Nové Porsche 911: návrat do budoucnosti

Automobilka Porsche představila nový model 911. Po krátké odmlce se vrací na příď kulaté světlomety, pod kapotou se objeví silnější motor. Návrat k historické tradici znamená uvedení dvou variant: 911 Carrera a výkonnější 911 Carrera S.
Nové Porsche 911: návrat do budoucnosti

Přestože slavná stuttgartská automobilka vyrobila mnoho modelů, je řada 911 v repertoáru Porsche něčím výjimečným. Její historie se začala psát v roce 1963, kdy výrobce představil na autosalonu ve Frankfurtu nový model 901 (posléze přejmenovaný na 911), jenž navrhl syn Ferdinanda Porsche. Snadno identifikovatelný kabát s oblými tvary a kulatými světlomety ukrýval vzadu uložený, vzduchem chlazený šestiválcový motor s objemem necelé dva litry a výkonem 95 kW.

S tímto motorem zvládala 911 rychlé sprinty (až 210 km/h) a pokořila rychlost 100 km/h za 9 s. Výkonnější varianta označená vše říkajícím „S“ na sebe nenechala dlouho čekat, Porsche 911 S s výkonem 117 kW doplnilo slabšího brášku v roce 1967. Dalším zajímavým momentem v životě řady 911 byl rok 1971 a vrcholná verze 911 Carrera RS s motorem 2.7 litru a výkonem 157 kW. Maximální rychlost 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 za 5,8 s vyrážela dech. V této době se těšily 911 obrovskému zájmu.

Těžká léta

Zatímco 70. léta přinesla úspěch a rozmach, desetiletí následující upadla řada 911 do nemilosti. Tehdejší, velmi rozšířený názor o nebezpečnosti umístnění motoru za zadní nápravou prosazovalo rovněž vedení automobilky, což ohrožovalo samotnou existenci 911. Nové vedení naštěstí kacířské myšlenky na zrušení řady zavrhlo, takže se 911 rozvíjela dál. V roce 1978 prošlo Porsche 911 výraznější modernizací, přibyla pětistupňová převodovka a třílitrový motor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V roce 1982 se v menu objevil rovněž kabriolet, o dva roky později darovalo Porsche novým modelům převodovku G50 výrazně usnadňující řazení. Téměř revolučními technickými úpravami prošla řada 911 na přelomu let 1989 a 1990, vůz s novým podvozkem, karoserií a nejmodernější elektronikou poháněl motor s objemem 3.5 litru a výkonem 186 kW. Ten umožnil maximální rychlost 260 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s. Generaci 911 z roku 1993 považují mnozí za nejpovedenější 911 všech dob.

Divoký kůň ze Stuttgartu oslnil dravým, přitom elegantním designem, výborným podvozkem a brzdami, výkonným 3.6 litrovým motorem, úchvatnou maximální rychlostí 260 km/h i zrychlením. Pro „šílence“ připravilo Porsche ještě variantu 911 Turbo s výkonem necelých 300 kW. Doposud vládnoucí 911 dostala tvář v roce 1998. Klasický poznávací prvek – kulaté světlomety – nahradily světlomety zvláštního tvaru, přepracovaných tvarů se dočkala i karoserie.

Evoluční proces

Jak historie ukázala, výraznou technickou a optickou proměnou procházelo Porsche 911 v určitých delších periodách (rok 1978 a 1989). Nová generace, kterou německý výrobce představuje právě v těchto dnech nezůstává „tradici“ postupných změn mnoho dlužna, takže nabízí upravený podvozek, výkonnější motor a mírně modifikovaný vzhled. Nejlépe a nejvíce viditelnou změnou vnější podoby nové 911 jsou kulaté světlomety, jejichž přítomnost avizovaly již špionážní fotografie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kulaté světlomety nahrazují onen speciální tvar, kterým Porsche překvapilo a mnohdy rozezlilo některé skalní fanoušky Porsche a speciálně řady 911. Ostatní změny vzhledu zahrnují směrové světlomety umístěné v předním nárazníku, vnější zpětná zrcátka se dvěma rameny, osvědčený tvar blatníků a uhlazená záď. V závislosti na verzi ozdobí zadní část jedna nebo dvě koncovky výfuku. Porsche inspirované minulosti totiž uvede na trh hned dvě varianty: základní Carreru a výkonnější Carreru S.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Standardní verzi osvěží pneumatiky s rozměrem 235/40 ZR18 vpředu a 265/40 ZR18 vzadu, Carrera S vyjede na 19palcových kolech s pneumatikami 235/35 a 295/30. V interiéru nové 911 se výraznější změny neudály, stopky na středové konzole jsou jednou z nich.  

Opět silnější

V souladu s historickou tradicí motory nové 911 posílily. Boxer s objemem 3.6 litru disponuje nyní výkonem 239 kW a točivým momentem 370 N.m. Maximální rychlost „obyčejné“ 911 Carrera činí 285 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h potrvá 5 s. Silnější varianta S potřebuje ke zrychlení na 100 km/h 4,8 s a maximální rychlost dosáhne 293 km/h. To vše umožňuje motor s objemem 3.8 litru a výkonem 261 kW při 6600 ot./min. a točivým momentem 400 N.m při 4600 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek 

Výkon motoru přenáší standardně na vozovku šestistupňová manuální převodovka, místo ní mohou zákazníci zvolit Tiptronic S s možností řazení na volantu. Jízdní vlastnosti Carrery S vylepší aktivní tlumiče PASM (Porsche Active Suspension Management), které dokáží po stisknutí tlačítka přitvrdit podvozek. Za příplatek bude možno získat Sport-paket Plus, jež ovlivní chování motoru, zásahy stabilizačního systému a převodovky Tiptronic S.

V příplatkových položkách figuruje rovněž o 20 mm snížený sportovní podvozek a mechanická uzávěrka diferenciálu. Porsche chtiví zákazníci zaplatí za novou 911 Carrera 75 200 eur, výkonnější varianta přijde na 85 176 eur.

Parametry

  Porsche 911  Carrera Porsche 911 Carerra S
Rozměry (mm) 4427x1808x1310 4427x1808x1310
Rozvor (mm) 2350 2350
Pohotovostní hmotnost (kg) 1395 1425
Typ motoru Boxer, 6V Boxer, 6V
Zdvihový objem 3596 ccm 3824 ccm
Výkon (kW/ot/min) 239/6800 261/6600
Max.točivý moment (Nm/ot/min) 370/4250 400/4600
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5 4,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 285 293

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 165 971 km
Cena: 820 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 430 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 379 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků