, popřípadě zadního skla.
Nové stěrače od Bosche

Proti minulosti je ale tento systém samozřejmě kvalitnější a na jeho zlepšení se neustále pracuje. Vypovídají o tom i stěrače, které byly zkonstruovány pro připravovaný model Vel Satis. Ten je vybaven důmyslně vypracovanou stěračovou technologií od firmy Bosch.

Elektronicky řízený reverzační elektromotor, který je pro tento účel použit vůbec poprvé, je za všech podmínek zárukou co možná největší stírané plochy a díky plochým stíracím břitům, jimiž jsou stěrače standardně vybaveny, zůstává zachována maximální viditelnost. Není-li stěrače čelního skla zrovna zapotřebí, elektronika jej odstaví do klidové polohy, mimo stírané pole. Navíc je použit vestavný snímač deště, který optimálně nastaví pracovní cyklus stěračů v závislosti na naměřené intenzitě srážek.

Nová elektronika pro stěrače

Elektromotory, které se předtím používaly jako hnací jednotky stěračových systémů, se mohly otáčet Klepněte pro větší obrázekjen jedním směrem; reverzaci u nich umožňovaly až mechanické převody. Reverzační technologie, kterou Bosch aplikoval u vozu Vel Satis vůbec poprvé, ovládá smysl otáčení elektromotoru elektronicky. Mechanická část tak zabírá méně místa. Systém snímačů tohoto motoru napřed zjistí skutečnou polohu stíracího ramene a zajistí maximální účinnost stírání nezávisle na rychlosti stěrače, hodnotě tření a rychlosti větru. Vzhledem k přesnému dodržení stíracího úhlu bylo možno snížit přijatelnou vzdálenost od okrajů čelního skla na absolutní minimum.

Elektronické ovládání také zjišťuje přítomnost překážek, například sněhu, jenž ulpěl v krajních polohách stíraného pole. V těchto případech se automaticky zmenšuje stírané pole tak, aby se systém nemohl zaseknout, respektive aby nemohlo dojít k jeho poškození. Snížení otáček elektromotoru před reverzačním bodem má za následek tišší chod a nižší opotřebení stíracích břitů. Za suchého počasí spočívá stírací rameno v odstavné poloze mimo stírané pole a nezmenšuje zorné pole řidiče. Toto řešení navíc zlepšuje aerodynamiku vozidla a snižuje nebezpečí úrazu při kolizích s chodci a cyklisty.

Stěrače pro Vel Satis

Novými bezkloubovými stírátky Bosch bude vybavena nová generace vlajkové lodi Klepněte pro větší obrázekfrancouzského Renaultu – reprezentativní model Vel Satis. Přítlak pryžového pracovního břitu jeho stěračů k čelnímu sklu zajišťuje předpjatá plochá pružina. Celé stírátko je ve srovnání s tradičními stěrači na výšku pouze poloviční.

Díky tomuto řešení došlo ke snížení hlučnosti způsobené za provozu stěračů větrem. Rovněž odstavení stěrače do mimopracovní polohy je daleko jednodušší. Aerodynamické (spojlerové) provedení velmi zvyšuje stírací výkon především za rychlé jízdy.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků