Nové stěrače od Bosche

Je s podivem, že i sto let od vynalezení automobilu, je tento dopravní prostředek vybaven takřka neměnícím se systémem odstranění vody z čelního, popřípadě zadního skla.
Nové stěrače od Bosche

Proti minulosti je ale tento systém samozřejmě kvalitnější a na jeho zlepšení se neustále pracuje. Vypovídají o tom i stěrače, které byly zkonstruovány pro připravovaný model Vel Satis. Ten je vybaven důmyslně vypracovanou stěračovou technologií od firmy Bosch.

Elektronicky řízený reverzační elektromotor, který je pro tento účel použit vůbec poprvé, je za všech podmínek zárukou co možná největší stírané plochy a díky plochým stíracím břitům, jimiž jsou stěrače standardně vybaveny, zůstává zachována maximální viditelnost. Není-li stěrače čelního skla zrovna zapotřebí, elektronika jej odstaví do klidové polohy, mimo stírané pole. Navíc je použit vestavný snímač deště, který optimálně nastaví pracovní cyklus stěračů v závislosti na naměřené intenzitě srážek.

Nová elektronika pro stěrače

Elektromotory, které se předtím používaly jako hnací jednotky stěračových systémů, se mohly otáčet Klepněte pro větší obrázekjen jedním směrem; reverzaci u nich umožňovaly až mechanické převody. Reverzační technologie, kterou Bosch aplikoval u vozu Vel Satis vůbec poprvé, ovládá smysl otáčení elektromotoru elektronicky. Mechanická část tak zabírá méně místa. Systém snímačů tohoto motoru napřed zjistí skutečnou polohu stíracího ramene a zajistí maximální účinnost stírání nezávisle na rychlosti stěrače, hodnotě tření a rychlosti větru. Vzhledem k přesnému dodržení stíracího úhlu bylo možno snížit přijatelnou vzdálenost od okrajů čelního skla na absolutní minimum.

Elektronické ovládání také zjišťuje přítomnost překážek, například sněhu, jenž ulpěl v krajních polohách stíraného pole. V těchto případech se automaticky zmenšuje stírané pole tak, aby se systém nemohl zaseknout, respektive aby nemohlo dojít k jeho poškození. Snížení otáček elektromotoru před reverzačním bodem má za následek tišší chod a nižší opotřebení stíracích břitů. Za suchého počasí spočívá stírací rameno v odstavné poloze mimo stírané pole a nezmenšuje zorné pole řidiče. Toto řešení navíc zlepšuje aerodynamiku vozidla a snižuje nebezpečí úrazu při kolizích s chodci a cyklisty.

Stěrače pro Vel Satis

Novými bezkloubovými stírátky Bosch bude vybavena nová generace vlajkové lodi Klepněte pro větší obrázekfrancouzského Renaultu – reprezentativní model Vel Satis. Přítlak pryžového pracovního břitu jeho stěračů k čelnímu sklu zajišťuje předpjatá plochá pružina. Celé stírátko je ve srovnání s tradičními stěrači na výšku pouze poloviční.

Díky tomuto řešení došlo ke snížení hlučnosti způsobené za provozu stěračů větrem. Rovněž odstavení stěrače do mimopracovní polohy je daleko jednodušší. Aerodynamické (spojlerové) provedení velmi zvyšuje stírací výkon především za rychlé jízdy.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků